واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

نگاهی به روند و اهداف شکل‌گیری گروه توپخانه ۶۱ محرم

  • کد خبر: ۴۴۳۷۰
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
  • ۳
نگاهی به روند و اهداف شکل‌گیری گروه توپخانه ۶۱ محرم
از نیمه دوم سال ۱۳۶۱ که با ماه محرم هم‌زمان بود، اولین گروه توپخانه سپاه با جمع‌آوری قبضه‌های پراکنده و ادغام گردان‌های موسی‌بن‌جعفر (ع) و گردان روح‌ا... تاسیس شد و به فرماندهی سردار شهید حسن غازی شروع به‌کار کرد.
جعفر صالحی | شهرآرانیوز - نیرو‌های سپاه در جبهه‌های غرب کشور با قبضه‌های ۱۰۵ م. م امانتی توپخانه ارتش، کارشان را در پادگان ابوذر شروع کرده بودند. بعد از آن قبضه‌های غنیمتی از عراق که در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس به دست آمد، دست یگان‌ها را باز گذاشت تا هر یگان واحد توپخانه‌ای را تشکیل دهد. پس از شروع به‌کار توپخانه‌ها به‌شکل مذکور، رزمندگانی که با توپخانه آشنا شده بودند به فکر سامان‌دهی یگانی به استعداد گروه یا تیپ توپخانه صحرایی افتادند.

از نیمه دوم سال ۱۳۶۱ بحث جدی شد و نهایتا در آبان که با ماه محرم هم‌زمان بود، اولین گروه توپخانه سپاه با جمع‌آوری قبضه‌های پراکنده و ادغام گردان‌های موسی‌بن‌جعفر (ع) و گردان روح‌ا... تاسیس شد و به فرماندهی سردار شهید حسن غازی شروع به‌کار کرد.

سنت نام‌گذاری یگان‌های نظامی (یک شماره و اسم) و هم‌زمانی با ماه محرم سبب شد نام «۶۱ محرم» برای اولین گروه توپخانه سپاه انتخاب شود. این یگان مادر، ابتدا تحت امر پشتیبانی قرارگاه کربلای سپاه و سپس تحت امر عملیاتی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) قرار گرفت، البته در تاریخ ٢١شهریور١٣٦٢ از ستاد مرکزی توپخانه سپاه منفک و مستقل شد.

هدف اصلی تاسیس این گروه، پشتیبانی آتش پرحجم از یگان‌های رزمی خراسان و سایر یگان‌های سپاه و در بعضی مواقع، ارتش بود؛ هدفی که با حضور رزمندگان آموزش‌دیده دلاور خراسانی و اجرا، هدایت و تطبیق دقیق آتش توسط این گروه در میدان نبرد، به‌خوبی محقق شد و گروه توپخانه ۶۱محرم را به یکی از یگان‌های اثرگذار نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس تبدیل کرد. اجرای آتش در عملیات‌هایی همچون والفجر۸ و کربلای۵ که پیروزی رزمندگان اسلام را به همراه داشت، نتیجه تلاش‌های رزمندگان این یگان بود.


نگاهی به روند و اهداف شکل‌گیری تیپ و لشکر ۲۱ امام رضا (ع)
 

۶۱ محرم بعد از شهید غازی

پس از شهادت حسن غازی در اسفند ۶۲ گروه توپخانه ۶۱ محرم نیز دچار تغییراتی شد و مجددا با ادغام گردان‌های قدس (۱۰۵ م. م) و روح‌ا... (۱۳۰ م. م) راه‌اندازی شد؛ رضا صادقی، فرماندهی گردان قدس و مصطفی تقی‌جراح، فرماندهی گردان روح‌ا... را عهده‌دار شدند که اولی در جبهه غرب و دومی در جبهه جنوب، رزمندگان را پشتیبانی می‌کرد.


گردان قدس

این گردان درواقع اولین واحد توپخانه سپاه است که در تاریخ ١٠بهمن١٣٦٠ با ۳ اراده توپ ۱۰۵ م. م که از ارتش به امانت گرفته شده بود، در پادگان ابوذر (سرپل‌ذهاب) تشکیل شد و زیر ارتفاعات بازی‌دراز فعالیت خود را علیه دشمن بعثی آغاز کرد، به‌تدریج به ۱۵ قبضه افزایش یافت و منطقه وسیعی، از چنگوله تا جوانرود، را زیرپوشش آتش خود قرار داد؛ این گردان بعد از سازمان‌دهی تحت امر قرارگاه نجف نام «۲۲ قدس» را به خود گرفت تا اواسط سال ۶۳ که منحل شد.


گردان روح‌ا...

این گردان نیز که شامل قبضه‌های ۱۳۰ م. م بود، توپ‌های آن از دشمن به غنیمت گرفته شد و در منطقه جنوب زیرنظر مرکز توپخانه سپاه شکل گرفت. والفجر ۴ ازجمله عملیات‌هایی بود که این گردان، به‌عنوان یکی از گردان‌های گروه توپخانه ۶۱ محرم، در آن شرکت داشت.


واگذاری «۶۱ محرم» به نیرو‌های خراسان

گروه توپخانه ۶۱ محرم ابتدا زیرنظر مرکز توپخانه سپاه پاسداران شکل گرفته و نیرو‌های آن از بین نیرو‌های تخصصی سراسر کشور انتخاب شده بودند، ولی بعد‌ها باتوجه‌به روش سپاه در واگذاری هر یگان رزم به یکی از استان‌های کشور برای تامین نیروی انسانی و پشتیبانی لجستیکی، گروه توپخانه ۶۱ محرم هم باتوجه‌به خراسانی‌بودن اغلب نیروهایش در شهریور ۱۳۶۳ به نیرو‌های سپاه چهارم (خراسان) واگذار شد؛ واگذاری‌ای که تا امروز برقرار است و این یگان هم‌اکنون در شهرستان تربت حیدریه استقرار دارد.


