پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

کلاس‌های حضوری به بازار کیف و کفش جان داد

  • کد خبر: ۴۱۷۶۱
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
کلاس‌های حضوری به بازار کیف و کفش جان داد
خبر بازگشایی مدارس توانست بازار کیف و کفش را از رکود مطلق خارج کند
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ «از بهمن پارسال تا ۲ روز پیش بازار خراب بود؛ طوری‌که در هفته فقط یک روز دستلاف داشتیم.». این جمله را یکی از فروشندگان کیف و کفش در خیابان دانشگاه مشهد می‌گوید؛ خیابانی که به بورس کیف و کفش مشهد معروف است و خیلی از مشهدی‌ها خریدشان را از آنجا انجام می‌دهند.
خیلی‌هایشان بهمن سال گذشته به امید دشت خوب در بازار شب عید، انبارهایشان را تا خرخره پر از جنس کرده بودند، اما دریغ از بازار شب عید که به کابوس کاسبان تبدیل شد. از ابتدای اسفند که خبر شیوع ویروس ناشناخته و مرگ‌آور کرونا همه بازار‌ها را به کما برد ۷ ماه گذشته و اکنون چشم امید کاسبان در اصناف مختلف به بازار پاییز است تا شاید بتوانند بخشی از اجناسی را که ۷ ماه است در انبارهایشان خاک خورده است، بفروشند.


فروش هفته، کمتر از فروش روزانه قبل کرونا

«هرچه در این قفسه‌ها می‌بینید مربوط به خرید‌های سال گذشته است. این مغازه یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های کیف مشهد است. محصولات ما چمدان سفری و کیف کاری است. اغلب مشتریان ما نیز قدیمی هستند. پیش از شیوع ویروس کرونا به‌طور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ عدد انواع محصولات را می‌فروختیم. اما اکنون در هفته هم این میزان فروش نداریم.». این جملات درباره وضعیت بازار کیف مشهد از زبان صاحب یکی از فروشگاه‌های قدیمی کیف مشهد بیان شده است. این فروشنده به خبرنگار شهرآرا گفت: میزان سفر‌ها به حداقل ممکن رسیده است. از سمت دیگر وضعیت درآمدی اغلب صنوف به شدت کاهش پیدا کرده است و مردم به‌جای خرید کالای جدید سراغ تعمیر کالای کهنه خود می‌روند.


تاثیر برگزار نشدن نمایشگاه پاییزه

بعد از انتشار خبر بازگشایی مدارس انتظار می‌رفت که بازار کیف و کفش و همچنین لوازم تحریر تکانی بخورد. این فرضیه را طی یک بازدید میدانی از بازار‌های کیف و کفش مشهد با فعالان این صنف در میان گذاشتیم. اغلب فروشندگان نیز تایید کردند که طی ۳ روز گذشته، مراجعات مردم برای خرید این محصولات افزایش پیدا کرده است، اما در بازار امیدی نیست که این روند مثبت طی روز‌های آینده ادامه یابد.


یکی از فروشندگان کفش در خیابان

راه آهن مشهد دراین‌باره به خبرنگار شهرآرا گفت: به محض انتشار خبر بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری، بازار شلوغ شد و طی ۲ روز گذشته، فروش خوبی داشتیم. منظور از فروش خوب این است که بازار به روز‌های عادی گذشته بازگشته و مثل شهریور سال گذشته شده است.
او ادامه داد: بااین‌حال دیروز که ۳ روز از انتشار خبر بازگشایی مدارس گذشته و مدارس هم کارشان را شروع کرده‌اند، مراجعات مردم کاهش پیدا کرده و به همین نسبت فروش ما نیز کم شده است. گمان نمی‌کنم شرایط مثبت ادامه پیدا کند.


مثل زنجیر به هم ربط داریم

«۴ نفر در این مغازه مشغول به کار بودیم. خودم که صاحب فروشگاه هستم و ۳ شاگرد داشتم. اما الان خودم تنها اینجا هستم. چاره‌ای نداشتم. درآمدی نبود که بخواهم حقوق ۳ نفر را بدهم.». این توصیف مختصر وضعیت یکی از فروشگاه‌های بزرگ کیف و کفش در خیابان دانشگاه است.

صاحب این فروشگاه گفت: اقتصاد کسب‌وکار‌ها مثل یک زنجیر به هم متصل است. وقتی من درآمد نداشته باشم شما هم درآمدتان کاهش پیدا می‌کند. من واردات کیف و کفش داشتم و آگهی فروش محصولاتم را به رسانه‌ها می‌دادم. الان دیگر امکان چنین کاری را ندارم. وقتی بازار خراب است، برای همه خراب است.
او با اشاره به انبوه محصولاتش در فروشگاه گفت: آن ست چمدان سفری ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. اکنون اگر بخواهم همین محصول را دوباره بخرم باید حداقل ۱۷ میلیون تومان پول بدهم. اما بازار آن‌قدر خراب است که من حاضرم تمام محصولاتم را به قیمت قبل به فروش برسانم تا حداقل پول آن و سرمایه‌ام برگردد.

این توزیع‌کننده محصولات چرمی ادامه داد: مبلغ تسهیلات کسب‌و‌کار‌های آسیب‌دیده از کرونا در مقایسه با میزان ضرری که ما طی این ۷ ماه تجربه کردیم، خنده‌دار است. این تسهیلات هم با شروط فراوان پرداخت شد. یکی از شروط آن، عدم تعدیل نیرو بود. وقتی درآمدی نداریم، وقتی کاری نداریم، نیرو هم نمی‌خواهیم؛ پس وام ۱۶ میلیون تومانی هم نمی‌خواهیم.

براساس گفته‌های اسماعیل پور ملائکه رئیس اتحادیه کفاشان مشهد، کارگاه‌های تولید کفش در مشهد که تا پیش‌از شیوع کرونا با حدود ۸۰ درصد ظرفیت خود به تولید مشغول بودند، اکنون به‌دلیل رکود بازار و کاهش تقاضا، تولید خود را به کمتر از ۴۰ درصد کاهش داده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->