طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد
سرخط خبرها

چگونگی انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری ۹۹ اعلام شد + جزئیات

  • کد خبر: ۴۳۹۲۵
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
چگونگی انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری ۹۹ اعلام شد + جزئیات
سازمان سنجش آموزش کشور زمان انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری ۹۹ را اعلام کرد.
گروه جامعه شهرآرانیوز | کارنامه نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در حالی دیروز، ۳۰ شهریورماه، اعلام شد که تمام کنکور‌های آموزشی در ایران به‌علت بحران کرونا، بسیار دیرتر از سال‌های گذشته برگزار و نتایج آن بسیار سریع اعلام شد تا داوطلبان از تأخیر به وجود آمده متضرر نشوند.

کنکور کارشناسی در ایران از داوطلب بسیار زیادی دارد و همین امر باعث می‌شود بررسی صلاحیت‌های علمی آنان و اعلام نتایج نهایی از اهمیت بالایی برخوردار باشد و باتوجه‌به شرایط کنونی، روند انتخاب رشته و قبولی این داوطلبان بسیار مهم خواهد بود.

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای، زمان آغاز انتخاب رشته داوطلبان مجاز را از تاریخ ۲ مهر تا ۷ مهرماه اعلام کرده است و این احتمال وجود دارد که این تاریخ نهایت ۲۴ ساعت تمدید شود. در سال‌های گذشته داوطلبان به انتخاب نهایت ۱۵۰ رشته تحصیلی مجاز بودند و باید دید شرایط امسال به چه سمتی خواهد رفت.
 

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور همچنان فرصت دارند

هنگام ثبت‌نام کنکور، متقاضیان می‌توانند با خرید کارت ثبت‌نام در رشته‌های دارای آزمون دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی، از امکان قبولی در این مراکز آموزشی بهره‌مند شوند. اما معمولا داوطلبان از این مسئله امتناع می‌کنند و به امید قبولی در دانشگاه‌های سراسری، صرفا کارت‌های دانشگاه سراسری یا دانشگاه آزاد را می‌خرند. اکنون که زمان انتخاب رشته فرا رسیده است، سازمان سنجش با ارائه فرصت دوباره، امکان انتخاب رشته‌های این ۲ دانشگاه را فراهم کرده است و داوطلبان می‌توانند با پرداخت ۱۸ هزار تومان، رشته‌های این مراکز آموزشی را انتخاب کنند.

این در حالی است که این دانشگاه‌ها فرصت پذیرش دانشجو بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی را هم مهیا کرده‌اند.
 

انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟

فرایند انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی مانند دیگر دانشگاه‌هاست، اما درگاه انتخاب رشته متقاضیان این دانشگاه، سایت سازمان سنجش نیست و آن‌ها باید با ورود به سایت azmoon.org انتخاب رشته کنند.

در اطلاعیه سازمان سنجش آمده است: داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت azmoon.org انتخاب رشته کنند و تنها رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دام‌پزشکی این دانشگاه باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب شوند.

نکته مهم دیگر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی این است که فرایند انتخاب رشته در این دانشگاه پس از پایان انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری آغاز می‌شود و هم‌زمان باهم نیست. همچنین متقاضیان این دانشگاه نهایت می‌توانند ۱۰۰ انتخاب رشته و شهر داشته باشند. اما هنگام اعلام نتایج نهایی، کارنامه پذیرفته‌شدگان هر ۲ دانشگاه سراسری و آزاد باهم منتشر خواهد شد.

هر داوطلب به انتخاب رشته در گروه آزمایشی خود مجاز است و نمی‌تواند از رشته‌های گروه‌های آزمایشی دیگر انتخاب کند. بنابراین، انتخاب رشته در این دانشگاه مهم است و معمولا داوطلبان نهایت تا ۵۰ انتخاب از ۱۰۰ انتخاب خود را انجام می‌دهند. این نکته نیز مهم است که بدانید سهمیه‌های متداول در کنکور‌های رسمی کشور، در دانشگاه آزاد کاربردی ندارد و صرفا سهمیه بسیج در این دانشگاه باعث تغییر در قبولی شما خواهد بود.
 

جاماندگان از انتخاب واحد و متقاضیان تکمیل ظرفیت چه کار کنند؟

در فرایند انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی که معمولا یک هفته است، جاماندگان از انتخاب رشته می‌توانند براساس اعلام سایت رسمی این دانشگاه، در فرصتی دوباره برای انتخاب رشته اقدام کنند. در انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری، معمولا زمان تمدید می‌شود و پس از نهایت ۲ بار تمدید، فرصت انتخاب رشته برای متقاضیان به پایان می‌رسد و جاماندگان یا باید منتظر اعلام تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها بمانند یا آنکه دوباره در کنکور سال بعد شرکت کنند.

پس از پایان کنکور سراسری سال ۱۳۹۷، سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای از حذف فرصت تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های تحت نظر خود برای سال‌های آینده خبر داد و اگر این تصمیم به اجرا گذاشته شده باشد، امکان بهره‌مندی از فرصت تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های سراسری (روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و پیام نور) وجود نخواهد داشت و داوطلبان علاقه‌مند یا باید دوباره کنکور بدهند یا آنکه براساس سوابق تحصیلی دوران مدرسه، به دانشگاه‌هایی مراجعه کنند که فراخوان پذیرش دانشجو بدون کنکور را اعلام کرده‌اند.

باتوجه‌به توضیحات ذکر شده، به داوطلبانی که در دانشگاه دل‌خواه خود پذیرفته نشدند، توصیه می‌کنیم خود را برای کنکور سراسری ۱۴۰۰ آماده کنند. در این میان اگر این تصمیمات تغییر کرد، درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->