نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس
سرخط خبرها

تیم شطرنج خراسان رضوی بعد از ۱۵ سال بدون شکست قهرمان کشور شد

  • کد خبر: ۴۰۹۵۶
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
تیم شطرنج خراسان رضوی بعد از ۱۵ سال بدون شکست قهرمان کشور شد
تیم شطرنج خراسان رضوی در‌حالی با ۱۱ پیروزی و بدون حتی یک تساوی یا شکست قهرمان این پیکار‌ها شد که کمتر‌کسی انتظار چنین‌درخششی را داشت.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ پسران و دختران خراسانی برنده این بازی پیچیده هستند. آن‌ها فراتر از تصور، دستمزد چند ماه آنلاین‌بودن در روز‌های کرونایی را می‌گیرند؛ دستمزد تلاش برای همیشه‌آنلاین‌بودن! در شب‌و‌روز‌هایی که هیئت‌های استانی با تعطیلی فعالیت‌های ورزشی به سبب شیوع ویروس کرونا در خواب زمستانی بودند، شطرنج‌بازان خراسانی با فراهم‌شدن بستر‌های مناسب برای مسابقات آنلاین، انواع‌و‌اقسام رقابت‌ها را با یکدیگر داشتند و همین به موفقیت آن‌ها در اولین دوره رقابت‌های شطرنج قهرمانی تیمی استان‌های کشور کمک کرد.
 
تیم شطرنج خراسان رضوی در‌حالی با ۱۱ پیروزی و بدون حتی یک تساوی یا شکست قهرمان این پیکار‌ها شد که کمتر‌کسی انتظار چنین‌درخششی را داشت. شطرنج خراسان رضوی از سال‌۸۵ به‌این‌طرف، هیچ‌گاه نتوانسته بود در یک دوره مسابقات شطرنج تیمی قهرمانی کشور در هیچ‌یک از رده‌های سنی عنوان قهرمانی را به دست بیاورد؛ اتفاقی که این‌بار به‌یُمن آمادگی آنلاین در دوران کرونایی رقم خورد.


جنگ آنلاین زیر دوربین!

۱۸۱ شطرنج‌باز از ۱۶ استان کشور در شرایطی ویژه با یکدیگر مسابقه دادند؛ شطرنج بدون صفحه و مهره! شرایط ویژه برگزاری این مسابقات به‌سبب بیماری کرونا و آنلاین‌بودن آن به‌نحوی بود که شطرنج‌بازان از درون خانه با یکدیگر پیکار می‌کردند. طبق دستورالعمل اجرایی این مسابقات در دور مقدماتی هر شطرنج‌باز باید ۲ دوربین از ۲ زاویه مناسب برای کنترل احتمال تقلب در منزل نصب می‌‎کرد تا داوران و ناظران، کنترل کامل به مسابقات داشته باشند. همچنین از طریق یک نرم‌افزار داوران مسابقات این امکان را داشتند تا در هر لحظه امکان دسترسی به تمام سیستم رایانه‌ای فرد مسابقه‌دهنده را داشته باشند.


بی‌رقیبی خراسان با ۱۲ مهره

تیم‌های حاضر در اولین دوره رقابت‌های شطرنج تیمی قهرمانی استان‌های کشور با ۶ بازیکن اصلی و ۶ بازیکن ذخیره به این مسابقات پای نهادند. مسابقه هر تیم با تیم دیگر نبرد ۶ شطرنج‌باز با یکدیگر بود که ترکیب ۳ پسر و ۳ دختر برای هر تیم باید رعایت می‌شد. نکته جالب درباره تیم خراسان، کوچینگ این تیم بود که تمام ۱۲ بازیکن به‌استثنای یکی از بازیکنان که سیستم رایانه‌ای‌اش مشکل داشت، توانستند در پیکار‌ها بازی کنند. این در‌حالی است که برخی استان‌ها فقط از ۶ بازیکن اصلی خود در تمام رقابت‌ها استفاده کردند و ظرفیت‌های پتانسیلی استفاده از ذخیره‌ها را در مسابقات اصلی نداشتند.
 
تیم خراسان‌رضوی در این پیکار‌ها از مسعود مصدق‌پور، مرصاد خداشناس، وصال حامدی‌نیا، کیانا معتضدی، پرویز خزاعی، روشا اکبری، رضا محمدی، کیارش گرایلی، سیده‌هستی سیدی، مبینا خراشادی‌زاده، آرین قسمتی و ثنا باقرنسب در ترکیب خود بهره می‌برد که البته مبینا خراشادی‌زاده به سبب نقص فنی در سیستم رایانه‌ای نتوانست در این بازی‌ها برای تیم خراسان‌رضوی مسابقه بدهد. رضا پاشانجاتی، رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی، کاپیتان و سرپرست تیم بود که مسئولیت نظارت فنی و کنترل رایانه‌ای را به عهده داشت. همچنین محمدرضا قربانیان، سرمربی این تیم بود.


