آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

روش‌هایی برای تشخیص آنفلوانزا از کرونا

  • کد خبر: ۴۲۷۲۲
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
روش‌هایی برای تشخیص آنفلوانزا از کرونا
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نگرانی‌های موجود درباره هم‌زمانی شیوع آنفلوانزا و کووید۱۹ در فصل سرد سال، علائم بالینی قابل افتراق این دو بیماری را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نگرانی‌های موجود در رابطه با هم‌زمانی شیوع آنفلوآنزا و کووید ۱۹ در فصل سرد سال، علائم بالینی قابل افتراق این دو بیماری را تشریح کرد.

دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه هر سال و با شروع فصل سرما و پاییز  بیماری آنفلوانزا شیوع پیدا می‌کند، اظهار کرد:‌ معمولا بین ۳ تا ۴ ماه با این بیماری درگیر هستیم که در برخی موارد منجر به بروز شرایط حاد بیماری و یا حتی فوت بیماران می‌شود.

این متخصص عفونی با اشاره به ویژگی خاص پاییز امسال یعنی هم‌زمانی آنفلوانزا با همه‌گیری کرونا، عنوان کرد: ‌از همان ماه‌های آغازین شیوع کرونا، نگرانی‌هایی در خصوص هم‌زمانی دو ویروس آنفلوانزا و کووید۱۹ و جولان این دو در جوامع و تبعات آن بر سلامت مردم و سیستم بهداشت مطرح بود.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا از ویروس‌های تنفسی قدیمی‌است، گفت: در حال حاضر دو سویه از ویروس آنفلوانزا در حال چرخش در جوامع است که سویه A یا همان H۱N۱ معروف مربوط به این سویه است و یکی H۳N۲ و دیگری آنفلوانزای B با دو زیرگونه است.

وی در توضیح سویه‌های مختلف آنفلوانزا، بیان کرد:‌ آنفلوانزای B  معمولا با بیماری و همه‌گیری محدودتری بروز پیدا کرده و نسبت به آنفلوانزای A از شدت کمتری برخوردار است؛ هرچند آنفلوانزای B  هم می‌تواند بیماری شدید ایجاد کند، ولی آنفلوانزای A به خصوص H۱N۱  عمدتا منجر به بروز بیماری‌های شدید و حتی مرگ بیمار می‌شود.

طبرسی با بیان اینکه علائم بیماری آنفلوانزا عمدتا مشابه کروناست، عنوان کرد:‌ با این حال تفاوت‌هایی نیز در این علائم وجود دارد؛ به عنوان نمونه علائم آنفلوانزا ناگهانی بوده و در اکثر افراد با بروز تب، بدن درد شدید و سر درد بروز می‌کند؛ در حالی که بروز کرونا در اکثر افراد می‌تواند همراه با تب نباشد؛ به عبارت دیگر بروز بیماری کرونا در ابتدا با علائم دیگر شروع شده و بعد ممکن است تب نیز بروز کند، ولی در آنفلوانزا تب جزو علائم غالب بیماری است و بعد از دو یا سه روز سرفه اضافه می‌شود.

وی طول دوره بیماری آنفلوانزا را معمولا پنج روزه بیان کرد و گفت: این در حالی است که دوره بیماری کرونا معمولا ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. البته موارد عارضه‌دار آنفلوانزا نیز بین ۲ تا ۳ هفته فرد را درگیر می‌کند.

این متخصص عفونی افتراق این دو بیماری در فصل سرما، تنها از طریق علائم بالینی را بسیار دشوار دانست و ادامه داد: البته برخی علائم کمک کننده وجود دارد؛ مثلا از دست دادن حس بویایی و چشایی و یا اسهال بیشتر در کرونا دیده می‌شود تا در آنفلوانزا. یا تب بیشتر از علایم غالب آنفلوانزاست و ممکن است در کل سیر بیماری کرونا اصلا تب بروز نکند.

وی با بیان اینکه به خصوص در زمان همه‌گیری تشخیص این دو بیماری بسیار مشکل بوده و باید در  برخورد با بیماران هر دو بیماری را در نظر داشته باشیم، اظهار کرد: در این میان واکسیناسیون اولین راهکاری‌است که به کاهش بار بیماری کمک می‌کند و درباره آنفلوانزا واکسن‌های شناخته شده خوبی با  اثرات نسبی تولید شده، بنابراین توصیه می‌شود همه افراد در معرض خطر یعنی افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۵ سال، افراد دارای بیماری سرطان، قند و فشار خون، بیماران قلبی، ریوی، کبدی و کلیوی مزمن، افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی و به خصوص خانم‌های باردار حتما امسال واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در توزیع  واکسن آنفلوانزا، اظهار کرد:‌ باید دقت کنیم که ۸۰ میلیون جمعیت داریم و امسال با توجه به شرایط خاص یعنی همه‌گیری کرونا، میزان واردات واکسن آنفلوانزا نسبت به گذشته ۸ برابر شده و به ۱۶ میلیون واحد رسیده،‌ بنابراین ۱۶ میلیون نفر می‌توانند واکسیناسیون شوند؛ بنابراین باید ابتدا افراد دارای ریسک فاکتور و عوامل خطر واکسیناسیون شوند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، طبرسی در خاتمه با بیان اینکه هفت ماه سخت همه‌گیری کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت:‌ احتمالا تا ۶ ماه آینده و تا زمان تولید واکسن مؤثر کرونا نیز این مشکل را پیش رو داریم، بنابراین باید نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری‌های فیزیکی، پوشش ماسک و عدم حضور غیرضروری در مجامع را بیش از پیش جدی بگیریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->