نجمه سرباز | شهرآرانیوز، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه افزایش قیمت دلار، قیمت خودروهای داخلی را نیز تحت تأثیر قرار داده است، گفت: طی روزهای گذشته قیمت خودرو به موازات قیمت دلار نوسان داشته است، اما در نهایت همچنان بازار خودرو با رکود تورمی مواجه است.
حمیدرضا حیدری با اشاره به اینکه قیمت خودرو به این زودی ارزان نخواهد شد و اکنون در حال برگشت به قیمت روزهای قبل از سال جدید است، ادامه داد: آنچه از وضعیت بازار خودرو مشخص است، این است که قیمت خودرو در آینده ارزان نخواهد شد. حتی قرعهکشی هم نتوانست باعث کاهش قیمت خودرو شود. با این حال معتقدیم که عرضه نکردن خودرو صفر در بازار موجب افزایش قیمت خودرو میشود.
وی با ابراز تأسف از اینکه روند افزایشی نرخ ارز بر بازار خرید و فروش خودرو تأثیرگذار بوده و هست، افزود: طبیعی است که خودروهای خارجی با نوسان قیمت دلارنیز تحت تأثیر قرار بگیرند، اما افزایش قیمت خودروهای داخلی نگرانکننده است. با نوسان قیمت دلار قیمت تمام خودروهای داخلی هم گران شده است که این هم ناشی از کمبود عرضه خودرو در بازار است. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، روزبهروز شاهد افزایش دوباره قیمت خودرو خواهیم بود و نوسان در بازار خودرو تشدید میشود.
وی ادامه داد: بازار سرمایه دچار هیجان کاذب شده و امیدواریم با ثبات رسیدن قیمتها، تا حدودی بازار خودرو نیز به تعادل و ثبات برسد.
به گفته وی، نوسان در شاخص بورس تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت خودرو در بازار ندارد بلکه این تورم اقتصادی است که تاثیرش را بر قیمت خودرو میگذارد.
تاثیر ریزش بورس در دو روز ابتای هفته تاثیر چندانی بر بازار و قیمت خودرو نداشت بلکه این دلار است که فاکتور مهمی در تعیین قیمت خودرو است.
وی ادامه داد: حتی پیشفروش خودرو ۲ شرکت بزرگ خودروسازی هم هنوز نتواسته بازار خودرو را آرام کند. هیاهوی مسئولان برای بازگرداندن ثبات قیمتها و آرامش در بازار خودرو، وضعیت لجامگسیخته موجب رکود خرید و فروش و معاملات خودرو شده و مصرفکنندهای که نتوانسته است در بختآزمایی قرعهکشی خودروسازها برنده شود، همچنان چشمانتظار کاهش قیمتهاست.
حیدری خاطرنشان کرد: تورم و رکود حاصل از آن و همزمان با افزایش نرخ دلار فضای ناامیدی را هم برای خریدار و هم برای فروشنده در بازار خودرو رقم زده است.
برپایه این گزارش، گروه صنعتی ایرانخودرو تا پایان خردادماه امسال در مجموع ۹۶ هزار و ۴۹۰ دستگاه خودرو و گروه خودروسازی سایپا نیز در همین بازه زمانی ۷۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه خوردو تولید کرده است.
حیدری خاطرنشان کرد: متأسفانه ثبتنام خودرو که انجام شد، در بازار خودروی عرضه نشد و حتی بدهیهای قبلی خودروسازان به مشتریان همچنان به قوت خود باقی ماند که این باعث شد بازار خودرو دوباره به حالت قبل برگردد و گران شود.
به گفته وی، بازار افسارگسیخته خودرو همچنان در نابسامانی به سر میبرد و تنها عاملی که میتواند این بازار را برگرداند، توزیع خودرو خودروسازان در بازار است.
به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به شرایط تورمی بازارها، رشد بازار سهام، رشد شدید نرخ ارز و همچنین برداشت از خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای، موجب شده که قیمت خودرو از قیمت متصور برای آن براساس شرایط، پایینتر باشد که به دلیل همان نبود مشتری و راکد بودن بازار است.
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با تجارت نیوز در رابطه با افزایش قیمتهای بیرویه خودروها در بازار خالی از مشتری و دارای رکود، اظهار کرد: مدتهاست که خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است و دولت عملا کنترل خاصی بر این بازار به معنای واقعی ندارد. دولت در شرایطی میتواند با فعال یا راکد کردن آن، بازار را کنترل کند؛ به ویژه در قیمتهای پایه که متناسب با ارزش ریال در بازار سرمایه باشد.
وی افزود: این در حالی است که چندی است هیجان به بازار بورس تزریق میشود که همانگونه که واضح است، بورس بیش از هرچیز دیگر در حال رشد است. به همین دلیل هم هست که برخی دارندگان خودرو قصد میکنند که خودرو را فروخته و در بازار بورس سرمایهگذاری کنند؛ چراکه سرعت افزایش سرمایه در بورس بالاتر است؛ بنابراین باتوجه به وضعیت و شرایط بازار با احتساب نرخ دلار، یک خودرو پراید در حال حاضر بایستی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: برعکس آنچه که همه فکر میکنند قیمتها صعودی پیش رفته، اما قیمتهای فعلی هرچند که نسبت به گذشته بالاتر است، اما با توجه به نرخ دلار و شرایط فعلی تورمی کشور، اتفاقا پایین نیز آمده است که دلیل اصلی آن نبود مشتری و رکود در بازار است. البته رکود به تنهایی منجر به پایینتر بودن قیمتها نسبت به تصورات از بازار فعلی نشده است، بلکه به دلیل اینکه بازاری همچون بورس به عنوان جایگزین وجود دارد که مردم تمایل دارند سرمایه خود را نقد کرده تا در بورس سرمایهگذاری کنند.
