کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

درباره والت دیزنی، نابغه‌ای که کسی شبیهش نیست

  • کد خبر: ۴۳۳۹۲
  • ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
  • ۱
درباره والت دیزنی، نابغه‌ای که کسی شبیهش نیست
برای نابغه بودن چه چیز‌هایی نیاز است؟ برای اینکه یک نفر تاریخ را تغییر بدهد، باید چه‌کار کند؟ برای اینکه تا ده‌ها سال بعد اسمت را ببرند و به تو افتخار کنند، چه چیزی لازم است؟ برای اینکه همه این چیز‌ها باشد، کافی است والت دیزنی باشیم.
شهرآرانیوز - برای نابغه بودن چه چیز‌هایی نیاز است؟ برای اینکه یک نفر تاریخ را تغییر بدهد، باید چه‌کار کند؟ برای اینکه تا ده‌ها سال بعد اسمت را ببرند و به تو افتخار کنند، چه چیزی لازم است؟ پاسخ این پرسش‌ها شاید سخت باشد، اما از طرفی خیلی هم ساده است. برای اینکه همه این چیز‌ها باشد، کافی است والت دیزنی باشیم. مردی که شاید یکی از ۱۰ مرد تأثیرگذار قرن بیستم باشد و آن‌قدر خلاقیت داشته است که تا سال‌ها و قرن‌ها کسی شبیه او نباشد. مردی که عاشق رؤیاهایش بود و دلش می‌خواست آن‌ها را با بقیه هم تقسیم کند و حالا هرجا اسمی از کارتون و انیمیشن برده می‌شود، نام والت دیزنی است که به یاد می‌آید. کسی که در یک کلام نابغه بود و تمام کارتون‌های قشنگ زندکی ما را از زندگی یک موش شروع کرد.
 
 

اولین کارتون

 

ماجرا‌های آقای والت

 
اواخر سال ۱۹۲۸ اولین انیمیشن با صدای هماهنگ‌شده در نیویورک به نمایش گذاشته شد و از آن استقبال فوق‌العاده‌ای شد. مردمی که تا آن موقع به دیدن فیلم عادت کرده بودند، حالا چیز‌هایی به چشمشان می‌دیدند که شبیه به رؤیا بود.
 
 

آثار به یاد ماندنی

سیندرلا، سفیدبرفی، زیبای خفته، میکی‌ماوس، گوفی، دانلد داک، پینوکیو، دامبو، شیرشاه، کتاب جنگل، علاءالدین، داستان اسباب‌بازی، شرکت هیولاها، شگفت‌انگیزان، راتاتویی، وال ای، بالا، زوتوپیا و ده‌ها انیمیشن به‌یادماندنی دیگر، همه در یک چیز مشترک هستند؛ نام سازنده‌شان: کمپانی والت دیزنی!
 
 
ماجرا‌های آقای والت
 
 
۲۱ دسامبر ۱۹۳۷ اولین انیمیشین بلند موزیکال تاریخ که با بودجه ۱.۴۹۹ میلیون دلاری ساخته شده بود، اکران شد. اکرانی که در اوج رکود اقتصادی آمریکا رخ داد، اما توانست رکورد ۸ میلیون دلار فروش را بزند. فروشی که اگر به قیمت حالا بخواهیم حساب کنیم، معادل ۱۳۰ میلیون دلار خواهد بود.
 
با این هزینه تا سال ۱۹۵۵ و بعد از گذشت ۴ سال شهر رؤیایی دیزنی ساخته شد، اما والت به این هم راضی نشد و چندسال بعد زمینی به مساحت ۴۳ مایل‌مربع، یعنی ۲ برابر مساحت منهتن را در فلوریدا خرید تا دیزنی‌لند جدید را بسازد. شهری که ۵ سال بعد از فوت والت افتتاح شد و او نتوانست آن را ببیند.
 
