برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

گفتگو با نوجوان موفّق مسابقات کشوری رشته‌ قرائت قرآن

  • کد خبر: ۴۴۲۱۳
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
گفتگو با نوجوان موفّق مسابقات کشوری رشته‌ قرائت قرآن
رقیّه پارسا، نوجوان پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی انسانی، سال گذشته در رشته‌ی قرائت رتبه‌ی اول استان و در پایه‌ی هفتم رتبه‌ی دوم کشور را در رشته‌ی قرائت تحقیق کسب کرده است.
نازنین جلایری | شهرآرانیوز - فرقی نمی‌کند چندساله باشی. وقتی دلت جایگاه نور باشد، ترسی از تاریکی نداری. این یک واقعیّت است. وقتی فردی چیزی یا کسی را خیلی دوست بدارد، زیاد نامش را بر زبان می‌آورد و سعی می‌کند همه چیز زندگی اش مطابق نظر محبوبش باشد. کسی که دوستدار خدا، قرآن و ائمه (ع) است همیشه می‌کوشد مطابق ارزش‌های اعتقادی زندگی کند. دلش را با خواندن قرآن و عمل به آن زلال و روشن می‌کند تا در سیاهی گمراهی‌ها و بدی نیفتد. رقیّه پارسا نوجوان موفّق قرآنی است که از یازده سالگی دلش را با نور کتاب خدا روشن، و ۱۲ جزء قرآن را حفظ کرده است. این نوجوان پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی انسانی سال گذشته در رشته‌ی قرائت رتبه‌ی اول استان و در پایه‌ی هفتم رتبه‌ی دوم کشور را در رشته‌ی قرائت تحقیق کسب کرده است.


گفتگو را با یکی از خاطرات جالب مسابقات قرآن شروع می‌کنی؟

بله، کلاس دهم هم که بودم در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان در رشته‌ی قرائت تحقیق شرکت کردم و به مرحله‌ی کشوری راه یافتم. زمانی که در اختتامیه اعلام نتایج برگزار می‌شد، فکر می‌کردم شاید رتبه‌ی ۴ یا ۵ کشوری را کسب کرده باشم. ناگهان مجری برنامه از حضّار پرسیدند: «ما اینجا رقیّه پارسا داریم؟» و من در عین ناباوری خبر کسب رتبه‌ی برتر در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور را شنیدم.


درباره‌ رشته قرائت تحقیق لطفا کمی بیشتر برای ما توضیح بده.

به تلاوت‌های قاریان بزرگ قرآن در ابتدای مجالس مختلف یا قبل اذان قرائت تحقیق گفته می‌شود که به صورت رشته‌ای در مسابقات قرآن درآمده است.


از چه سنّی حفظ قرآن را شروع کردی و انگیزه ات برای این کار چه بود؟

از یازده سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و انگیزه ام این بود که به بهانه‌ی حفظ، بیشتر با قرآن انس پیدا کنم.


کسی که می‌خواهد حافظ قرآن شود باید چه شرایطی داشته باشد؟

مهم‌ترین چیز برای شروع حفظ قرآن، انگیزه، اراده و اعتمادبه نفس بسیار زیاد است.
کسی که شروع به حفظ قرآن می‌کند باید بداند که قدم در مسیری گذاشته است که هیچ وقت پایان نمی‌پذیرد؛ لذا بعد از اتمام حفظ، کار حافظ تازه شروع می‌شود و آن نگهداری از محفوظات است که مهم‌ترین چیز در زمینه حفظ قرآن است و تلاش و پشتکار زیادی را می‌طلبد.


فکر می‌کنی انس با قرآن چه برکاتی در زندگی ات داشته است؟

قرآن کمک بسیار زیادی در زندگی به من کرده است. حافظه ام در مقایسه با قبل بهتر، و درس هایم خیلی خوب شده است. صبرم در برابر مشکلات، بیشتر شده و آرامش فوق العاده‌ای را به من داده است.

 

فکر می‌کنی عامل موفّقیّت تو چه بوده است؟

 
اول از همه توکّل به خدا و توسّل به اهل بیت علیهم السلام و بعد همکاری خانواده و استادان بزرگوارم. از استادانم خانم صاحبدیوانی و اسحاق نژاد و مدیریت دارالقرآن کوثر خانم مهدی زاده تشکر می‌کنم.


یکی از روش‌های حفظ قرآن را برایمان توضیح می‌دهی؟

ابتدا برای آشنایی با آیات باید صفحه‌ای را که می‌خواهیم شروع به حفظ آن کنیم چند مرتبه با صوت قاریان قرآن گوش دهیم.

سپس هر آیه را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم و هر قسمت را جداگانه حفظ می‌کنیم. آیه که تمام شد سراغ آیه بعدی می‌رویم و به این صورت ادامه می‌دهیم.


وقتی قرآن می‌خوانی چه احساسی داری؟

قرآن خواندن صحبت خداست با بنده اش. قرائت قرآن به من حس آرامش و سبک شدن می‌دهد.


در اوقات فراغت معمولا چه فعّالیّتی انجام می‌دهی؟

به شهدا علاقه‌ی بسیاری دارم و به همین دلیل، تصاویر آن‌ها را نقّاشی می‌کشم. در مقرّ کتاب و در هیئت ریحانةالنبی فعّالیّت‌های فرهنگی انجام می‌دهم.


چه سفارشی به هم سنّ و سالان خودت داری؟

نمازشان را اوّل وقت بخوانند و تا تا می‌توانند به یاد شهدا باشند. زندگی نامه‌های آنان را مطالعه کنند و از زندگی آنان سر مشق بگیرند. خواندن زیارت عاشورا، دعای عهد و دعای فرج را فراموش نکنند، به پدر و مادرشان احترام بگذارند. با توسّل به اهل بیت علیهم السلام از آن‌ها کمک بگیرند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->