گسترش گروه توپخانه ۶۱ محرم

در سال ۱۳۶۳ با توجه‌به موفقیت‌های گروه توپخانه ۶۱ محرم به‌عنوان اولین گروه توپخانه سپاه، فرماندهان تصمیم به گسترش و تجهیز آن گرفتند. ازطرفی دانشکده توپخانه سپاه در اصفهان راه اندازی و از طرف دیگر گروه توپخانه ۶۳ خاتم‌الانبیا (ص) در غرب کشور تشکیل شد؛ همچنین تعدادی از نیرو‌ها برای آموزش کاتیوشا اعزام شدند. پس از انحلال گردان قدس و تحویل توپ‌های آن به ارتش، گروه ۶۱ محرم گسترش یافت و گردان‌های دیگری به آن افزوده شدند.
در فاصله شهادت حسن غازی در عملیات خیبر به‌عنوان اولین شهید گروه توپخانه ۶۱ محرم که فرماندهی آن را برعهده داشت تا شهادت سردار شهید غلامرضا سمایی، آخرین شهید این گروه که در راه دفاع از حرم آل‌ا... در سوریه به شهادت رسید، بیش از ۱۳۰ تن از کادر گروه این توپخانه به فیض شهادت نائل آمده‌اند.


 
نگاهی به روند و اهداف شکل‌گیری تیپ و لشکر ۲۱ امام رضا (ع)

 

کابوس عراقی‌ها

سعید پولادی
فرمانده اسبق گردان کاتیوشا گروه توپخانه ۶۱ محرم

سال ۶۴ که وارد گروه توپخانه ۶۱ محرم شدم، ابتدا برای آموزشی ۲۵ روزه به پادگان حمیدیه در نزدیکی اهواز رفتیم و پس از آن مهیا شدیم که در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو شرکت کنیم. در معیت گردان ۲۲ ساجدین کاتیوشا عازم شدیم. این عملیات خیلی سنگین بود و حساب ویژه‌ای روی پشتیبانی آتش توپخانه باز کرده بودند. آنجا ۶ قبضه ۳۰ لول داشتیم و در دسته‌های آتشبار دوتایی مستقر شده بودیم تا جاده بصره-ام‌القصر را زیر آتش بگیریم. مصطفی تقی‌جراح، فرمانده گروه توپخانه ۶۱ محرم، آتشبار‌ها را طوری مستقر کرده بود که کل جاده پشتیبانی عراق را زیر آتش داشته باشیم؛ باتلاقی‌بودن اطراف جاده هم برای عراقی‌ها چاره‌ای جز عبور از همین جاده باقی نمی‌گذاشت. گراگیری‌ها چنان به‌دقت انجام شده بود که هر وسیله پشتیبانی و دسته‌ای که از بصره خارج می‌شد تا ۱۰ کیلومتر بعدش زیر آتش ما می‌آمد و نرسیده به فاو له می‌شد.
 
شرایط روز‌های اولیه والفجر ۸ به نحوی بود که ما ۲۰ روز مداوم آتش ریختیم روی جاده و عقبه ارتش عراق. شیفتی شده بودیم تا تداوم آتش قطع نشود. برای اینکه کار‌ها سرعت بگیرد، همراه بچه‌ها در چند دسته کار را پیش می‌بردیم؛ گروهی گلوله‌ها را از کامیون تخلیه می‌کردند، گروهی آن‌ها را باز می‌کردند، گروهی شست‌وشو می‌دادند، گروهی خشک و بارگیری می‌کردند و گروهی هم در لوله آتش جا می‌زدند. این‌طور بود که ما روزانه ۱۰۰۰ گلوله روی جاده می‌ریختیم. خودتان حساب کنید چه غوغایی بود آن روزها. همت و دلاوری چنین بچه‌هایی بود که رزمندگان شجاع لشکر‌ها توانستند فاو را بگیرند و پس از آن، چندین ماه زیر آتش عراقی‌ها حفظ کنند.


شهدای شاخص

 

نگاهی به روند و اهداف شکل‌گیری گروه توپخانه ۶۱ محرم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حاج محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
0
0
کاشکی از بقیه شهدا هم یاد میبردسد مثل عمو نجات و خدابیامرز پاپی و همینطور زنده یامهدی فیل دندان و جواد نظر علی که بهمراه حمید حاجی زاده و مجید توکل دیده بانا بودن پایه اساسی گروه ۶۱محرم اکترا بجه های مشهد بودن که به عنوان پاسدار وظیفه اعزام شده بودن و تعداد قابل توجهی عضو رسمی شدن و ماندن و همینطور برادر نفیسی و پناباد و شیخی و محمد مقدم و یه تعداد برادران افغانی بودن که در زاغه در منطقه خدمت میکردن
حاج محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
0
0
خدا بیامرز حسن غازی وقتی شهید شد که بهمراه حسن مقدم و مرتضی به محل ازمایش اولین موشک ساخت سپاه رفته بودن و طوری که شنیدیم از برادر میر سفیان که همیشه همراه حسن غازی بود گلوله توپ طوری به حسن غازی خورده که از ایشان چیزی نمانده .حسن غازی خیلی اهل فوتبال بود کاشکی از ایشان هم یادی بکنید همینطور حسین کریمی فرمانده اتشبار ابادانی و برادر علی عساکره و فواد کریمی
محمودآبادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
0
0
یادش بخیر شهید الیاسی (مخلص ،مودب و خوشرفتار )
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->