لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه
سرخط خبرها

قیمت دلار با ریزش شاخص بورس ارزان می‌شود؟

  • کد خبر: ۳۸۵۹۹
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
قیمت دلار با ریزش شاخص بورس ارزان می‌شود؟
قیمت هر دلار آمریکا امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ هم مثل روز گذشته افزایشی بود و در صرافی‌های بانکی، با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به دیروز، به ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به اخبار داخلی و خارجی، برخی کارشناسان از جمله مرتضی عزتی اظهار می‌کنند که انتظار می‌رود نرخ ارز در یکی، دو روز آینده تحت تاثیر وضعیت فعلی بازار سرمایه و سیگنال‌های جهانی از جمله اظهارات ترامپ و احتمال لغو تحریم تسلیحاتی ایران کاهش پیدا کند.

 

 قیمت هر دلار آمریکا امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ هم مثل روز گذشته افزایشی بود و در صرافی‌های بانکی، با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به دیروز، به ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند سیگنال‌های مثبتی که از داخل ایران و جهان به گوش می‌‍رسد ممکن است به زودی ورق را در بازار ارز برگرداند.

 

اخیرا خبر گشایش اقتصادی از سوی رئیس دولت توانست کمی بازار ارز را متاثر کند. اما پس از این که مشخص شد این خبر تامین مالی از طریق فروش اوراق نفتی است، معامله‌گران احساس کردند گشایش اقتصادی سریعی در کار نخواهد بود؛ بنابراین به یکباره انتظاراتشان تغییر کرد و همان‌طور که قیمت عمدتا تحت یک فضای هیجانی افت کرده بود، یکدفعه در مسیر افزایشی قرار گرفت.

 

در پی همین اخبار امروز رئیس کل بانک‌مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی از طرح فروش اوراق نفتی نوشته است. او در این یادداشت به کنترل انتظارات تورمی و کم هزینه‌تر بودن این اوراق نسبت به اوراق قرضه و البته سود بیشترش برای مردم اشاره کرده است.

 

در کنار این در بازار سرمایه شاخص کل روز گذشته، سه‌شنبه ۲۱ مرداد، به زیر ۲ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد و ارزش معاملات بورس ۴۵ درصد کم شد. در واقع ارزش معاملات در این روز به کمترین میزان معاملات از ابتدای تابستان رسید.

 

از سوی دیگر از خارج ایران هم این روز‌ها اخباری شنیده می‌شود که به نظر به زوی بازار ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

درحالی که نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران به تازگی مدعی شده بود رئیس‌جمهور این کشور دنبال توافق جدید با ایران است، رئیس جمهوری آمریکا هم اعلام کرد در صورتی که در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیروز شود، ایران ظرف یک ماه حاضر به توافق جدید با واشنگتن می‌شود.

 

همچنین شماری از دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تلاش‌های آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران در سازمان ملل ناکام خواهد ماند. ضمن این که اروپایی‌ها هم نتوانسته‌اند نظر مثبت چین و روسیه را در این زمینه جلب کنند.

 

اما سیل اخبار و سیگنال‌ها از سراسر ایران و جهان به بازار ارز چقدر می‌تواند وضعیت را متاثر کند؟

 

انتظار کاهش قیمت داریم

مرتضی عزتی، کارشناس امور بانکی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تاثیر ریزش بازار سرمایه بر بازار ارز، عنوان می‌کند: سرریز بازار‌های مالی به هم منتقل می‌شود. وقتی بورس افت دارد انتظار می‌رود روی سایر بازار‌ها هم اثر بگذارد اگرچه این تاثیر کمتر از بورس باشد، اما انتظار این است که سایر بازار‌های مالی از جمله ارز و طلا یا حتی بخش‌های دیگر اقتصاد هم افت داشته باشند.

 

به گفته او، چون بازار‌های مالی در کوتاه‌مدت خیلی سریع از هم اثر می‌گیرند، بنابراین باید منتظر باشیم که در یکی دو روز اخیر بلافاصله اثری روی هم بگذارند و قیمت‌ها در سایر بازار‌ها از جمله ارز کاهش پیدا کند.

 

او با بیان این که همه تاثیرات در بازار ارز از جانب بورس نیست، ادمه می‌دهد: امروز در دنیا اخباری می‌شنویم که در ایران روی ارز و طلا اثر گذارخواهد بود. طلا به علت بهبود وضعیت با کشف واکسن کرونا رو به بهبود می‌رود. در داخل نیز برخی سیاست‌های اعلام شده روی بازار ارز اثرخواهد گذاشت. روی هم رفته در کنار اثر سرریز بازار‌ها انتظار این است که کاهش قیمتی داشته باشیم.

 

البته آنطور که عزتی می‌گوید بخشی از ریزش بورس هم به علت پیش‌بینی‌های مربوط به کاهش سایر بازار‌ها بوده است، چرا که انتظار این بوده که بازار‌هایی مثل ارز و طلا کاهش داشته باشند و همین هم سرعت کاهش در بورس را بالاتر برده است.

 

بورس همچنان بهترین راه سرمایه‌گذاری است

نوشته‌های برخی مخاطبان حاکی از آن است که وضعیت بورس باعث شده عده‌ای از سرمایه‌داران تصمیم بگیرند سرمایه خود را از بورس خارج کرده و درسایر بازار‌ها از جمله ارز سرمایه‌گذاری کنند. اما عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است این نگاه که مردم با خروج از بازار سرمایه روانه بازار ارز می‎شوند، نگاهی اشتباه است.

 

وی با مقایسه این دو بازار عنوان می‌کند: ارز همواره پرریسک و خطرناک است و بسیاری اتفاقات می‌تواند برای آن بیفتد. به خصوص این که نقد است و نگهداری‌اش برای مردم دردسر دارد. ضمنا در میان‌مدت بازدهی بورس بیشتر از سایر بازار‌ها خواهد بود. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران، الان و هنوز بهترین سرمایه‌گذاری برای کسانی که قادرند در بورس فعالیت کنند، سرمایه‌گذاری در بورس است.

 

عزتی باور دارد که روند کاهش ارز به زودی آغاز خواهد شد، چرا که سرعت تاثیرگذاری بازار‌های مالی بر هم در اقتصاد ایران زیاد است. به گفته این کارشناس احتمالا نهایتا تا چند روز آینده قیمت ارز به پایین‌ترین حد خود برسد مگر این که خبر خوب یا بد جدیدی این روند را تغییر دهد. اما اگر این اتفاق نیفتد ریزش بورس در دو، سه روز اخیر یعنی نهایتا تا شنبه و یک‌شنبه در بازار‌های مختلف تخلیه می‌شود.

 

در پایان نیز او به طرح اوراق نفتی و تاثیر آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اخبار و ایجاد انتظارات بوسیله این طرح بیشتر از خودش اثرگذار است. اما در نهایت اگر دولت بتواند با این طرح کسری خود را پوشش دهد در بلند مدت می‌تواند به طور کلی در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بازار ارز اثرگذار باشد.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->