منابع خبری از تمایل چند عضو اتحادیه اروپا برای بازگشایی سفارت خود در کابل خبردادند واکنش ضرغامی به احتمال حضورش در کابینه دولت چهاردهم رئیس سازمان ثبت احوال: روند تعویض نام و نام‌خانوادگی تغییر می‌کند بذرپاش: قانون ساماندهی بازار املاک و مسکن ابلاغ شد و سقف اجاره‌بها مشخص شد | تبعات حقوقی در انتظار مشاوران املاک متخلف سید حسن نصرالله: هرگز از حمایت غزه دست نمی‌کشیم | رژیم صهیونیستی در بدترین روز‌های خود بسر می‌برد گنابادی‌نژاد: دولت سیزدهم، هیچ‌گاه دچار حواشی نشد | حمایت از صنایع فرهنگی باید استمرار یابد کرامت انسانی در گرو الگوگیری از سیره و آموزه‌های معصومین(ع) است اعتراض زاکانی به انتقادات اعضای شورای شهر تهران؛ «کاملاً نادرست است» لایحه متناسب‌سازی حداقل‌بگیرها هم به مجلس ارائه شد | تصویب آیین‌نامه واردات خودروی مدل ۲۰۱۹ به‌بالا برای همه ایرانیان + فیلم شایسته‌سالاری معیار رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران باشد شلیک پدافند هوایی در جاده قم، ارتباطی با سایت هسته‌ای نداشت اسماعیلی انتصابات جدید در وزارت فرهنگ را رد کرد + فیلم ویدئو | ظریف امشب به تلویزیون می‌رود (۲۷ تیرماه ۱۴۰۳) وزیر کار: رکورد تاریخی کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ شکست باقری در دیدار با لاوروف آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را بررسی کرد گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ماکرون درباره تحولات غزه اردوغان: اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم | به دنبال تقویت روابط با روسیه و چین هستیم رئیس‌جمهور پیشین روسیه: پیوستن اوکراین به ناتو یعنی اعلان جنگ باقری‌کنی: لبنان زنده‌کننده شکست‌های تاریخی برای صهیونیست‌هاست پاسخ تهران به اتهام «نقش‌داشتن ایران در ترور ترامپ»
سرخط خبرها

جایگاه سازمان ملل در سیاست خارجی ایران چیست؟

  • کد خبر: ۴۱۱۴۶
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
جایگاه سازمان ملل در سیاست خارجی ایران چیست؟
نگاهی به نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت در موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان
به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از مسائل مهم در درک روابط بین‌الملل و سیاست خارجی کشور‌های مختلف، عوامل اثرگذار بر رفتار خارجی دولت‌هاست. می‌توان گفت سیاست خارجی کشور‌ها تحت‌تأثیر دو عامل مهم است؛ محیط ذهنی یا همان ارزش‌ها و تصورات سیاست‌گذاران و محیط عینی که شامل دو بخش محیط داخلی و محیط بین‌المللی می‌شود. شرایط محیط بین‌المللی، شرایط سیستمی نامیده می‌شود و از دو طریق بر رفتار و سیاست خارجی دولت‌ها تأثیر می‌گذارد؛ شرایط سیستمی محدودیت‌ها و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند که در این میان، محدوده کنش دولت‌ها مشخص می‌شود. دیگر آنکه شرایط سیستمی، موجد برخی نیرو‌هایی می‌شود که دولت‌ها را به یک جهت خاص وامی دارد یا از آن بازمی‌دارد. بدین ترتیب حتی اگر شرایط سیستمی نتواند تأثیر بسزایی بر شکل گیری اولیه خط مشی‌های سیاست خارجی یک دولت بگذارد، می‌تواند در موفقیت یا ناکامی آن نقش محوری داشته باشد.
 
درنتیجه برای فهم سیاست خارجی کشور‌ها باید به سه عامل محدودیت‌ها، فرصت‌ها و فشار‌ها توجه کرد. در این میان، یکی از عوامل اثرگذار بر شرایط سیستمی، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که طی دو قرن گذشته به یکی از موضوعات انکارناپذیر در جامعه جهانی بدل شده‌اند. این نهاد‌ها و به‌ویژه کارگزاری‌های تخصصی سازمان ملل متحد، نقش و جایگاه ویژه‌ای در فضای بین‌المللی و تعاملات میان کشور‌ها و البته افکار عمومی و رسانه‌های جمعی دارند. بدین ترتیب، هر دولت با حجمی از فشار سیستماتیک مواجه می‌شود که با وارد شدن نیرو‌های مزبور بر رفتار سیاست خارجی دولت‌ها، رفتار‌های دیپلماتیک آن‌ها همگون و متجانس می‌شود. لازم به ذکر است که دولت‌ها همچنان بازیگرانِ اصلی نظام بین‌الملل هستند و به هیچ‌وجه حاکمیت ملی خود را تسلیم سازمان‌های بین‌المللی نمی‌کنند، اما آن‌ها خود را ناگزیر به انجام وظایفی می‌بینند که این سازمان‌ها اعلام می‌کنند.

