معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

چرا اونس جهانی طلا سقوط کرد؟

  • کد خبر: ۴۴۲۵۹
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
چرا اونس جهانی طلا سقوط کرد؟
نوسانات اقتصادی در جهان لحظه به لحظه در حال پیچیده‌تر شدن است. اگرچه به نظر می‌رسید عمده‌ترین دلیل این نوسانات تاثیرات شیوع جهانی کووید ۱۹ است و سمت و سوی آن صعودی در نظر گرفته می‌شد، اما چند روزی است که قطب نمای بازار‌های جهانی سمت و سوی دیگری را نشان می‌دهند.

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ نوسانات اقتصادی در جهان لحظه به لحظه در حال پیچیده‌تر شدن است. اگرچه به نظر می‌رسید عمده‌ترین دلیل این نوسانات تاثیرات شیوع جهانی کووید ۱۹ است و سمت و سوی آن صعودی در نظر گرفته می‌شد، اما چند روزی است که قطب نمای بازار‌های جهانی سمت و سوی دیگری را نشان می‌دهند. بهای اونس جهانی طلا با فرا رسیدن پاییز و انجام تسویه حساب‌های ۳ ماهه سوم سال مالی میلادی برخلاف انتظارات سمت و سوی نزولی به خود گرفته است.


بهای اونس جهانی طلا در حالی در هفته پایانی سپتامبر ۲۰۲۰ به سمت کانال ۱۷۰۰ دلاری پیش می‌رود که ۲ ماه گذشته رکورد‌های تاریخی بیشتر از ۲۰۰۰ دلار را به ثبت رسانده بود و با اصلاحی کوچک در کانال ۱۹۰۰ دلار به نظر تثبیت شده به نظر می‌رسید. اگر چه همچنان پیش‌بینی‌های تحلیلگران اقتصادی از ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ مثبت و حاکی از رکورد‌های جدید است، اما برای شناخت بیشتر بازار در بی‌ثبات‌ترین فصل سال و شرایط فعلی تحلیل‌گیران دو عامل را در نظر می‌گیرند.

 

حجم بالای عرضه و تلاش برای سیو سود

اقتصاد جهانی از بازار‌های متنوعی تشکیل شده است که بر یکدیگر می‌توانند تاثیرگذار باشند. بازار سرمایه یکی از محرک‌های موثر در بازار طلا است. رابطه این دو بازار در جهان به صورت عموما مستقیم و مثبت تعریف می‌شوند. به عبارت دیگر با افزایش معاملات سهام در بازار سرمایه، انتظار افزایش نرخ در اونس جهانی طلا می‌رود. بررسی اقتصاد ایالات متحده و امید به بهبود بازار‌های این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتظار فعالان اقتصادی این کشور برای دریافت بسته بعدی مشوق‌های مالی به همراه تنش‌های ژئوپلتیک همگی موجب افزایش ضریب عدم اطمینان فعالان در بازار و روند نزولی معاملات شده است.


بارت ملک، رئیس بنیاد راهبرد‌های بین‌المللی اقتصادی بر این باور است که ادامه روند نزولی بازار می‌تواند سهام‌داران را وحشت زده کند و اگر بی‌ثباتی افزایش پیدا کند بدون تردید شاهد هجوم افراد برای حفظ سود خود از طریق عرضه دارایی‌های از جمله طلا در بازار خواهیم بود تا بتوانند نیاز خود به نقدینگی را رفع کنند. او می‌افزاید اگر اقتصاد به طور کلی متحمل ضربات بیشتری شود، نیاز و تمرکز بر نقدینگی برای سرمایه‌گذاران بسیار حیاتی خواهد بود و این روند نه تنها طلا که بر بازار تمامی فلزات اثرگذار است. اگر دولت از منظر نقدینگی به حمایت از بازار‌ها نپردازد، همچنان سقوط بازار سرمایه مهم‌ترین ریسک آینده تلقی می‌شود.
نتیجه چنین وضعیتی را که در سال جاری میلادی و همزمان با شیوع کووید ۱۹ مشاهده کردیم، هجوم برای تبدیل سرمایه‌ها اعم از سهام و طلا به نقدینگی دلاری بود. روندی که موجب تقویت دلار از یک سو و سقوط اونس جهانی طلا از ۱۷۰۶ به ۱۴۵۰ دلار شد.


