اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم
سرخط خبرها

۳ فیلم اصغر فرهادی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر معمایی تاریخ جهان

  • کد خبر: ۴۴۸۱۹
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
۳ فیلم اصغر فرهادی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر معمایی تاریخ جهان
فهرست ۱۰۰ فیلم برتر معمایی تاریخ جهان منتشر شد و برای سینمادوستان ایرانی خبری خوش و ویژه داشت. در میان این ۱۰۰ فیلم برتر، ۳ اثر اصغر فرهادی مشاهده می ‎شود.
ارژنگ حاتمی | شهرآرانیوز - «درباره الی» در جایگاه بیست وششم، «گذشته» در جایگاه چهل وچهارم و «چهارشنبه سوری» در جایگاه پنجاه وهشتم.این رتبه بندی را سایت داده پردازی استکر انجام داده است و شرط حضور در این فهرست داشتن عنوان ژانر «معمایی» در ژانرشناسی فیلم در IMDB و دست کم ۲۵۰۰ رأی در این سایت و امتیاز Metacritic بوده است. شاخص‌های مهمی که در این رتبه بندی به آن توجه شده است، امتیار IMDB و امتیاز‌های منتقدان در Metacritic بوده است که فیلم‌های فرهادی از امتیاز بالایی در آن‌ها برخوردار بوده اند.
 
 
فیلم«درباره الی» امتیاز ۸ را در IMDB دارد و ۲ فیلم «گذشته» و «چهارشنبه سوری» به ترتیب دارای امتیاز‌های ۸/۷ و ۷/۷ در IMDB هستند. البته همان طور که پیش بینی می‌شد در فهرست فیلم‌های برتر معمایی تاریخ جهان، شاهد آثار بسیاری از آلفرد هیچکاک هستیم. هیچکاک با ۲ فیلم «پنجره عقبی» و «سرگیجه» رتبه‌های اول و دوم این فهرست را به خودش اختصاص داده و ۶ فیلم دیگرش نیز در میان ۱۰۰ فیلم برتر معمایی هستند، به طوری که آلفرد هیچکاک را با داشتن ۸ فیلم در این فهرست می‌توان بهترین کارگردان آثار معمایی تاریخ دانست.

این برای اولین بار نیست که آثار فرهادی در میان بهترین‌های جهان قرار می‌گیرد. سال گذشته نیز نشریه گاردین در فهرستی ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان را که از سال ۲۰۰۰ تاکنون ساخته شده بودند، منتشر کرد که در آن فهرست نام ۲ فیلم ایرانی از ساخته‌های عباس کیارستمی و اصغر فرهادی دیده می‌شد. در فهرستی که نشریه گاردین از ۱۰۰فیلم برتر سینمای جهان منتشر کرده بود، فیلم «جدایی‌نادر‌از‌سیمین» ساخته فرهادی که توانسته بود اسکار بهترین فیلم خارجی ۲۰۱۲ را کسب کند و همچنین فیلم «ده» به کارگردانی کیارستمی دیده می‌شد. در آن فهرست فیلم «خون به پا خواهد شد» به کارگردانی پل توماس اندرسون در صدر جدول دیده می‌شد.
 
 
سه فیلم از اصغر فرهادی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر معمایی تاریخ جهان
 

جالب است بدانید فرهادی بیش از ۱۰۰ جایزه جهانی کسب کرده است. شروع موفقیت‌های جهانی فرهادی با جایزه خرس‌نقره‌ای بهترین کارگردانی در جشنواره بین المللی فیلم برلین برای فیلم «درباره الی» آغاز شد و اوج این جوایز نیز اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» است. دومین جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز برای فیلم «فروشنده» به فرهادی تعلق گرفت.
 
همه این وقایع نشان می‌دهد که به قول خسرو دهقان، منتقد فیلم و مدرس سینما: «ممکن است ما از اصغر فرهادی خوشمان بیاید یا خوشمان نیاید، ولی به هیچ روی نمی‌توانیم منکر بزرگی و اهمیت فیلم سازی، چون او شویم. اصلا چطور می‌توانیم بگوییم کارگردانی که ۲ اسکار در کارنامه دارد، بزرگ و بااهمیت نیست؟!» همه این‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که برنامه «هفت» در بهمن ۹۷ و با اجرای محمدحسین لطیفی و زمانی که مهم‌ترین فیلم‌ها در ۴ دهه گذشته سینمای ایران را بررسی می‌کرد، نامی از این کارگردان و آثارش به میان نیاورد!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->