نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

سایت پروازی روی هوا!

  • کد خبر: ۴۰۳
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
سایت پروازی روی هوا!
مشهد با وجود ظرفیت فراوان در پاراگلایدر، سایت پروازی برای این رشته ندارد

مهدی بی‌باک - پرواز در آسمان آبی بیکران از دیرباز جزو آرزوهای مهم انسان بوده و امروزه این آرزو با پیشرفت علم و تکنولوژی دست‌یافتنی شده است. رشته مهیج و جذاب پاراگلایدر نیز جزو ورزش‌هایی است که می‌تواند این آرزوی انسان را محقق کند و با استفاده از آن به دل آسمان پربکشد. ورزش پاراگلایدر یکی از زیرمجموعه‌های ورزش‌های هوایی است و انجمن ورزش‌های هوایی به عنوان مسئول و متولی این رشته ورزشی زیرنظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی فعالیت می‌کند. در این میان نیز کلان‌شهر مشهد جزو یکی از شهرهای فعال کشور در این رشته است و خلبانان زیادی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما رشته پاراگلایدر همچون سایر رشته‌های ورزشی با بحران‌ها و بی‌تدبیری و ناهماهنگی بین مسئولان مواجه است؛ از نبود سایت پروازی در شهر مشهد گرفته تا عدم اجازه پرواز در کوه‌های هاشمیه و حاشیه بزرگ‌راه نماز.

پیگیری راه‌اندازی سایت پروازی دیزدر
یکی از مربیان رشته پاراگلایدر درباره موانع پیش‌روی رشته ورزشی پاراگلایدر در مشهدمی‌گوید: دیدگاهی که درمورد این ورزش وجود دارد، این است که کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند، افراد پول‌داری هستند و آن‌ها احتیاج به حمایت ندارند؛ درحالی‌که این فکر، اشتباه‌ است. آدم‌های خیلی پول‌دار پرواز نمی‌کنند، چون نگران هستند و آدم‌های خیلی فقیر هم پولش را ندارند تا به‌سمت این رشته ورزشی بیایند، در نتیجه قشر متوسط در این رشته فعالیت می‌کنند که آن‌ها احتیاج به حمایت دارند. مهدی شاملو با بیان اینکه تنها حمایتی که از ما می‌شود، فقط حمایت اداری است، ادامه داد: مثلا وقتی می‌خواهیم برای پرواز به یک شهر و استان دیگر برویم، یک معرفی‌نامه برای ما می‌زنند. وی تصریح کرد: تازمانی‌که از رشته پاراگلایدر صحبت می‌کنیم، می‌گویند این رشته خطرناک است. معاون توسعه ورزشی اداره کل تربیت‌بدنی می‌ترسد مجوز تأسیس باشگاه صادر کند. صورت‌مسئله را پاک می‌کنند و به‌دنبال حل مشکل نیستند. چون می‌گویند این رشته خطرناک است و می‌ترسند سانحه به وجود آید. شاملو با بیان اینکه ما در خراسان رضوی سایت پروازی کم داریم، ادامه داد: سایت ثابت پروازی ما سایت درود نیشابور است. کاری که در ایران انجام دادیم و هیچ‌جا در مورد آن صحبت نشد، بتن‌ریزی محل تیک‌آف سایت درود بود. رئیس کمیته مربیان انجمن ورزش‌های هوای استان در ادامه به سایت پروازی خواجه‌مراد اشاره کرد و گفت: این سایت 7 سال پیش تعطیل شد و دلایلی که از طرف شورای تأمین استان اعلام شد، منطقی بود. به‌این‌دلیل که هواپیماها با ارتفاع کم از روی سایت عبور می‌کردند و این اتفاق ممکن بود خطرساز باشد.

توسعه پاراگلایدر منوط به سایت دیزدر
این استاد پاراگلایدر با بیان اینکه در جلساتی که آن زمان برگزار شد، مسئولان وقت قول دادند که ما این سایت را تعطیل می‌کنیم و شما یک مکان دیگر معرفی کنید، تصریح کرد: بیش از یک سال است که مکان جدید را معرفی کردیم. کوهی در کیلومتر 5 جاده شاندیز به اسم دیزدر وجود دارد که آن را پیگیری می‌کنیم. فرمانداری طرقبه-شاندیز از ما مستندات خواست و ما مجلدی دراین‌زمینه تهیه کردیم که در آن همه موارد در قالب یک باکس پروازی و شرایط و حدود جغرافیایی تهیه شد. وی ادامه داد: این سایت دارای حاشیه امنیت از هر لحاظ است و نزدیک هیچ منطقه ممنوعه و خطرناکی نیست. برآورد هواشناسی انجام شده و بزرگ‌ترین فرصت است که اگر این سایت راه‌اندازی شود، پاراگلایدر مشهد و خراسان توسعه پیدا کند. شاملو خاطرنشان کرد: جامعه مخاطب ما در این رشته افرادی هستند که تعطیلات آخر هفته به طرقبه و شاندیز می‌روند و اگر این سایت در ابتدای جاده شاندیز راه‌اندازی شود، در همه زمینه‌ها و به‌ویژه گردشگری و جذب مخاطب بسیار تأثیرگذار خواهد بود. این استاد پاراگلایدر با طرح این سؤال که پاراگلایدر خراسان برای توسعه به چه چیزی احتیاج دارد، ادامه داد: احتیاج داریم سایت‌های پروازی را توسعه دهیم. سایت درود احتیاج به مراقبت دارد. همچنین سایت دیزدر باید راه‌اندازی شود. باید مسئولان فرودگاه‌ را متقاعد کنیم که این سایت مزاحم پروازهای هواپیما نیست. باید سیستم امنیتی مخصوصا شورای تأمین استان را توجیه کنیم که اینجا مناسب پرواز است و مشکلی ندارد. به گفته وی، سایت دیزدر چند کاربری دارد و به‌دلیل اینکه جنب جاده شاندیز است، باعث معرفی این رشته می‌شود. همچنین این سایت کاربری آموزشی دارد و دیگر نیاز نیست 250 کیلومتر تا سایت درود برویم و برگردیم. درحال حاضر نامه راه‌اندازی این سایت در اختیار استانداری است.