اگر چه سیاست‌های کلی اقتصاد ایالات متحده نویدبخش رقم‌های بسیاری بالاتر طلا در آینده است، اما بی‌ثباتی‌های اخیر توانسته‌اند در سایه ابهامات آینده سیاسی آمریکا دست‌کم در کوتاه مدت اثرات نزولی بر بازار داشته باشند. البته روی دیگر چنین نارآرامی‌هایی در بازار سهام، می‌تواند علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای فعالیت بیشتر در بازار طلا و تبدیل سرمایه خود به آن به جای حضور در بازار سرمایه باشد که این امر نیز روند صعودی طلا را تسریع می‌کند.

 

کمبود مشوق‌های مالی

ایالات متحده از ابتدای بحران کرونا تلاش کرده است با تزریق مشوق‌های مالی به نحوی از بازار‌های مالی این کشور حمایت کند. حمایت‌هایی که اکنون انتظار برای تحقق آن تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را منتفی می‌داند و به خودی خود موجب فشار منفی برای بازار طلا شده است. کارشناسان بر این باورند که اگر روند فروش در بازار سرمایه به مسیر خود ادامه دهد، حمایت دولت از آن با تزریق مشوق‌های قوی‌تر ضروری است.


به تازگی مرگ یکی از دادستان‌های دیوان عالی ایالات متحده نیز مزید بر علت شده است تا ابعاد سیاسی آن نهاد بر تصمیم‌گیری‌ها و ابهامات بازار برای فعالین بازار سرمایه سایه بزرگتری ایجاد کند. با خالی شدن کرسی روث جینسبورگ، سیاست‌مداران آمریکایی به جای تمرکز بیشتر برای اتخاذ راهبرد‌های اقتصادی صحیح و طراحی مشوق‌های اقتصادی در شرایط فعلی به مذاکره و رایزنی درباره جانشین او مشغول شده‌اند.


روند صعودی و چشمگیر مبتلایان به ویروس کرونا جدید نیز عامل دیگری است که بازار‌های اروپا و آمریکا را به زودی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. برخلاف پیش‌بینی‌ها، سرعت بهبود اقتصاد جهانی آهسته‌تر از برآورد‌ها است و در هفته‌های آینده انتظار بازگشت محدودیت‌ها و قرنطینه‌های گسترده در مقیاس شهر‌ها و کشور‌ها این سرعت را کندتر نیز خواهد کرد.

 

چشم‌انداز اونس جهانی در پایان ۲۰۲۰

تحلیلگران بر این باروند که با عبور از بی‌ثباتی‌های اخیر در بازار جهانی، بازار سرمایه، فلزات گرانبها و انرژی با نرخ‌های مثبت و بالاتر از وضعیت موجود به کار خود ادامه می‌دهند. بازار جهانی طلا روند صعودی دارد و رشد آن با گذر از این بازه اصلاحی و کف‌سازی بنیادی آغاز خواهد شد. افزایش ضریب بدهی به تولید ناخالص ملی، کاهش بی‌ثباتی بازار سرمایه و کاهش احتمالی نرخ‌های بهره از جمله مشوق‌های این بازار هستند. البته بدون تردید تغییرات ژئوپلتیک و تحولات سیاسی هر لحظه در جهان امکان وقوع دارند، اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد این تحولات سرانجام گوشه امنی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد خواهد کرد تا اونس جهانی طلا ۲۰۲۰ را با نرخی در حدود ۱۹۲۵ دلار به پایان برساند.

منبع: بلومبرگ

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->