جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

۲ دهه کشمکش وقفی برای احداث خانه‌های خیالی

  • کد خبر: ۴۴۹۶۷
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
۲ دهه کشمکش وقفی برای احداث خانه‌های خیالی
جمعی از کارکنان راه‌آهن در اعتراض به بلاتکلیفی ۱۸ ساله زمینی وقفی تجمع کردند. عنوان می شود این زمین برای خانه‌دار شدن آن‌ها خریداری شده است.
الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ تجمع برای حق‌خواهی؛ برای سومین‌بار. جمعی از کارکنان راه‌آهن در تجمعی اعتراضی، خواستار رسیدگی به موضوع زمین وقفی خریداری‌شده برای پرسنل راه‌آهن شدند. موضوع خرید زمین برای پرسنل راه‌آهن به ۱۸ سال قبل برمی‌گردد.

اوایل دهه ۸۰ خرید زمینی برای ۷۵۰ نفر از پرسنل راه‌آهن در دستورکار قرار می‌گیرد. اما زمینی که خریداری می‌شود به گفته تجمع‌کنندگان وقفی است. همین وقفی‌بودن زمین سبب می‌شود باوجود پرداخت پول زمین توسط کارکنان راه‌آهن و با گذشت نزدیک به ۲ دهه، دست آن‌ها از این زمین کوتاه باشد. حتی تعدادی از پرسنل در گذر این سال‌ها بی‌آنکه خانه‌دار شوند، چشم از دنیا بستند.

خانه‌های خیالی

یکی از تجمع‌کنندگان موضوع زمین وقفی خریداری‌شده برای کارکنان راه‌آهن و مشکلات آن را این‌طور توضیح می‌دهد: ۱۸ سال پیش از کارکنان راه‌آهن پول گرفتند و گفتند شما را خانه‌دار می‌کنیم. از یک‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان پول دادیم. مدتی نگذشته بود که فهمیدیم زمینی که برای ما خریداری کرده‌اند، وقفی است. ما را با این کارشان به دردسر انداختند.

فرد دیگری می‌گوید: بین ما آدم‌هایی بودند که فوت کردند و آرزوی این زمین و خانه‌ساختن را به خانه ابدی بردند. صحبت‌های تجمع‌کنندگان با تماس تلفنی با یکی از اعضای هیئت‌امنایی که ازسوی راه‌آهن اقدام به خرید این زمین کرده است، متوقف می‌شود. تلفن را روی بلندگو می‌گذارند تا همه متوجه صحبت‌های او شوند، اما هرکدام از تجمع‌کنندگان گاه‌وبیگاه با صدای بلند سعی می‌کنند گلایه‌شان را به گوش این عضو هیئت‌امنا برسانند. سوال برخی این است: «چرا هیچ‌کدام از اعضای هیئت‌امنا حاضر نیستند حتی یک بار، کنار ما و در تجمعات باشند و صدای ما را به گوش مسئولان برسانند؟»


گفتند به ما ربط ندارد!

یکی دیگر از حاضران در گفت‌وگوی تلفنی با شهرآرا موضوع تجمع و پیگیری‌هایی را که پس از این تجمع، صورت گرفت، این‌طور توضیح می‌دهد: تجمع امروز ما مقابل راه‌آهن به اظهارات مدیران فعلی راه‌آهن است که می‌گویند این موضوع به آن‌ها ارتباطی ندارد. همه افرادی که به‌عنوان عضو هیئت‌امنا اقدام به جمع‌کردن مبلغ و خرید این زمین کردند، مدیر راه‌آهن بودند. این افراد با این عنوان‌ها و سمت‌ها پول جمع کردند؛ پس مشکل ما به راه‌آهن ارتباط دارد.
این فرد در ادامه ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد: مدیران هیئت‌امنا همان زمان و پس از خرید این زمین متوجه شدند که زمین وقفی است، اما در حق همه کارکنان راه‌آهن کوتاهی کردند و به‌جای آنکه زمین و پول‌های مردم را بازگردانند، رویه خود را ادامه دادند.


همان اول کار استعلام گرفتیم

زارعی، مدیر وقت شرکت رجاء که در آن سال اقدام به خرید این زمین وقفی کرده‌است، در پاسخ به سوالات ما می‌گوید: در جلسه هستم. بهتر است این سوالات را از آقای بهزادی جویا شوید. جواد بهزادی، یکی از نمایندگان هیئت‌امنای کارکنان راه‌آهن است. او درباره خرید این زمین وقفی، موضوع خرید زمین بدون استعلام را رد می‌کند و می‌گوید: مگر می‌شود زمینی با این وسعت را بدون استعلام از مراجع خریداری کرد؟ همان روز‌های اول و در استعلام‌ها متوجه وقفی‌بودن آن شدیم.
 
