سرخط خبرها

آن‌گونه که یاری می‏‌کنی، یاری می‏‌شوی

  • کد خبر: ۴۴۳۲۴
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
آن‌گونه که یاری می‏‌کنی، یاری می‏‌شوی
فرزند شهید است، آن‌طور که خودش می‌گوید ۱۰ ساله بوده که خبر شهادت پدرش را برای خانواده‌اش آورده‌اند
حسین برادران فر | شهرآرانیوز؛ فرزند شهید است، آن‌طور که خودش می‌گوید ۱۰ ساله بوده که خبر شهادت پدرش را برای خانواده‌اش آورده‌اند. او طعم تنهایی و نداشتن پدر را چشیده است و شاید به همین دلیل همیشه حامی کودکان یتیم و بدون سرپرست بوده و هست.
امیر مشایخی، فرزند شهید محمدباقر مشایخی، متولد سال ۱۳۴۷ و ساکن محله الهیه با تأسیس خیریه‌ای خانوادگی به نام «امام رضا (ع)» سال‌هاست که از خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت حمایت می‌کند.

 

شهادت پدر در قیام ۹ دی سال ۵۷

امیر مشایخی می‌گوید: بعد از کشته شدن آقای کافی، در شهریور سال ۵۷ تظاهرات مردم مشهد گسترش بیشتری یافت تا اینکه در ۹ دی ۵۷ با هجوم مردم برای تصرف دفتر نیروی پایداری ارتش شاهنشاهی، حماسه خونینی به وقوع پیوست و پدر من «محمدباقر مشایخی» در جریان این قیام به شهادت رسید.

 

یک خیریه خانوادگی ۲۵ ساله

امیر مشایخی در ادامه با بیان اینکه در سنین جوانی برای کمک به نیازمندان، یک خیریه خانوادگی راه‌اندازی کرده، بیان می‌کند: ۱۰ ساله بودم که پدرم شهید شد، خیلی وقت‌ها با خود می‌گفتم،‌ای کاش پدرم زنده بود و فلان اسباب‌بازی را برایم می‌خرید یا من را با خودش به پارک و شهربازی می‌برد، از این رو احساس فرزندان بدون پدر را کاملا درک می‌کنم. در سنین جوانی به شکرانه سلامت و اوضاع و احوال مساعد مالی، نیت کردم بخشی از درآمد ماهیانه را صرف امور خیریه کنم، سپس با کمک چند تن از دوستان و اقوام، یک صندوق خیریه خانوادگی تشکیل دادیم و قرار شد هر کدام از اعضای صندوق بخشی از درآمد ماهیانه خود را برای کمک به نیازمندان در نظر بگیرند.
 
مشایخی تصریح می‌کند: مبلغی که دوستان و آشنایان به خیریه ما کمک می‌کردند اصلا در اولویت نبود، چراکه هر کدام از ما درآمد و حقوق متفاوت و البته هزینه‌های گوناگونی در زندگی داریم، شاید یکی در حد ۱۰ هزار تومان کمک می‌کرد و دیگری در حد ۱۰۰ هزار تومان، به عنوان مثال خود من که مشاور املاک هستم و در بولوار شاهنامه فعالیت دارم، ۲۰ درصد از مقدار کمیسیون‌ها را برای امور خیریه در نظر می‌گیرم.

 

توزیع نوشت‌افزار دانش‌آموزی

خیّر ساکن محله الهیه می‌گوید: یکی از برنامه‌هایی که در اولویت کار‌های خیریه است کمک به تجهیز، نوسازی مدارس و تهیه نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی است. هر ساله در حوالی ماه مهر با مراجعه به مدارس محروم منطقه از مدیر مدرسه می‌خواهیم که اگر مدرسه آن‌ها احتیاج به بازسازی، تعمیر و یا ساخت و ساز‌های جزئی مانند رنگ‌آمیزی کلاس‌ها، تهیه میز و نیمکت‌های جدید، ساخت یا مرمت سرویس‌های بهداشتی مدارس و ... دارد به ما معرفی کند، سپس با آگاهی از نیاز‌های مدارس برای رفع آن اقدام می‌کنیم. تهیه بسته‌های نوشت‌افزار، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در ماه مهر است. بدین ترتیب که با خرید تعداد زیادی کیف، دفترچه، قلم و خودکار و همچنین کتاب‌های درسی، بسته‌های آموزشی را تهیه کرده و بین دانش‌آموزان محلات نیازمند، به‌ویژه در حاشیه شهر و حومه بولوار شاهنامه که بسیار زیاد هم هستند، توزیع می‌کنیم.

 

توزیع بسته‌های غذایی و نان رایگان

مشایخی با بیان اینکه در طول ۲۵ سالی که از تأسیس خیریه خانوادگی امام رضا (ع) می‌گذرد، هر ماه مبلغی را صرف خرید مواد غذایی و کمک نقدی به مستمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست می‌کند، تشریح می‌کند: در این روز‌ها که مردم در شرایط اقتصادی بسیار ناگواری به سر می‌برند، با کمک خیران بسته‌های غذایی شامل برنج، گوشت، مرغ، ماکارونی، نان، چای و حبوبات و ... را تهیه کرده و در بین خانواده‌های نیازمند محلات وکیل‌آباد، منزل‌آباد و چاهشک توزیع کرده‌ایم. علاوه بر توزیع بسته‌های غذایی در بین خانواده‌ها، از چند ماه قبل و هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا، طرح توزیع نان رایگان را در محلات اجرا کرده و ماهیانه بین ۳ تا ۵ هزار نان رایگان را توزیع می‌کنیم. برای کمک به همنوع اصلا لازم نیست که انسان ثروتمندی باشیم، همه ما قادریم به اندازه روزی ۲ تا ۳ قرص نان به نیازمندان کمک کنیم، شاید در نگاه اول مبلغ جالب‌توجهی نباشد، اما گره از مشکلات خیلی‌ها باز می‌کند.

 

اهمیت راه‌اندازی خیریه‌های خانوادگی

وی در پایان به اهمیت تشکیل خیریه‌های خانوادگی اشاره کرده و می‌گوید: خیریه‌های خانوادگی می‌تواند در این روز‌های شیوع بیماری کرونا از مستمندان دستگیری کنند، تصور کنید اگر در یک فامیل بزرگ، هر خانواده‌ای در ماه فقط ۲۰ هزار تومان صرف امور خیر کند، در ماه مبلغی بین دو تا سه میلیون تومان جمع‌آوری شده و با این مبلغ سبد معیشت حداقل ۵ خانوار تأمین می‌شود. امام علی‏ (ع) می‌فرماید: «کَما تُعینُ تُعانُ» یعنی «آن‌گونه که یاری می‏‌کنی، یاری می‌‏شوی». کاش به مضمون این جمله زیبا کمی بیندیشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->