با وجود اهمیت و تأثیر درخورتوجه سازمان ملل متحد در امور بین‌الملل، تعاملات دولت جمهوری اسلامی ایران با این سازمان و به‌ویژه شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با فرازوفرود و چالش‌هایی مواجه بوده است. ازجمله چالش‌های جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد، موضوع برنامه هسته‌ای ایران است. تعامل متفاوت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوع هسته‌ای در طول زمان، منجر به نتایج متفاوتی شده است که نگاه مختصر به روند آن، نتیجه ملموس و درخورتوجهی دارد. در دوره‌هایی نظیر دولت محمود احمدی‌نژاد، متأثر از دیدگاه‌های تجدیدنظرطلب در عرصه بین‌المللی، متناسب با موضوعات پیش آمده در سیاست خارجی خود، نظیر موضوع پرونده هسته‌ای، ایران سازمان ملل متحد و ارکان آن را صرفا آلت دست کشور‌های قدرتمند در نظام بین‌الملل تلقی می‌کرد و بی‌توجه به آن درصدد تغییر در فضای نظام بین‌الملل بود.
 
درمقابل، نفی استقلال و اقتدار سازمان‌های بین‌المللی و به چالش کشیدن قواعد بازی تعریف‌شده ازسوی قدرت‌های جهانی در عرصه‌های بین‌المللی، موجب عکس‌العمل متقابل آنان و محدودسازی فعالیت‌های بین‌المللی ایران از طریق سازمان‌های بین‌المللی شد. ایران در این سال‌ها با اتکا بر داخل، مقاومت پرهزینه‌ای را در دستورکار خود قرار داده و در سیاست خارجی‌اش دربرابر گزارش‌های آژانس، واکنش‌های مختلفی را نشان داده است که اهم آن‌ها را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد: انتقاد از عملکرد آژانس، بدعت آژانس در دادن اطلاعات به پنج کشور دارنده سلاح هسته‌ای، کمک نکردن آژانس به ایران در زمینه علمی و فنی، بی‌ارتباط بودن برنامه موشکی ایران با مواد هسته‌ای، غیرقانونی بودن قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت و... .

اما به‌تدریج به‌سبب شرایط سیستمی و با فشار‌های بین‌المللی از طریق سازمان‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل در موضوع پرونده هسته‌ای، ایران در سال‌های اخیر، کوشیده است تا با نوعی تجدیدنظر، از فشار‌های بین‌المللی بر خود بکاهد و تحرکات بین‌المللی و منطقه‌ای خود را با موازین و چارچوب‌های این سازمان تطبیق دهد. چالش‌های جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل نشان می‌دهد که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، شاهد نوعی انتقال از سیاست خارجی مطلوبیت‌محور به سیاست خارجی محدودیت‌محور بوده‌ایم که این انتقال به‌دلیل فشار‌هایی است که شرایط سیستمی بر آن وارد می‌کند. پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ در ایران و پیروزی حسن روحانی تاکنون، استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و این نکته تأمل‌برانگیزی است.
 
توافق مهم و اخیر ایران و آژانس و لحن بیانیه و همچنین بی‌توجهی شورای امنیت به درخواست آمریکا مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه، نشان می‌دهد که ایران در سال‌های اخیر، به بازیگری حرفه‌ای در عرصه بین‌المللی و در ساختار سازمان‌های بین‌المللی بدل شده است و می‌تواند با بهره‌گیری از قوانین و تعهدات بین‌المللی در شرایط کنونی، حداقل ضرر را ببیند و حداکثر فایده را به‌دست آورد. کمتر کشوری توانسته است نظیر ایران، با بازی در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی، آمریکا را منزوی کند.
 
این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که ابزار‌های سخت قدرت ایران در طول سال‌های گذشته، تغییر چندانی نکرده است، اما تغییر مشی ایران در قبال سازمان‌های بین‌المللی و در پیش گرفتن دیپلماسی حرفه‌ای، سبب شده است که بتواند تفاوتی چشمگیر در جایگاه خود در جامعه بین‌المللی رقم بزند و نفوذ و قدرت کشور‌های متخاصم را در پرونده‌های سیاسی کنترل کند. ایران اگرچه با تن دادن داوطلبانه به قواعد سازمان‌های بین‌المللی، برخی محدودیت‌ها و ملاحظات را می‌پذیرد، درعوض در این زمین، فرصت‌هایی جدید برای بازیگری می‌یابد تا بتواند با هزینه کمتر، منافع خود را در عرصه بین‌المللی، دنبال کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->