بعد از پیگیری و قیمت‌گذاری قرار شد مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به اوقاف پرداخت شود. این رقم را با شماره حسابی که اداره کل اوقاف داد، به‌صورت یک چک بین بانکی پرداخت کردیم. پس از آن کارشناسان دادگستری و شهرسازی بررسی‌های لازم را انجام دادند و حتی میخکوبی و نقشه‌کشی صورت گرفت. آن زمان اعلام کردند که ۲ روز بعد اعتبارنامه صادر خواهد شد، اما بعد از مراجعه ما گفتند که متولی زمین به واگذاری زمین اعتراض داشته و اعتبارنامه را امضا نکرده است.


هر عضو باید ۴۰ میلیون بدهد

نماینده هیئت‌امنا ادامه می‌دهد: در این مدت بار‌ها موضوع پیگیری شد، حتی در جلسه دادگاه رأی به نفع ما صادر شد، اما با شکایت دوباره متولی این زمین، رأی شکسته شد. اکنون نیز به‌دلیل افزایش قیمت زمین، متولی زمین عنوان کرده است که باید هرکدام از اعضا مبلغ ۴۰ میلیون تومان دیگر بدهند تا اعتبارنامه زمین را امضا کند. مدیرکل اوقاف استان سال قبل و درپی تجمع پرسنل راه‌آهن، جلسه‌ای با متولی زمین و اعضا داشت تا همراهی و مشکل را رفع کند.

بهزادی ادامه می‌دهد: اگر متولی زمین حاضر به دریافت مبلغ ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان از اعضا برای امضای اعتبار‌نامه باشد، آمادگی داریم، اما اگر قرار بر این باشد که بر همان مبلغ خود که ۴۰ میلیون تومان است، تاکید کند، تمام مستندات خود را برای تصمیم‌گیری به دادگاه ارائه می‌کنیم. در حال حاضر نیز موضوع توسط وکیل ما پیگیری می‌شود و لایحه ما آماده است.

در ادامه پیگیری روزنامه شهرآرا برای دریافت پاسخ، اداره کل اوقاف خراسان‌رضوی، پاسخ خود را همان پاسخی می‌داند که ۱۸ بهمن سال گذشته و پس از تجمع کارکنان راه‌آهن به شهرآرا گفته است. مدیرکل اوقاف خراسان‌رضوی آن‌زمان در پاسخ به پیگیری ما گفته بود‌: «موقوفه موردنظر متولی دارد و اداره اوقاف در امور موقوفاتِ دارای متولی دخالتی ندارد. ۵مرداد سال۹۴، شعبه۱۹ دادگاه تجدیدنظر در رأی صادره برای این زمین آورده به موجب رأی قطعی‌شده از مرجع تجدیدنظر، اصولا فروشنده ملک و حق ریشه و نسق زراعی به قبل از ید خواهان‌های اصلی فاقد هرگونه حقی بوده که بتواند به غیر واگذار کند، زیرا همان طوری که در رأی شعبه ۱۶ تجدیدنظر به شماره ۳۰/۱۱/۱۳۷۸ مطرح شده و دادگاه اعلام کرده صاحب نسق تمام حقوق خود را به موجب سند رسمی به مالک واگذار کرده است.»

حجت‌الاسلام احمد احمدزاده گفته بود: «معترضان تمام شواهد و مستندات را به دادگاه ارجاع داده بوده‌اند و خواسته‌شان هم روشن و مشخص بوده، با این حال قاضی رأی به بی‌حقی آن‌ها داده است. الان امکان ندارد به‌دلیل تجمع افراد کنار خیابان برای مسئله‌ای که به‌طور قطعی تعیین تکلیف شده است، حق اضافی به کسی داده شود.»

آن‌طورکه مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفته بود، قرار بوده متقاضیان «حق و حقوق قانونی موقوفه را پرداخت کنند و متولی هم با نظر مساعد همراهی کند»، اما «در مراحل بعدی با متولی به توافق نرسیدند. ضمن اینکه هر مبادله‌ای که انجام شده و مدرک قانونی هم داشته است، به مرجع قضایی ارائه شده و درنهایت نتیجه رسیدگی‌ها با رأی مقتضی و قطعی صادر شده است. متولی هم از باب مساعدت اعلام کرده اگر مدرکی دال بر پرداخت هزینه وجود دارد، به نرخ همان زمان محاسبه و معادل آن زمین واگذار شود. اما الباقی آن محاسبات پرداخت نشده است که باید به نرخ و مقررات روز محاسبه و پرداخت شود.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->