پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

دلایل گرانی دلار چیست؟

  • کد خبر: ۴۲۴۲۳
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
دلایل گرانی دلار چیست؟
سیدسعید ملک‌السادات، استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی رفتار‌های هیجانی مردم را از دلایل گرانی بازار ارز می داند
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ تشدید نوسانات بازار ارز در روز‌های اخیر باعث شد قیمت دلار بار دیگر وارد کانال ۲۵ هزار تومان شود و تا لحظه تهیه این مصاحبه، قیمت هر یک دلار در بازار آزاد به ۲۵۴ هزار ریال رسید. برای بررسی این موضوع و چشم‌انداز آینده نرخ ارز به گفتگو با استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد پرداختیم.
 
دکتر سیدسعید ملک‌السادات با بیان اینکه مجموعه عواملی باعث افزایش نرخ ارز می‌شود که ارتباط علت و معلولی دقیقی با هم دارند، به شهرآرا می‌گوید: چشم‌انداز آینده تا زمانی‌که این عوامل وجود داشته باشد، تغییری نخواهد کرد و ما همچنان شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود و در این شرایط معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

او در ادامه توضیح می‌دهد: ۲ دسته از عوامل بر این موضوع اثرگذار هستند؛ دسته اول به عملکرد اقتصادی کشور بر می‌گردد و دسته دوم مربوط‌به رفتار‌های هیجانی و سوداگرانه مردم است. مهم‌ترین فاکتور در دسته اول مربوط به تحریم‌های اقتصادی است که به‌طور مشخص درآمد‌های نفتی را نشانه گرفته و در انتقال ارز حاصل از اندک فروش آن نیز به‌دلیل تحریم‌های نظام مالی بین‌المللی با مشکل مواجه هستیم.

این استادیار دانشگاه می‌گوید: درنتیجه این موارد ورود ارز به کشور محدود شده و از طرف دیگر ضربه دیگر تحریم‌ها تولید را در ایران تحت تاثیر قرار داده و باعث منفی‌شدن رشد اقتصادی ایران نزدیک به ۲ سال یعنی ۸ فصل شده است. درنتیجه نقدینگی که در اقتصاد به وجود می‌آید، نمی‌تواند جذب تولید شود؛ زیرا با عملکرد منفی مواجه می‌شود. همچنین باتوجه‌به تحریم‌ها و رشد اقتصادی منفی، دولت با کسری بودجه مواجه شده و یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که همیشه در شرایط کسری بودجه پیش روی دولت بوده چاپ پول است.

ملک‌السادات با تاکید بر اینکه همه این‌ها باعث افزایش نقدینگی شده است، می‌افزاید: افزایش نقدینگی و تورم ایجادشده باعث می‌شود گروه دوم از عوامل، نقش خود را بازی کنند. وقتی مردم نشانه‌هایی مبنی‌بر بالارفتن قیمت‌ها می‌بینند، برای حفظ ارزش دارایی خود و کسب سود‌های کوتاه‌مدت بین بازار‌های مختلف سرگردان می‌شوند؛ یعنی گاهی به بازار سهام هجوم می‌برند و گاه به ارز و طلا.

به گفته او در چند ماه اخیر به‌دلیل چشم‌انداز خوب در بازار بورس سرمایه‌های مردم به‌سمت این بازار کشیده شد و دولت هم با حمایت‌های تلویحی خود، مردم را تشویق به ورود به این بازار کرد، اما این بازار کشش این حجم از ورود را ندارد، چون هنوز خیلی از شرکت‌ها وارد نشده‌اند و عمق آن کم است.
 
وی می‌افزاید‌: حالا با توجه‌به کاهش‌های قیمتی در بازار بورس شاهد هستیم که افراد پول را خارج می‌کنند، اما به‌دلیل وجود تورم، نگرانی از اینکه این پول را باید به چه نوع دارایی‌ای تبدیل کنند، همچنان با آن‌هاست؛ از این‌رو به بازار ارز هجوم می‌آورند و تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد. ازطرفی عرضه ارز به بازار به‌دلیل اینکه دولت منابع کافی ندارد، محدود است و درنهایت این عوامل باعث افزایش قیمت ارز می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->