معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

تحقق رؤیای کارآفرینی در حاشیه شهر

  • کد خبر: ۴۲۶۴
  • ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
تحقق رؤیای کارآفرینی در حاشیه شهر
نخستین رویداد کارآفرینی ویژه دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار در مشهد برگزار شد

وفایی‌نیا | رویدادهای کارآفرینی که تا پیش از این در شهرمان برگزار می‌شد، معمولا همگی در سالن‌ها و فضاهای مرکزی شهر رخ می‌داد.
این‌بار اما برای گزارش از رویدادی با جنس متفاوت، عازم یکی ازحاشیه‌ای‌ترین مناطق مشهد شدیم، به‌طوری‌که اگر حدود 200متردیگر مسیر را ادامه می‌دادید، دیگر خبری از خیابان‌ها و خانه‌ها نبود و جاده و دشت را پیش‌رویتان می‌دیدید.دبستان حضرت معصومه(س) در انتهای بولوار حر، میزبان اولین رویداد کارآفرینی ویژه دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار بود؛ برنامه‌ای سه‌روزه با شعار «باهم بی‌نیازیم» که شهرداری مشهد با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش‌وپرورش و معاونت علمی‌ ریاست‌جمهوری آن را برگزار کرد. در این برنامه که ویژه دانش‌آموزان دختر بود، 150دانش‌آموز مقطع متوسطه از مناطق4، 5 و 6 شهرداری مشهد حضور داشتند و درقالب کارگاه‌های آموزشی و با حضور استادان شاخص کشوری، با مفاهیم حوزه کارآفرینی بر بستر فناوری اطلاعات، آشنا شدند.

 

رویکرد عدالت‌محور در توزیع امکانات شهری
محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی‌ شهر مشهد، با اعلام رضایت از برگزاری ایــن رویــداد بــه‌همت بخش‌های مختلف شهرداری، به همکاری وزارت ارتباطات در برپایی این برنامه اشاره کرد و گفت: حضور مهندس ناظمی‌، معاون وزیر ارتباطات، در این رویداد نشان‌دهنده اهمیت دادن دولت و مدیریت شهری به ارتقای توانمندی دانش‌آموزان عزیز حاضر در این رویداد است. من در سال1363 یعنی حدود 35سال پیش، در همین محدوده در شهرک شهیدباهنر، دبیر ریاضی بودم و چندسالی با بچه‌های اینجا فعالیت آموزشی کردم. با داشتن این تجربه، این نکته را تایید می‌کنم که در این مناطق حتی در 35سال قبل که امکانات بسیار کمتر از الان بود، بچه‌ها خلاقیت و استعداد زیادی داشتند اما شرایط محیطی و اجتماعی، فضایی را بر آن‌ها تحمیل کرده بود که نمی‌توانستند استعدادها و قابلیت‌های خود را بروز دهند.
حیدری با اشاره به اینکه امروز مدیریت شهری مشهد به برکت حضور مدیران جوان، خلاق و باانگیزه‌ای که دارد، هدف‌گذاری را متناسب با شرایط روز انجام داده است، گفت: ما در شورای پنجم شهر مشهد با رویکرد توسعه متوازن و عدالت‌محور، بنا را بر این گذاشته‌ایم که ظرفیت‌ها و امکانات و سرانه‌های خدمات را در ابعاد مختلف در سطح شهر توزیع کنیم، حتی در ‌زمینه‌هایی، رویکرد امتیازدهیِ بیشتر به مناطق کم‌برخوردار را در خدمات‌دهی شهری در برنامه قرار داده‌ایم.
او با بیان تفاوت‌ کار با بچه‌های این مناطق نسبت‌به دانش‌آموزان سایر مناطق شهر اظهار کرد: این بچه‌ها دارای خلاقیت و استعداد هستند و درکنار آن، شرایط محیطی و اجتماعی موجود، آن‌ها را انسان‌هایی مقاوم، صبور، با اعتماد‌به‌نفس و بااخلاق بار آورده است. این برتری بچه‌های این منطقه بر بچه‌های دیگر مناطق شهر، کاملا مشهود است. امیدوارم با تلاش همکاران ما در معاونت برنامه‌ریزی و مرکز نوآوری، از استعدادها و قابلیت‌های این بچه‌ها حتما حمایت شود. حمایت‌های مدیریت شهری درکنار شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی، می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که با تلاش این دانش‌آموزان، اتفاقات بسیار خوبی در آینده رقم بخورد.
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه متاسفانه از منظر اجتماعی و اقتصادی، نابرابری‌های مختلفی در سطح جامعه وجود دارد، خطاب به دانش‌آموزان حاضر در این رویداد کارآفرینی گفت: راهکار تغییر در این نابرابری، به مهارت و دانش افراد بستگی دارد. شما برای ارتقا در سلسله‌مراتب اجتماعی، یک ابزار بیشتر دراختیار ندارید و آن هم کسب مهارت و توانمندی‌هایی از جنس دانش و کارآفرینی است، پس مسیری که دانش‌آموزان در این رویداد به آن وارد شده‌اند، مسیر درستی است و باتوجه‌به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شما دانش‌آموزان، آینده بسیار خوبی پیش‌رویتان خواهد بود.