سختی‌های یک مسیر پُرپیچ‌وتاب
نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های هوایی درخصوص توسعه این ورزش گفت: ما پیگیر توسعه ورزش پاراگلایدر در مشهد هستیم؛ اما این کار در این شهر سخت است، زیرا سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید این ورزش مربوط به ماست و ما باید در این زمینه فعالیت داشته باشیم. از طرفی نیز انجمن ورزش‌های هوایی، این ورزش را مربوط به خود می‌داند. لذا این اختلاف وجود دارد و باید در رده بالا و بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان هواپیمایی کشوری حل و فصل شود. هانیه امانی در ادامه به وضعیت این رشته در مشهد اشاره کرد و ادامه داد: درحال‌حاضر در مشهد حدود 6 باشگاه آموزش پاراگلایدر زیرنظر هیئت ورزش‌های هوایی فعالیت می‌کنند و خلبانان نیز در سطوح مختلف زیرنظر مربیان و باشگاه‌ها فعالیت دارند. وی تصریح کرد: در مشهد سایت مخصوص پرواز وجود ندارد و تنها سایت فعال در درود نیشابور است. درحال‌حاضر پیگیر راه‌اندازی سایت پروازی دیزدر در کیلومتر 5 شاندیز هستیم. به گفته نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های هوایی، راه‌اندازی سایت دیزدر و پیگیری‌ها هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و متأسفانه در این زمینه موانعی وجود دارد؛ اما امیدواریم با همکاری مسئولان مرتبط در سطح استان بتوانیم این سایت را هرچه سریع‌تر راه‌اندازی کنیم. راه اندازی این سایت برای خلبانان خانم هم بسیار مفید است؛ زیرا در رفت و آمد به استان‌های شمال کشور و همچنین سایت درود محدودیت دارند. امانی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا مبلغ 100هزار تومان بابت تحویل گواهی‌نامه خلبانی از ورزشکاران دریافت می‌کنید، گفت: درحال‌حاضر این مبلغ 75هزار تومان است و این مبالغ صرف توسعه سایت درود و ورزش پاراگلایدر می‌شود. وی اضافه کرد: مگر در طول سال چه تعداد گواهی‌نامه صادر می‌شود که بخواهیم با دریافت این مبلغ نارضایتی ایجاد شود؟ تمام حساب‌ها و هزینه‌ها مشخص است.

پاراگلایدر در مشهد حامی ندارد
یکی دیگر از اساتید پاراگلایدر در مشهد نیز در همین رابطه گفت: متأسفانه این رشته ورزشی پرمخاطب در مشهد حامی ندارد و هرکسی به هر نحوی که بخواهد جلوی پای ما برای فعالیت در این زمینه سنگ‌اندازی می‌کند. محمدامیر رجب‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مهم ما در این رشته ناهماهنگی بین هیئت ورزش‌های هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری است. این اختلاف آسیب‌های زیادی به این رشته وارد می‌کند. وی با بیان اینکه در مشهد سایتی برای پرواز وجود ندارد، تصریح کرد: از چند سال گذشته سایت پروازی خواجه مراد را بنا به دلایلی که از نظر بنده منطقی هم نبود تعطیل کردند و دیگر سایتی برای پرواز در نظر گرفته نشد. این استاد پاراگلایدر تصریح کرد: یکی از سایت‎هایی که می‌توان در آن پرواز کرد و نزدیک مشهد است، دیزدر است که همچنان درگیر راه‌اندازی آن هستیم. رجب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: متأسفانه در اداره ورزش و جوانان استان کسی به حرف مربیان پاراگلایدر گوش نمی‌دهد. بهترین خلبانان پاراگلایدر در مشهد وجود دارد اما متأسفانه اتحادی برای تشکیل یک تیم حرفه‌ای و سازمان‌دهی آن‌ها وجود ندارد. مشهد می‌تواند دارای یک تیم قوی برای شرکت در مسابقات کشوری و حتی بین‌المللی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->