سرخط خبرها

خرید به نفع کار‌های خیر

  • کد خبر: ۴۴۲۰۵
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
خرید به نفع کار‌های خیر
شهریور امسال نمایشگاه یار دبستانی من با هدف خرید تبلت برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت شهر برگزار شد و در این نمایشگاه توانستیم مبلغی را برای تهیه تبلت جمع‌آوری کنیم.
سمیرا منشادی | شهرآرانیوز؛ بار‌ها برای تهیه گزارش به نگارخانه آمده‌ایم و از نمایشگاه‌هایی که در اینجا برپا شده گزارش تهیه کرده‌ایم. اما این‌بار قصدمان از آمدن به این نگارخانه خود مؤسس اینجاست. او که نگارخانه را فقط برای برپایی نمایشگاه و منبع درآمد افتتاح نکرده است؛ بلکه این نگارخانه را با اهداف خیرخواهانه افتتاح کرده تا از هنرمندان جوان حمایت کند و آن‌ها بتوانند نمایشگاهشان را برپا کنند. اینجا همه محمود صناعی را به اسم آقای «حامی» می‌شناسند. یک سال است از افتتاح نگارخانه‌اش در لادن ۷ می‌گذرد و در همین مدت کوتاه جای خودش را در بین هنرمندان باز کرده است. آن‌قدر در این مدت فعالیت‌های خیرخواهانه انجام داده و از هنر و هنرمند حمایت کرده که بیشتر از اینکه او را به نام صناعی بشناسند به نام حامی شناخته شده است. چه از این بهتر که فردی حامی هنرمندان و هنر باشد و به همین نام مشهور شود. صناعی اهل اصفهان است و کار اصلی‌اش طراحی، تجهیز، دکوراسیوان و راه‌اندازی کافی‌شاپ است و تا قبل از اینکه به مشهد بیاید در کرمانشاه، تبریز، کرج، اصفهان و... این کار را انجام داده است. در کنار این فعالیتش کار‌های خیرخواهانه دیگر هم انجام داده است به عنوان مثال حمایت از هنرمندان کم‌درآمد برای برپایی نمایشگاه، فروش آثار برای خرید تبلت برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت، برگزاری بازاچه‌های خیرخواهانه و... با او هم‌کلام شدیم تا درباره فعالیت‌هایش بیشتر بدانیم.

 

اصفهان، تهران، مشهد

صناعی که شروع به صحبت می‌کند ته لهجه شیرین اصفهانی‌اش قبل از اینکه بگوید متولد اصفهان است خودنمایی می‌کند. متولد سال ۱۳۶۱ در اصفهان است، کارشناسی حسابداری‌اش را در همان اصفهان گرفته، اما کارش را در زمینه طراحی، راه‌اندازی و مشاوره کافی‌شاپ ادامه داده است. به تهران رفته و کارش را هم مدتی در آنجا پیگیری کرده است. تهران سرآغازی برای فعالیت‌های کاری و آشنایی‌اش با هنر بوده است. از سال ۱۳۹۰ هم برای ادامه کارش به مشهد می‌آید. او درباره شروع کارش در زمینه هنر می‌گوید: دایی‌ام به طور حرفه‌ای مینیاتور می‌کشد و از دوران کودکی با هنر، مشکلات و پتانسیل‌هایی که دارد آشنایی دارم، اما ورودم به وادی هنر از این بابت بود که یکی از کافی‌شاپ‌هایی که کار طراحی انجام دادم نگارخانه هم داشت. در آنجا بیشتر به گردش مالی که می‌تواند هنر داشته باشد پی بردم و از سویی کمبود‌ها و مشکلاتی را که در این زمینه بود هم از نزدیک لمس کردم.
 