کاکایی تاکید کرد: همانگونه که مسکن، سکه و … بالا میرود، قیمت خودرو نیز رشد میکند؛ البته بسیاری از اینها نیز تنها یک رقم و در حد حرف است که اعلام میشود و لزوما مشتری برای آن وجود ندارد. در حال حاضر تنها بازاری که بهطور جدی هم دارای تورم است و بسیار جذاب هم هست، بورس است.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو نیز میگوید: علت افزایش قیمت خودرو در آغاز گشایش بازار، انتظارات تورمی است، اقتصاد با تورم مواجه است. ضمن این که در ۴۰ روز گذشته شاهد توقف معاملات در بازار خودرو بوده ایم. با این شرایط برخی که انتظار داشتند تا خودروهای خریداری شده را با قیمت بالاتر بفروشند، اما به دلیل نبود مشتری و تشدید انتظارات تورمی عملا خودروها در پارکینگها زمینگیر شدهاند.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با همشهری با بیان این که تعداد خودروهای موجود در محدوده قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در بازار به چند مدل خودرو مانند پژو۴۰۵ جی ال اس، پژو ۲۰۶ تیپ دو، پراید و تیبا محدود میشود، گفت: با توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ تعداد خودروهای باقیمانده در محدوده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به تیبا و پژو ۲۰۶ تیپ دو محدود خواهد شد.
به گفته او در خوشبینانهترین حالت تا پایان امسال قیمت تیبا در حاشیه بازار کمتر از ۱۱۰ میلیون و نرخ پژو ۲۰۶ تیپ دو ساده پایینتر از ۱۵۰ میلیون تومان نخواهد بود.
زاوه افزود: در چند ماه آینده، در بازار خودرو، تشدید رکود تورمی را شاهد خواهیم بود، زیرا قیمتها همچنان افزایش مییابد، اما همزمان قدرت خرید هم روز به روز کاهش خواهد یافت. وقتی شاخص هزینهها از سال ۹۶ تا کنون ۳ تا ۶ برابر شده، نمیتوان انتظار تثبیت یا کاهش قیمت هیچ کالایی از جمله خودرو را داشت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در گفتگو با ایسنا گفت: در شرایطی که به دلیل نوسانات دائمی در بازار هیچ یک از طرفهای فعال در بازار خودرو از شرایط راضی نیست، مجلس برای تغییر در قیمت گذاری خودرو، بررسیهای خود را آغاز کرده است.
محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: در طول هفتههایی که از آغاز مجلس یازدهم گذشته، تعدادی از نمایندگان کمیسیونهای اقتصادی، تمرکز خود را به اصلاح شرایط در بازار خودرو اختصاص دادهاند و در هفتههای اخیر جلسات چندگانهای با حضور فعالان صنعت خودرو و نمایندگان مجلس برگزار شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چهار روش مطرح شده برای تغییر در قیمت گذاری بازار خودرو، بیان کرد: یک روش بازگشت به شیوه قیمت گذاری در دهه ۷۰ است. در آن دوره قیمت خودرو با توجه به نرخ حاشیه بازار تعیین میشد. مثلا اگر امروز خودرویی در بازار ۱۰۰ میلیون تومان است، قیمت کارخانه ۹۵ میلیون تعیین میشود. هرچند در دهه ۷۰ اجرای این روش موفقیت آمیز بود، اما فعلا به نظر میرسد وزارت صمت با آن موافق نیست.
نجفی منش ادامه داد: روش دوم، انتقال اختیار قیمت گذاری به خودروسازان است. یعنی در چارچوب آن، خودروسازان قیمت خودرو را بر اساس هزینه تمام شده و سودی معقول اعلام کنند و نظارت بر صداقت این نرخها ادامه داشته باشد.
به گفته وی، در روش سوم پای بورس به عرصه قیمت گذاری خودرو باز میشود. پیشنهاد کنندگان این طرح میگویند مانند قیمت گذاری کالاهایی مانند فولاد یا مس که از طریق فرابورس انجام میشود میتوان برای مثال هزار دستگاه از یک مدل سواری را به بورس عرضه کرد و با توجه به میزان استقبال مردم و قیمتی که برای آن پرداخت شد، نرخ نهایی خودرو را استخراج کرده و بر اساس آن ماشینها را در بازار عرضه کرد.
عضو اتاق بازرگانی تهران درباره روش چهارم بررسی شده نیز به قواعد موجود در برنامههای توسعه اشاره کرد و گفت: در قانون پنجم توسعه مستقیما قید شده بود که اگر دولت قصد دارد کالایی را با قیمت پایینتر از هزینه تولیدی به مردم عرضه کند، خود باید هزینه مابه التفاوت آن را بپردازد. مثلا اگر دولت میخواهد پرایدی که هزینه تولید آن ۷۰ میلیون تومان شده را به مردم ۴۰ میلیون تومان بدهد، باید برای آن بودجهای در نظر گرفته و خود مابقی پول را پرداخت کند.
به گفته نجفی منش، تمام این روشها پیشنهاد شده و مجلس بررسیهای خود در این زمینه را آغاز کرده و در صورت نیاز میتوان هر یک از آنها را به شکل جزئیتر بررسی کرد.
بیشتر بخوانید: جدیدترین قیمت خودرو در ۲۸ مرداد را ببینید