پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

پایان معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در گرو واردات نهاده دامی

  • کد خبر: ۴۲۷۸۰
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
پایان معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در گرو واردات نهاده دامی
صنعت طیور طی ماه‌های گذشته به دلیل معضل افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های دامی با پدیده‌هایی همچون معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه و هم‌نوع‌خواری در برخی واحدها روبه‌رو شد که کارشناسان بر این باورند تنها راهکار نجات این صنعت تأمین نهاده‌های مورد نیاز با قیمت‌های مصوب است.

به گزارش شهرآرانیوز، در ماه‌های اخیر به دلیل نوسان و تاخیر در تخصیص ارز، خرید و واردات نهاده‌های دام و طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت از کشورهای مختلف با مشکل روبرو شده بود بنابراین بخش قابل توجه نهاده‌های طیور که باید از طریق ارز رسمی و دولت در اختیار این صنعت قرار می‌گرفت، عملیاتی نشد.

 

به گفته تولیدکنندگان تنها نزدیک ۳۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز با ارز رسمی و بقیه از طریق بازار آزاد با نرخ‌های نجومی تامین می‌شود که همین امر موجب ضرر و زیان هنگفت تولیدکنندگان صنعت طیور کشور شده است.

 

 اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار آزاد نزدیک ۱۵ هزار تومان و ذرت حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان است که تولیدکنندگان ناچارند نزدیک ۷۰ درصد نیاز خود را تنها در بخش تامین نهاده‌ها از این بازار تامین کنند.

این درحالی است که از اواسط شهریور ماه امسال ترخیص یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره)، بندرعباس و چابهار به طور همزمان کلید خورده و بارگیری به سمت استان‌ها انجام شد.

 

طی دو ماه گذشته ۴۵۰ میلیون یورو به شرکت پشتیبانی امور دام اختصاص یافت که موجب شد علاوه بر حفظ ذخایر نهاده‌های دامی، خرید در قالب ۳۰ کشتی از کشورهای هند و برزیل انجام شود.

طبق گفته «محمدرضا طلایی» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه بین ۶ تا هفت هزار تن نهاده دامی به استان‌ها بارگیری و ارسال می‌شود که از این هفته قرار است این رقم به روزانه  ۱۲ هزارتن برسد.

 

وی براین باور است که با ورود جدید نهاده‌هایی همچون کنجاله سویا و ذرت نهاده‌های مورد نیاز صنعت تامین می‌شود و مشکلی در این خصوص نیست.

بنابراین تغییر در ذائقه طیور علاوه بر افزایش چندین برابری سایر هزینه‌های تمام شده تولید از جمله دارو، واکسن، بیمه و انرژی، مشکلاتی عدیده‌ای برای این بخش بوجود آورده است که هزینه تمامی این مشکلات را تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی می‌پردازند و دلالان از این زنجیره ضرر و زیان مستثنی هستند.

تغذیه نامناسب علت همنوع خواری در بین طیور 

«محمدعلی کمالی» مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مرغداران گوشتی ایران  گفت: کمبود دان، تغذیه نامناسب و گرسنگی عامل اصلی همنوع خواری در بین جوجه‌ها و مرغ‌ها شده که با ورود نهاده‌های دامی جدید امیدواریم این مشکل برطرف شود.

 

وی افزود: به دلیل افزایش قیمت نهاده های طیور همچون کنجاله سویا و ذرت، تولیدکنندگان امکان ارایه جیره غذایی مناسب به طیور را ندارند، بنابراین کمبود تغذیه باعث شده تا مرغ‌ها و جوجه ها اقدم به همنوع خورای کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران اظهارداشت: این درحالیست که نهاده های دام و طیور با نرخ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان خریداری و وارد کشور می شود بنابراین باید هر کیلوگرم کنجاله سویا با قیمت دو هزارو ۴۵۰ تومان و ذرت یک هزارو ۵۰۰ تومان بدست تولیدکنندگان برسد.

 

کمالی تصریح کرد: با توجه به گرانی و کمبود نهاده‌های طیور، مرغداران نمی‌توانند جیره غذایی مناسب را برای طیور تهیه کنند، بنابراین از حداقل جیره استفاده می‌کنند که موجب چنین معضلاتی در واحدهای تولیدی شده است.

وی با بیان اینکه طیور در اثر گرسنگی جوجه‌ها و مرغ‌های ضعیف‌تر را به مصرف می‌رسانند، اضافه کرد: این ابتدای همنوع خواری در بین طیور به دلیل کمبوددان است و ادامه این روند باعث تلفات جدی در واحدهای تولیدی خواهد شد که به طور قطع، موجب کاهش تولید در ماه‌های آتی می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه اکنون به دلیل کمبود و گرانی نهاده‌های طیور در بازار مرغداران علاوه بر کمبود نقدینگی، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند، گفت: به طور قطع، تعادل تغذیه‌ای یک مولفه مهم در تولید به شمار می‌رود که کمترین تغییری در آن می‌تواند آسیب‌های جدی به تولید وارد کند.

کمالی براین باور است که شیوع همنوع خواری می‌تواند واحدهای تولیدی را مستعد درگیری با بیماری‌های مختلف طیور سازد که هزینه های هنگفتی را برای تولید کنندگان در پی خواهد داشت.

 

وی با  بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد نهاده های طیور از بازار آزاد تامین می شود، گفت: بنابراین با نرخ آزاد نهاده ها باید هر کیلوگرم مرغ زنده حدود  ۱۸ هزارتومان درب واحدهای تولیدی خریداری شود درحالی که اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی به طور میانگین بین ۱۲ هزارو ۳۰۰ تا ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان است، یعنی تولیدکنندگان این محصول روی هر کیلوگرم تولید خود روزانه بیش از دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ تومان با نهاده های با نرخ مصوب و پنج هزار تا ۶ هزارتومان با نهاده های نرخ آزاد ضرر می‌دهند.

 

به گفته وی، این بدان معناست که این محصول با قیمت کمتر از نرخ مصوب ۱۵ هزار تومان ستاد تنظیم بازار کشور است.

مرغ یک کالای لاکچری نیست

«حبیب اسدالله نژاد»  نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: وعده‌های چند ماه گذشته در تامین نهاده‌های دامی محقق نشد که همین امر صنعت طیور را با چالش جدی روبرو کرد.

 

وی با بیان اینکه مرغ یک کالای لاکچری نیست، اظهارداشت: با افزایش قیمت تمام‌شده محصول، نرخ گوشت مرغ افزایش یافته به طوری که اکنون با پایین آمدن توان خرید مردم، تقاضای این محصول نیز پیدا کرده است.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران براین باور است که بخش عمده سبد خانوار ایرانی را مصرف مرغ تشکیل می دهد و باید تلاش کنیم این محصول از سبد خانوار حذف نشود.   

 

اسدالله نژاد افزود: امیدواریم با ورود نهاده‌های جدید در سامانه بازارگاه مشکل صنعت طیور هر چه سریعتر برطرف شود.

منبع:ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->