مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرخط خبرها

جای خالی صنایع تبدیلی در بزرگ‌‌‌‌‌‌ ترین استان صادرکننده زعفران

  • کد خبر: ۴۳۸۲۱
  • ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
جای خالی صنایع تبدیلی در بزرگ‌‌‌‌‌‌ ترین استان صادرکننده زعفران
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: با توجه به صادرات ۹۰ درصدی زعفران استان که به صورت خام فروشی است. اگر صنایع تبدیلی به فراوری زعفران ورود کند نیاز به افزایش تولید بیشترهم خواهیم داشت.
طنین همتی| شهرآرانیوز، غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، درباره نحوه ارسال زعفران به نقاط مختلف دنیا اظهار کرد: صادرات زعفران ما از ۰/۱ گرم تا حداکثر یک کیلوگرم به‌صورت بسته‌بندی و همراه با شناسه کالا و با برند مشخص فرستاده می‌شود. اصطلاح فروش فله در زعفران به این معناست که زعفران بدون هیچ برندی ارسال می‌شود. ما هیچ صادرات زعفرانی بدون بسته‌بندی و بدون ثبت نشان و شناسه زعفران و موافقت سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو نداریم.
 

وی درباره دلایل صادرات این محصول به‌صورت کیلویی یادآور شد: اینکه چرا به این‌گونه صادر می‌شود، دلایل مختلفی دارد، یکی اینکه زعفران کشاور فقط ۲۰ درصد مصرف داخلی دارد و بخش عمده آن صادرات است. وقتی قرار بر صادرات است، برای ما هم مثل کشورهای دیگر که بعضی از محصولاتشان را مثل قهوه یا ادویه‌جات به‌صورت حجمی و برای مصارف صنعتی مثل رستوران‌ها و مراکز دارویی می‌فرستند، خرید گرمی به‌صرفه نیست. زعفران هم از این قضایا مستثنا نیست.

 

میری در ادامه گفت: ما هم زعفران را با بسته‌بندی حداقل ۰/۱ گرم و حداکثر یک کیلوگرم برای کشورهایی که مصرف صنعتی دارند صادر می‌کنیم. مصرف زعفران در دنیا با مصرف ما در کشور یا مشهد فرق می‌کند، در دنیا این محصول بیشتر مصرف صنعتی دارد. به‌طور مثال برای یک کارخانه شکلات‌سازی، داروسازی و لوازم آرایشی و صنایع غذایی که مصرفشان کیلویی است، خرید گرمی به‌صرفه نیست و از طرفی هزینه بسته‌بندی هم برای ما به‌صرفه نیست.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تأکید کرد: بنابراین اگر ما زعفران را با حجم زیاد صادر می‌کنیم، به معنی فروش فله نیست، بلکه بر اساس درخواست مشتری است. اگر قرار بر این باشد همه زعفران‌هایی که صادر می‌کنیم در بسته‌بندی‌های گرمی باشد، مثل زمان گذشته که این اتفاق افتاده بود، باعث می‌شود هزینه‌ای بر دوش صادرات و افزایش قیمتی که هیچ فایده‌ای برای کشاورز و کشور ما ندارد، ایجاد شود.

 

به گفته وی ما به درخواست مشتری این‌گونه صادرات می‌کنیم. مسلما اگر این کار را نکنیم، ۲ اتفاق می‌افتد: یکی به قاچاق این محصول از راه‌های غیرقانونی دامن زدیم و دوم اینکه ممکن است فروشمان پایین بیاید و کشاورز لطمه بخورد.

میری با بیان اینکه من هم معتقدم نباید زعفران خام را بفروشیم، تصریح کرد: لازمه آن این است که زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم. همان‌طور که کشورهای صنعتی دنیا زعفران ما را می‌خرند و به صنایع تبدیلی منجر می‌شود، ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

 

وی افزود: باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که دانشگاه‌های ما و متولیان بخش دولتی، شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کنند که زعفران هم وارد صنایع تبدیلی و از خام‌فروشی آن جلوگیری شود.

وی افزود: اما باتوجه‌به شرایط فعلی و اینکه ۸۰ درصد زعفران صادراتی است، باید این زعفران را طبق خواسته خریداران صادر کنیم و غیر از این هم چاره‌ای نداریم.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان در ادامه یادآورشد: ۹۰درصد صادرات زعفران از خراسان رضوی است و اکنون به ۵۳کشور در ۵ قاره جهان صادر می‌شود و کشورهای امارات متحده عربی، چین، هنک‌کنگ و اسپانیا جزو عمده‌ترین کشورهای واردکننده این محصول هستند.

وی تأکید کرد: درخواست ما از مقامات و متولیان امر این است به این سمت برویم که زعفرانی که تولید می‌شود به صنایع تبدیلی منجر شود. در این صورت مطمئن باشید اگر این شرایط فراهم شود، با این حجم زعفران، برای نیازمان با کمبود هم روبه‌رو می‌شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->