صناعی معتقد است هر کاری که انسان می‌خواهد به دیگران توصیه کند اول باید خودش آن را انجام داده باشد تا بتواند به دیگران بگوید و آن را توصیه کند. از این‌رو برای اینکه حمایتی از هنر و هنرمند کرده باشد به فکر ایجاد نگارخانه می‌افتد، زیرا درمی‌یابد که در مشهد به شدت ضعف در زمینه خرید آثار هنری وجود دارد. به همین دلیل درصدد برمی‌آید تا فرهنگ‌سازی لازم را انجام بدهد. او در این زمینه توضیح می‌دهد: در آن سال‌ها متوجه شدم که هنر این پتانسیل را دارد که بتواند هم گردش مالی برای هنرمند داشته باشد و هم برای نگارخانه‌ها. در ارزیابی‌هایی که داشتم متوجه شدم نگارخانه‌ها آن‌قدر فروش آثار نمایشگاهی ندارند یا اگر فروش دارند بسیار ضعیف است. گواه این مطلبم اینکه، اولین باری که اثری خریدم و گواهی فروش آن را از نگارخانه طلب کردم آن‌ها گفتند تا کنون چنین برگه‌ای به دست مشتری نداده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل شروع به خرید آثار هنری از نگارخانه‌ها کردم. آثار هنری را خریدم و آن‌ها را به مناسبت‌های مختلف هدیه می‌دادم. نام این حرکت را مجموعه حامی گذاشتم، زیرا احساس کردم در مشهد نه خرید، نه فروش، نه حراجی و نه مجموعه به آن معنا داریم. معتقدم که مجموعه‌داران باید خرید و نگهداری آثار هنری حتی از آثار هنرمندانی که چندان شناخته شده نیستند را به عنوان یک شغل و سرمایه‌گذاری نگاه کنند. هرچند بعد از حرکتم در این زمینه بسیاری از اطرافیان من هم فعال شده‌اند. در همین زمینه پویش «#هنر را هدیه کنیم.» را راه انداختم. با این‌کار می‌خواستم هنر را در سبد خانواده‌های مشهدی قرار بدهم.

خرید به نفع کار‌های خیرخواهانه

صناعی تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر هنری را خریداری و برخی از آن‌ها را هدیه و برخی را هم در مجموعه‌اش نگهداری می‌کند. البته ناگفته نماند ۲۴ اثر که شامل آثار نقاشانی مانند استاد علیزاده، اکابریان و... را به مؤسسه «خیریه توانمندسازی بچه‌های باران» طی مراسمی اهدا می‌کند. درباره اینکه مؤسسه باران چه مؤسسه‌ای است و چرا صناعی آثارش را به آنجا اهدا کرده، خودش این‌گونه می‌گوید: خرید آثار را از سال ۱۳۹۵ شروع کردم و آثار زیادی را هم تا به امروز خریده‌ام که میانگین قیمتی آن‌ها بین ۲۸۰ هزار تا دو میلیون تومان بوده. در یکی از همین نمایشگاه‌ها که در نگارخانه‌ای برپا شده بود با «سمانه احسانی‌نیا» و مؤسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران آشنا شدم. بعد از تحقیق متوجه شدم استاد «حمید کیانیان» از افراد توان‌یابی است که ازاین افراد حمایت و استعداد آن‌ها را شکوفا می‌کند. این همان نقطه‌ای بود که هنر را به کار‌های خیرخواهانه پیوند دادم. بخشی از آثارم را طی مراسمی به این مؤسسه اهدا کردم. در سال‌های بعد با خرید و فروش آثار هنرمندان به کار‌های خیرخواهانه کمک کردم. در این زمینه نیز «#نذر هنر» را راه‌اندازی کردم.
 
در سال‌۱۳۹۸ برای اینکه بتواند به طور مستقل از هنرمندان و آثارشان حمایت کند نگارخانه حامی را به کمک مریم رحمتی که سابقه هنری هم دارد افتتاح می‌کند. با افتتاح این نگارخانه کار جدی‌تر از قبل دنبال شده است. او در این زمینه می‌گوید: نگارخانه حامی را با نگاه حمایتی از هنرمند در اختیارشان قرار می‌دهم. گاه به طور کامل رایگان و گاه با تعیین مبلغی از درصد فروش. گاهی نیز نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود با هدف حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کمک مالی و خرید تبلت و سایر اقلام مورد نیاز آن‌هاست.
وی ادامه می‌دهد: شهریور امسال نمایشگاه یار دبستانی من با هدف خرید تبلت برای دانش‌آموزان کم‌بضاعت شهر برگزار شد و در این نمایشگاه توانستیم مبلغی را برای تهیه تبلت جمع‌آوری کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->