ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

لامپ‌های LED با قابلیت انعطاف! +عکس

  • کد خبر: ۴۱۲۶۱
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
لامپ‌های LED با قابلیت انعطاف! +عکس
پژوهشگران آمریکایی، لامپ‌های LED بسیار کوچکی ابداع کرده‌اند که انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند عناصر مناسبی برای ابزار پوشیدنی باشند.
به گزارش شهرآرانیوز، پژوهشگران "دانشگاه تگزاس در دالاس" (UTD)، روشی برای ابداع میکرو لامپ‌های LED ارائه داده‌اند که امکان جمع شدن، پیچ خوردن، برش خوردن و چسبیدن به سطوح گوناگون را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

لامپ‌های LED، کاربرد‌های فراوانی دارند و در تجهیزات گوناگونی از جمله نمایشگرها، تجهیزات الکترونیکی و حتی بیلبورد‌های تبلیغاتی به کار می‌روند. دلیل کاربرد‌های گوناگون لامپ‌های LED این است که سبک، باریک و کم مصرف هستند.

میکرولامپ‌های LED، بسیار کوچک هستند و وضوح آن‌ها بیش از بقیه لامپ‌های LED است. کوچک بودن این لامپ‌ها موجب می‌شود که برای ابزار کوچک مانند ساعت‌های هوشمند، مناسب باشند؛ اما می‌توان مجموعه‌ای از آن‌ها را نیز برای ابزار بزرگتر مانند نمایشگر تلویزیون به کار گرفت.

میکرولامپ جدیدی که پژوهشگران دانشگاه تگزاس ارائه داده‌اند، با هدف به کار رفتن در ابزار پوشیدنی قابل خم شدن ابداع شده است.

دکتر "مون کیم" (Moon Kim)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بزرگترین مزیت پژوهش ما این است که یک لامپ LED انعطاف‌پذیر با قابلیت جدا شدن ابداع کرده‌ایم که تقریبا می‌تواند به هر ابزاری متصل شود. این لامپ را می‌توان به لباس نیز وصل کرد و حتی اگر لباس چروک شود، لامپ سالم باقی خواهد ماند. اگر نیمی از لباس نیز برش داده شود، نیم دیگر لامپ قابل استفاده خواهد بود.

پژوهشگران، این لامپ انعطاف‌پذیر را با روشی موسوم به "اپیتاکسی از راه دور" (remote epitaxy) انجام دادند که طی آن، لایه نازکی از کریستال‌های LED روی سطح ویفر کریستال یک یاقوت کبود قرار گرفت.

لامپ LED معمولا روی ویفر باقی می‌ماند، اما پژوهشگران یک لایه نچسب نیز اضافه کردند تا امکان جدا شدن آن را فراهم کند. آن‌ها لایه‌ای متشکل از ورقه کربن به ضخامت یک اتم را به آن افزودند تا از چسبیدن لایه جدید کریستال‌های LED به ویفر پیشگیری کنند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.
لامپ‌های LED با قابلیت انعطاف! +عکس
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->