دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس
سرخط خبرها

کتاب‌شناسی فلسفی برای تازه‌واردها

  • کد خبر: ۴۱۴۹۰
  • ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کتاب‌شناسی فلسفی برای تازه‌واردها
خوب است که تصمیم گرفته‌اید فلسفه بخوانید، اما مهم است بدانید که چه بخوانید و از چه مسیرهایی به کتاب خوب برسید. ما در این بخش به پرسش‌های این‌چنینی شما پاسخ خواهیم داد.

شهرآرانیوز - مهم است پیش از آنکه وارد مقوله فلسفه‌خوانی بشوید، چند واقعیت مهم و دردناک را به شما بگوییم. اول اینکه آثار ترجمه‌شده بسیار زیاد است و روزبه‌روز هم به لطف اشتیاق مخاطبان، به این آثار افزوده می‌شود. اگر به 5سال پیش برگردید، تعداد آثار منتشرشده در موضوع فلسفه کاربردی یا فلسفه و زندگی به عدد انگشتان یک دست نمی‌رسید، اما این روزها در قفسه همه کتاب‌فروشی‌ها عنوان‌های متعددی وجود دارد که قطعا خواننده تازه‌کار را گیج خواهد کرد. از سویی این استقبال و اشتیاق باعث شده است در میان این آثار ترجمه‌های ضعیف و عجولانه بسیاری وجود داشته باشد. از سوی دیگر کتاب‌سازی‌های رایج ناشران برای کسب سود بیشتر، بازار را از آثار درجه چندم پر کرده است. ما برای رسیدن به کتاب‌های مفید چند راه ساده به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

مسیر اول: انتخاب کتاب بر اساس نام ناشر

بهتر است به‌جای اینکه نام کتاب را ملاک قرار دهید، از مسیر نام ناشر به کتاب برسید. در سال‌های اخیر ناشرانی چون نشر «نو»، «گمان»، «کرگدن»، و نشر «بان» آثار بسیار خوبی را در حوزه فلسفه کاربردی با ترجمه‌های قدرتمند، دقیق و حرفه‌ای روانه بازار کرده‌اند. مجموعه «تجربه و هنر زندگی» از نشر گمان که با همت خشایار دیهیمی و با هدف انتشار این دست کتاب‌ها طراحی شده، کتاب‌هایی ارزشمند چون «فلسفه‌ای برای زندگی»، «فلسفه تنهایی»، «فلسفه ترس»، «کار»، «بیماری»، «بخشودن» و... را منتشر کرده است که هرکدام اسم یک فیلسوف برجسته و نیز یک مترجم خوب را یدک می‌کشد.


نشر «بان» نیز کتاب‌هایی دارد ذیل تیتر کلی «فلسفه و زندگی خوب» با طراحی دقیق و زیبا و با یک فرمت مشخص، با عنوان‌هایی چون «معنای زندگی» و «وزن چیزها».


ناشر حرفه‌ای دیگری که در سال‌های اخیر توانست سلیقه خوانندگان حساس و سخت‌گیر را به خود جلب کند، نشر «نو» است. نشر نو نیز ذیل عنوان کلی «کتابخانه فلسفه زندگی1» کتاب‌های بسیار خوبی را برای خوانندگان حوزه فلسفه کاربردی روانه بازار کرده است. طراحی چشم‌نواز، استفاده از کاغذ سبک، مترجمان حرفه‌ای و نیز عناوین جذاب این کتاب‌ها باعث شد همه علاقه‌مندان به فلسفه تعدادی از آثار این نشر را در قفسه کتاب خود داشته باشند. کتاب‌هایی چون «راهنمای فلسفی زیستن»، «فلسفه زندگی»، «فلسفه ملال»، «زندگی خوب، 30 گام فلسفی»، «فلسفه عشق»، «شهرت»، «در جست‌وجوی خوشبختی» و...


انتشارات «کرگدن» هم در نظر گرفتن اهمیت موضوع برخی از بهترین آثار این نوع فلسفه را با عنوان مجموعه «خوب زیستن» روانه بازار کرد. آثار مهمی از مجموعه مدرسه زندگی آلن دوباتن، که نوعی روان‌شناسی مبتنی بر فلسفه است، آثاری چون در «جست‌وجوی معنا». در میان ناشران دیگر نیز با اندکی دقت می‌توانید آثار فلسفی خوب را پیدا کنید. برخی از آثار دوباتن چون «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» را نشر «نیلوفر» با ترجمه بسیار خوب روانه بازار کرده است. انتشارات «کتاب‌سرای نیک» نیز آثار دیگر دوباتن ازجمله: «شغل مورد علاقه»، «آرامش» و «درباره خوب بودن» را چاپ کرده است. کتاب‌های دیگر دوباتن چون «سیر عشق» و «اضطراب منزلت» هم در انتشارات «چترنگ» به چاپ رسید.

 

کتاب‌شناسی فلسفی برای تازه‌واردها

 

مسیر دوم: انتخاب کتاب بر اساس سؤال اصلی

اکنون می‌دانید وقتی به سراغ قفسه فلسفه در یک کتاب‌فروشی بزرگ می‌روید، دستتان را برای برداشتن کدام کتاب‌ها دراز کنید. حالا وقت آن است که از میان این کتاب‌ها برای شروع اثری را برگزینید. به سؤال اصلی‌تان رجوع کنید و بر اساس آن کتاب انتخاب کنید. اگر دچار چالش معنا هستید، کتاب «فلسفه‌ای برای زندگی» از نشر گمان، «معنای زندگی» نشر بان یا «راهنمای فلسفی زیستن» از نشر نو به کارتان می‌آید. این کتاب‌ها به شکلی ساده‌تر به موضوع معنای زندگی پرداخته‌اند، اما در قدم بعد می‌توانید به سراغ «وزن چیزها» از نشر بان یا «فلسفه زندگی» نشر نو بروید. اگر چالش ذهنی شما کار، منزلت اجتماعی، شغل یا رابطه است، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌هایی با این موضوعات را شروع کنید. کتاب‌های «اضطراب منزلت»، «شغل مورد علاقه من» یا «سیر عشق» که هرسه از آثار «آلن دوباتن» هستند، قطعا به کارتان می‌آید. اگر چالش ارتباطی عمیق با فرزندتان دارید، برای کمک طلبیدن از فلسفه کتاب «خوشی‌ها و ناخوشی‌های فرزندآوری» از مجموعه مدرسه زندگی دوباتن را از دست ندهید. اگر مسائلتان کمی عمیق‌تر است و دوست دارید یک قدم جلوتر بروید یا بعد از خواندن آثار دوباتن به دنبال کتابی بودید تا مسائل را موشکافانه‌تر درک کنید، مجموعه «تجربه و هنر‌زندگی» نشر گمان را بخوانید. کتاب‌هایی چون «فلسفه ترس»، «فلسفه تنهایی»، یا «کار» و البته کتاب بی‌نظیر «فلسفه ملال» از نشر نو که به‌صورت ویژه شما را با چالش‌های معنایی زندگی‌تان درگیر می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->