پاداش‌هایی که هیئت داد!

رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی درباره جوایز قهرمانی در این مسابقات گفت: فدراسیون فقط به اهدای لوح و جام بسنده کرد، اما ما برای اینکه انگیزه‌های بچه‌ها از بین نرود، مبلغ ناچیزی به‌عنوان دستمزد به آن‌ها پرداخت می‌کنیم. رضا پاشانجاتی درباره این دوره از رقابت‌ها اذعان کرد: این مسابقات با حضور ۱۶ استان برگزار شد، اما می‌توانم به‌جرئت بگویم اگر ۳۱ استان هم در پیکار‌ها حاضر بودند، باز خراسان‌رضوی قهرمان می‌شد.
 
وی تصریح کرد: فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری این مسابقات که همان کاشتن دوربین در خانه بازیکنان است، به عهده خود شرکت‌کنندگان بود و شاید به‌همین خاطر استانی مثل مازندران که شطرنج‌بازان قابلی دارد، نتوانست در این پیکار‌ها شرکت کند. انصافا خراسان رضوی در‌زمینه فعالیت‌های آنلاین در این مدت توانست اقدامات بسیار خوبی را انجام بدهد و همین سبب شد تا شطرنج‌بازان بتوانند عملکرد خوبی در مسابقات قهرمانی کشور داشته باشند.


جام پُرستاره از آنِ خراسان

نگاهی به شرکت‌کنندگان حاضر در رقابت‌های شطرنج تیمی قهرمانی استان‌های کشور نشان می‌‎دهد که شطرنج‌بازان نامی رده‌های سنی در این مسابقات گرد هم آمده بودند تا نبردی پُرهیجان را به نمایش بگذارند. آبتین عطاخان از قزوین، میترا اصغرزاده، بردیا ویسی و امیرحسین جمشیدی از البرز، مونا سلمان‌ماهینی از کیش، سینا کوروند از همدان و مهدی نیکوکار از ایلام، از ستاره‌هایی هستند که در این مسابقات حاضر بودند. نکته حائز‌اهمیت دیگر آن‌‎ است که در این مسابقات برای اولین‌بار فدراسیون اجازه نداد شطرنج‌بازان غیربومی از استان‌های دیگر در تیم‌های دیگر مسابقه بدهند و این عیار شطرنج هر استان را بهتر نشان داد.


۶ به علاوه ۶ ستاره

مسعود مصدق‌پور، تنها‌استاد‌بزرگ شطرنج خراسان، یکی از چهره‌های اصلی تیم شطرنج استان در این پیکار‌ها بود که نیازی به معرفی ندارد؛ ستاره‌ای که حالا در اوج جوانی رؤیا‌های بزرگ‌تری از استاد‌بزرگی را در سر می‌پروراند. باوجود‌این ترکیب تیم خراسان در این مسابقات خالی از ستاره‌های دیگر نبود. مرصاد خداشناس، استاد بین‌المللی که قهرمان اسبق جوانان آسیاست و در عضویت تیم‌های ملی است، یکی دیگر از ستاره‌های اصلی تیم خراسان بود. در کنار این ۲ چهره وصال حامدی‌نیا، استاد بین‌المللی بانوان با سابقه قهرمانی جوانان آسیا نیز حضور داشت.
 
عضو چهارم تیم خراسان را نیز روشا اکبری هشت‌ساله تشکیل می‌داد؛ ستاره آینده‌داری که نایب‌قهرمان زیر ۸ سال آسیاست. پرویز خزاعی و کیانا معتضدی هم نوجوانان افتخارآفرین شطرنج خراسان در عرصه استعداد‌های برتر ایران هستند. علاوه‌بر‌این ۶ ستاره، رضا محمدی قهرمان بزرگ‌سالان خراسان، کیارش گرایلی قهرمان خراسان رضوی در رده‌های سنی، هستی سیدی قهرمان رده‌های سنی خراسان‌رضوی، آرین قسمتی قهرمان رده‌های سنی خراسان رضوی، مبینا خراشادی‌زاده قهرمان نوجوانان خراسان‌رضوی و ثنا باقرزاده عضو تیم استعداد‌های برتر استان، ۶ شطرنج‌بازی هستند که در کنار تیم اصلی خراسان‌رضوی هستند و البته در نبرد‌های تن‌به‌تن با سایر شطرنج‌بازان استان‌های کشور نیز به میدان آنلاین رفتند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->