سرخط خبرها

هر خانه یک حسینیه

  • کد خبر: ۴۰۰۷۷
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
هر خانه یک حسینیه
کانون فرهنگی اشرفی اصفهانی برنامه متفاوتی برای محرم امسال دارد
فاطمه سیرجانی | شهرآرانیوز؛ اینکه تو هر کوچه و خیابان چند آدم دل‌سوز و متعهد باشند که دلشان برای محله و آن‌هایی که در آن محدوده زندگی می‌کنند، عاشقانه بتپد و بخواهند برای پیشرفت و هویت‌بخشی‌اش قدمی بردارند، نعمتی بزرگ است. اینکه مسجد و کانون فرهنگی تبدیل شود به مأمنی دل‌چسب برای نوجوان‌ها و جوان‌ها، کلی به‌نفع خانواده‌هاست. کانون فرهنگی اشرفی‌اصفهانی در مسجد امام‌سجاد (ع) با وجود متولیانی دل‌سوز و دغدغه‌مند توانسته است در دوره زمانی نزدیک به یک دهه، تحولی بزرگ در محله ایجاد کند. به‌سراغ سیدمحمدتقی موسوی، فرمانده جوان پایگاه و جانشین مدیر این کانون، رفتیم تا او بیشتر از فعالیت‌های این مجموعه بگوید.

 

پاگرفتن کانونی به‌نام شهید

موسوی که ۲۲ سال سن دارد، درباره نحوه شکل‌گیری این کانون می‌گوید: کانون شهید اشرفی اصفهانی سال۱۳۸۶ شکل گرفت. مسئول آن در سال‌های ابتدایی ابوالقاسم شم‌آبادی از روحانیان جوان و پرانگیزه بود که علاوه‌بر مدیریت برنامه‌های فرهنگی، فرماندهی بسیج پایگاه شهید اشرفی‌اصفهانی را نیز برعهده داشت. فعال‌بودن، همچنین ارتباط با نوجوانان و جوانان محله تأثیر زیادی در جذبشان به سمت فعالیت‌های فرهنگی کانون و برنامه‌های پایگاه بسیج داشت. البته بعد‌ها حاج‌آقا برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی به مسجد امام جعفرصادق (ع) رفت و مدیریت آنجا به‌دوش محمد رضایی، یکی دیگر از فعالان مجموعه، افتاد. سال۹۲ جانشینی کانون از سوی مدیریت مجموعه به من سپرده شد. از سال گذشته یعنی‌۹۸ فرماندهی پایگاه بسیج را هم من عهده‌دار شده‌ام.

 

۱۵۰ عضو فعال

وی ادامه می‌دهد: طبق آنچه در کانون ثبت شده است، حدود ۴۰۰نفر از ابتدای تشکیل کانون به عضویت آن درآمده‌اند، اما اکنون آمار ۱۵۰نفر است که از این تعداد حدود ۵۰نفر تقریبا در تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون و مسجد حضور دارند. برنامه‌ها هم برای خواهران و هم برادران است. کانون صبح در اختیار خواهران است. دوره‌های آموزش هنری و کارآفرینی از جمله برنامه‌های آن‌هاست. سال گذشته برای گرفتن چرخ خیاطی رایزنی‌هایی با کمیته امداد در منطقه شد، اما متأسفانه به سبب نبود مکان مناسب و موضوع کرونا، این موضوع فعلا مسکوت مانده است.

 

برگزاری هر شب حلقه معرفت

موسوی می‌افزاید: در قسمت برادران حلقه‌های معرفت هر شب بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود. سعی کرده‌ایم انگیزه برای حضور در جلسات را پررنگ کنیم، به همین دلیل از استادانی استفاده کردیم که حرفشان به دل بنشیند. سیدحسین حسین‌پور علوی که بیش از ۳ دهه در محدوده محله طلاب جلسات قرآنی دارد و از افراد تأثیرگذار محله است، از جمله این استادان است. البته از استادان روان‌شناسی اسلامی حوزه نیز بهره‌مند می‌شویم.
 