 
ماجرا‌های آقای والت
 
 
محبوبیت والت دیزنی و آثارش باعش شد تا دولت آمریکا از او بخواهد برای تبلیغات علیه نازی‌ها انیمیشن بسازد و او هم شروع کرد به ساخت کارتون‌هایی علیه هیتلر و نازی‌ها و دشمنان متفقین. در این زمان بیش از ۹۴ درصد امکانات والت دیزنی در خدمت جنگ بود.
 
 

اولین اسکار

۴ سال بعد از اولین نمایش «میکی‌ماوس»، آکادمی اسکار اولین اسکار از ۳۲ اسکار والت دیزنی را برای انیمیشن «درخت‌ها و گل‌ها» تقدیم او کرد.
 
 
ماجرا‌های آقای والت
 
 
سال ۱۹۲۳ با ۴۰ دلار پولی که توی جیبش داشت و همه وسایلش راهی هالیوود شد. برادرش «روی» از قبل در لس‌آنجلس بود و با ۲۵۰ دلار او و یک قرض ۵۰۰ دلاری ۲ برادر توانستند یک دوربین فیلم‌برداری بخرند و اولین کارتونشان را در گاراژ عمویشان بسازند. این اولین محصول کمپانی برادران دیزنی بود که بعد‌ها به کمپانی والت دیزنی تبدیل شد.
 
درآمد کمپانی والت دیزنی در سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار بوده است. تا شهریور سال گذشته تعداد افرادی که در دیزنی کار می‌کردند، بیش از ۲۲۳ هزار نفر بود.
 
 

چرا در بیشتر کارتون‌های والت دیزنی بچه‌ها مادر ندارند یا آن را گم کرده‌اند؟

بعد از موفقیت عظیم «سفیدبرفی و هفت‌کوتوله»، والت تصمیم گرفت تا خانه جدیدی برای پدرومادرش در فلوریدا بخرد، اما یک‌سال بعد نشت گاز باعث شد تا مادرش در خواب از دنیا برود. خیلی‌ها همین احساس گناه را دلیلی می‌دانند بر سرنوشت بچه‌هایی که در کارتون‌های او حضور داشتند. کودکانی که بیشترشان مادرشان را از دست داده بودند یا مادرشان در کارتون به نمایش درنمی‌آمد.
 
 
ماجرا‌های آقای والت
 
 
والت عاشق نقاشی بود و از هفت‌سالگی هر چیزی را که می‌دید، می‌کشید؛ از کپی‌کردن طرح‌های صفحات روزنامه گرفته تا کشیدن اسب‌های مزرعه. بعد‌ها وقتی سنش بالا رفت، بعضی‌ها برای خریدن همین نقاشی‌هایش به او پول می‌دادند.

سال ۱۹۱۷ وقتی ۱۶ سالش بود، از مدرسه اخراج شد و حتی ارتش او را نپذیرفت. تا ۶ سال بعد مهم‌ترین کارش عضویت در صلیب‌سرخ به‌عنوان راننده آمبولانس بود.

سال ۱۹۲۸ والت دیزنی همراه با همکارش «آب آیورکس» یکی از شخصیت‌های معروف کارتونی تمام دوران را خلق کردند. بار این طراحی بیشتر روی دوش «آب» بود. این دفعه، اما یک موش متولد شده بود. موشی که والت دیزنی معتقد بود نام «مورتیمر» برازنده اوست. لیلیان، اما اصلا با این اسم موافق نبود و به‌جایش به والت گفت نام «میکی» را انتخاب کند.

والت الیاس دیزنی سال ۱۹۰۱ در هرموسای شیکاگو به دنیا آمد و برای اینکه چنین میراث عظیمی از خود به‌جای بگذارد، تنها ۶۵ سال زمان داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آیسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
0
واقعا خیلی دوسش دارم که به فکر ما بچه ها بود و کار تون های قشنگی خلق کرد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->