کارآفرینی؛ مهارتی برای موفقیت در آینده
در ادامه، امیر ناظمی‌، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور که میهمان ویژه اختتامیه این رویداد بود، صحبت خود را با مثال‌هایی از زندگی افراد موفق دنیا آغاز کرد و گفت: خیلی از افراد تاثیرگذار عرصه فناوری مانند استیو جابز و بیل گیتس ازجمله افرادی بودند که موفقیتشان از مسیر تحصیلات آکادمیک دانشگاهی به‌دست نیامده است. این افراد با وجود اینکه هیچ‌یک تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان نرساندند، توانستند قله‌های فناوری دنیا را فتح کنند و در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار بگیرند. این افراد چیزی را یاد گرفته‌اند که برای رسیدن به موفقیت، خیلی اهمیت دارد اما در کتاب‌های درسی و مدارس، آن را به شما یاد نمی‌دهند.
ناظمی‌ سپس با بیان اینکه در 20سال آینده برای موفقیت در زندگی به دو مهارت نیاز خواهیم داشت، اظهار کرد: این دو مهارت احتمالا خیلی بیشتر از ریاضی و علوم و عربی و خیلی دیگر از درس‌هایی که می‌خوانید، به دردتان خواهد خورد؛ اول مهارت کارآفرینی و دوم هم مهارت تفکر انتقادی و نگاه منتقدانه به صحبت‌هایی که می‌شنوید. متاسفانه در کتاب‌های درسی موجود، کمتر به این دو مهارت پرداخته شده است و بیشترین هدف ما در حمایت از برگزاری این رویداد، آموزش این دو مهارت به دانش‌آموزان است تا بتوانند با کمک آن، دنیا را بسازند و تبدیل به کسی بشوند که با مهارت‌هایشان، دنیای بهتری برای خود و دیگران خواهند ساخت. باتوجه‌به اینکه خود من در کم‌برخوردارترین منطقه اصفهان تحصیل کردم، خیلی علاقه‌مندم که این فرصت برای دانش‌آموزان این مناطق مشهد فراهم شود تا بتوانند در نسل بعدی، زندگی بهتری برای خود و بقیه فراهم کنند.


سیاست‌هایی برای حمایت از مناطق کم‌برخوردار
مسعود درودی‌، مشاور راهـبـردی شـهــردار مـشــــهــد در امــور توانمندسازی حاشیه شهرنیز با اشاره به اینکه در رویداد برگزار شده تلاش شد تا مهارت‌های دانش‌آموزان در حوزه‌های فناورانه ارتقا پیدا کند، گفت: این برنامه در زیرمجموعه طرح کلی توانمندسازی مناطق کم‌برخوردار مشهد درحال اجراست و تلاش می‌کنیم با برگزاری آن، اتفاقات خوبی را برای مناطق کم‌برخوردار به‌ویژه گروه‌هایی مانند دانش‌آموزان حاضر در این مناطق رقم بزنیم. سیاست شهرداری مشهد و دوره پنجم شورای شهر، این است که ما باید با رویکرد و نگاه عدالت‌مدارانه در حوزه توزیع خدمات و منابع شهری برای تمام شهر مشهد، برنامه‌ریزی کنیم و در ذیل این رویکرد عدالت‌محورانه، پیوندهای محکمی‌ را بین مناطق برخوردار و مناطق کم‌برخوردار ایجاد کنیم.
درودی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد تلاش می‌کند درقالب طرح‌های توانمندسازی، فضاهای ایده‌پروری و خلاقیت‌محور را برای دانش‌آموزان و دیگر اقشار موثر در آستانه اشتغال خلق کند، اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم با برگزاری چنین رویدادهایی، اتفاقات خوبی را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم مناطق کم‌برخوردار رقم بزنیم. وی افزود: شاید از نظر زیرساختی بتوان مشهد را به مناطق برخوردار و کم‌برخوردار تقسیم کرد، اما از نظر توسعه انسانی و با درنظر گرفتن استعدادهایی که در این مناطق وجود دارد، به هیچ‌وجه شاهد این دوگانگی در سطح مشهد نیستیم. رویداد کارآفرینی دانش‌آموزی نشان داد که در همه شهرهای کشور ازجمله مشهد استعدادهایی وجود دارد که می‌توانند در آینده روشنی که همه برای آن تلاش می‌کنیم، نقش تاثیرگذاری داشته باشند. سعی می‌کنیم با همکاری تمام نهادهای مدیریت شهری و شتاب‌دهنده‌ها، برگزاری این رویدادها در مناطق کم‌برخوردار را تداوم بدهیم.


تیم‌های برتر
دوسوم دانش‌آموزان حاضر در این رویداد سه‌روزه را هنرستانی‌ها تشکیل می‌دادند و یک‌سوم باقی‌مانده دبیرستانی بودند. این 150نفر به 10تیم مختلف تقسیم شدند و هرکدام در طول این دوره، طرح اولیه ایجاد یک استارتاپ را تدوین کردند. در روز آخر رویداد، تیم‌ها طرح‌های خود را به داوران تحویل دادند و درنهایت تیم‌های
«تکست این» با ایده تولید دستگاه دیجیتال نوبت دهی برای حذف نوبت دهی کاغذی، تیم «سوسول‌بازی» با ایده ایجاد پلت‌فرمی‌ برای برگزاری تمام مراسم‌ و برنامه‌های هنگام تولد کودکان، به‌طور مشترک، تیم‌ سوم شدند. تیم «کودکی‌کُن» نیز با ایده آموزش‌های مختلف کار در منزل برای مادران به‌منظور جلوگیری از افزایش تعداد کودکان کار، به عنوان تیم دوم انتخاب شد. تیم «آی کیو»هم با ایده ساخت وسیله ای مجهز به آینه محدب به منظور کمک به افراد هنگام کارهایی مانند چکاندن قطره در چشم، تیم اول این رویداد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->