 

نوجوانان در صف نماز صبح

جانشین مدیر کانون فرهنگی اشرفی‌اصفهانی در ادامه می‌گوید: خوشبختانه دغدغه مباحث تربیتی، فرهنگی، همدلی و یکی‌بودن فعالیت‌های کانون پایگاه بسیج و مسجد محله سبب شده است این مجموعه با استقبال پرشور نوجوانان و جوانان روبه‌رو شود. به‌عنوان مثال در حالی که دیگر مساجد تلاش دارند نماز مغرب و عشا با حضور حداکثری جوانان و نوجوانان برگزار شود، در مسجد امام‌سجاد (ع)، نماز صبح با حضور جمعیتی بیش از ۳۰ تا ۴۰ نوجوان و جوان محله برگزار می‌شود.

 

به‌روز هستیم

موسوی می‌افزاید: فعالیت ما متناسب با موضوعات روز است، به‌عنوان مثال در آغاز اعلام شیوع بیماری کرونا بچه‌ها به‌صورت خودجوش وارد کار شدند و با دستگاه‌های ویژه کوچه‌ها و مساجد را ضدعفونی کردند. در عین حال برای داشتن حال خوب اهالی محله تلاش کردند و اجرای مناسبتی سرود‌های خیابانی را در برنامه دارند. گروه سرودمان با ۱۰ عضو آماده اجرا‌های خیابانی است. ۱۰ شب اجرای خیابانی ماه رمضان سال گذشته در بوستان زیتون، اجرا مقابل بازار فردوسی و اجرا‌های مناسبتی در ایام عید قربان و عید غدیر حال‌وهوای محله را متفاوت کرده است.

 

همراه با «یاران»

وی ادامه می‌دهد: حضور در فعالیت‌های خیرخواهانه یکی دیگر از برنامه‌های کانون است. مجموعه «یاران» سال ۹۲ از سوی آقای سیدحسین حسین‌پور علوی راه‌اندازی شد و ابتدای کار با حمایت از ۸ خانواده نیازمند فعالیت خود را آغاز کرد. به‌مرور هم فعالیت‌ها بیشتر شد و هم تعداد زیادتر. در بحث تهیه، بسته‌بندی و گاه توزیع، تعدادی از فعالان کانون همراه آن‌ها هستند و گروه جهادی پایگاه بسیج بار‌ها برای انجام فعالیت‌های جهادی به روستا‌های اطراف مشهد رفته است.

 

عزای حسین (ع)، پرشورتر از همیشه

موسوی درباره فعالیت‌های محرم امسال مسجد هم بیان می‌کند: امسال باتوجه‌به تأکید‌های مقام معظم رهبری مبنی بر برپایی مراسم محرم و صفر بر اساس پروتکل‌های پیشنهادی ستاد مبارزه با کرونا، تصمیم گرفتیم در رایزنی با هیئت محله، یعنی هیئت محبان‌الزهرا (س) مراسم در فضای باز برگزار شود. این هیئت هر سال مراسم خود را در پارکینگ سرپوشیده وسیع جنب مسجد برگزار می‌کرد که امسال با هماهنگی ۲ مدرسه شهدای معراج و بنت‌الهدی، قرار شد از فضای باز مدارس برای برپایی مراسم استفاده شود. همچنین گروه جهادی مجموعه با رایزنی با حوزه بحث اعزام مبلغ و مداح برای برپایی مراسم روضه در خانه را مطرح کرده‌اند، به این صورت که اگر خانواده‌ای درخواست مداح یا روضه‌خوان داشته باشد، این درخواست با اعزام مداح و روضه‌خوان عملی شود، اما فقط با حضور خود اعضای خانواده که تجمع و شلوغی به‌همراه نداشته باشد. اعضای گروه سرود کانون نیز با آموزش مداحی و تمرین قرار است با پرپایی مجلس عزا در خانه خود، شعار «هر خانه، یک حسینیه» را عملی کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->