گناباد و هرات خواهر خوانده می‌شوند

  • کد خبر: ۴۳۱۵۰
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
گناباد و هرات خواهر خوانده می‌شوند
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد گفت: به منظور ایجاد همبستگی انسانی و فرهنگی، طرح خواهر خواندگی شهرستان گناباد و هرات افغانستان تهیه و برای پیگیری‌های لازم به فرمانداری شهرستان تحویل داده‌ شده‌ است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حمیدرضا مهدوی مقدم ادامه داد: خواهر خواندگی پیمان همکاری بلند مدت و رسمی دو شهر است که به نیت ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌شود.

 

وی ادامه داد: ویژگی‌های مشترک باستانی، تاریخی و فرهنگی حتی زبان و لهجه مردم، بین شهر هرات در کشور افغانستان و شهر گناباد در ایران باعث شد تا طرح خواهر خواندگی هرات و گناباد را با هدف همبستگی و عقد اخوت و ایجاد ارتباط سازنده بین دو شهر طراحی کنیم.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مناره‌های هرات | تشکیل کمیته اضطراری برای جلوگیری از فروپاشی مناره پنجم+ عکس


 

مهدوی مقدم افزود: هرات یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی خراسان بزرگ بوده که به لحاظ مرکزیت سیاسی که در دوران گذشته داشته مرکزی علمی و هنری محسوب می‌شده است و هنرمندان و دانشمندان فراوانی به این شهر مهاجرت کرده و به تولید علم و هنر اشتغال داشته‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: شهرستان گناباد نیز با قدمتی ۲۵۰۰ ساله مهد دانشمندان و هنرمندانی بوده که در این شهرستان می‌زیسته‌اند و براساس مطالعات تاریخی، تعدادی از بزرگان شهرستان گناباد به هرات مهاجرت کرده و برای مدتی یا برای تمام عمر در آنجا ساکن شدند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد ادامه داد: براساس نقل قول‌های تاریخی برای مدتی «آل کرت» که مرکزیت آن در هرات بود ولایت گناباد را نیز در دست داشت و مرکزیت هرات که یکی از چهار شهر مهم خراسان بزرگ به شمار می‌رفت در ادوار مختلف تاریخی و نزدیکی آن به شهر گناباد به لحاظ بعد مسافت هر اهل فضلی را وسوسه می‌کرد تا برای کسب علم و دانش و هنر به هرات رفته و در آنجا ساکن شود.


بیشتر بخوانید: گازرگاه هرات | چرا مردم هرات در کنار آرامگاه خواجه عبدالله بست می‌نشینند؟


مهدوی مقدم خاطرنشان کرد: از جمله مشاهیر و دانشمندان شهر گناباد که در هرات می‌زیسته‌اند می‌توان به «خواجه اختیار منشی گناباد» خوشنویس خط تعلیق، «میرزا قاسم قاسمی گنابادی» شاعر، ادیب و ریاضی‌دان، «نعیم‌الدین نعمت‌الله قاضی گناباد» از فضلا و شعرای قرن نهم هجری، «قطب‌الدین میرحاج» شاعر قرن نهم و «عمادالدین جنابذی وزیر میرزا الغ بیک» اشاره کرد.

 

وی هدف از ایجاد این طرح را ارتباط سازنده بین اصحاب فرهنگ و هنر دو شهر هرات و گناباد، ایجاد مودت و برادری بین مردم دو شهر، توسعه مبادلات فرهنگی، هنری و علمی و در راستای آن، زمینه ایجاد نمایشگاه‌های آثار هنری و ایجاد اشتغال در دو شهر گناباد و هرات همچنین تکمیل مطالعات جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی و هنری و مبادله اطلاعات تاریخی و فرهنگی و زندگی مشاهیر دانست.


بیشتر بخوانید: از خانه تا مسجد جامع | روایت یک ساعت پیاده‌ روی در خیابان‌های هرات


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد ارتباط تجاری و بهره‌گیری از پتانسیل‌های تولیدات کشاورزی و صنعتی دو شهر و ایجاد ارتباط دانشگاهی و پل ارتباطی نخبگان بین دو شهر هرات و گناباد را از جمله سایر اهداف این طرح برشمرد و گفت: وجود نمادهای مشترک بین دو شهر هرات و گناباد، از جمله تشابه تاریخی و فرهنگی حتی زبان و لهجه، ظرفیت‌هایی است که ما را به دورنمای امیدوار کننده‌ای هدایت می‌کند.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->