افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش نگرانی‌ها از روند صعودی نرخ دلار و تأثیر آن بر سایر بازار‌ها

  • کد خبر: ۴۵۴۱۹
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
افزایش نگرانی‌ها از روند صعودی نرخ دلار و تأثیر آن بر سایر بازار‌ها
هر دلار در آخرین روز هفته گذشته، نرخ ۳۰ هزار تومانی را هم تجربه کرد تا باوجود همه پیش‌بینی‌ها درباره سقوط قریب‌الوقوع این ارز در بازار، شاهد چربیدن زور سفته‌باز‌ها به سیاست‌گذار‌های اقتصادی باشیم.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ «من پیش از این هم اعلام کردم که قیمت ارز تا ۳۰هزار تومان هم افزایش می‌یابد و علت آن هم مشخص است. تولید به‌دلایل مختلف صورت نمی‌گیرد و نقدینگی در کشور بالاست و متاسفانه دلالی و درپی آن پولشویی در کشور ما افزایش پیدا کرده است. کسی تمایل به سرمایه‌گذاری در تولید ندارد.». شاید کمی تعجب کنید اگر بدانید که این جملات را اسماعیل غلامی، معاون پیشین سازمان بورس، در تاریخ ۳۰ تیر سال جاری گفته است.
 
هر دلار در آخرین روز هفته گذشته، نرخ ۳۰ هزار تومانی را هم تجربه کرد تا باوجود تمامی پیش‌بینی‌ها درباره سقوط قریب‌الوقوع این ارز در بازار، شاهد چربیدن زور سفته‌باز‌ها به سیاست‌گذار‌های اقتصادی باشیم؛ البته نمی‌توان هنوز با قاطعیت گفت که دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تثبیت شده است؛ چراکه صرافی ملی همچنان در اعلام این نرخ برای شاخص بازار ارز مقاومت می‌کند و دلار در این صرافی در کانال ۲۸ هزار تومان در است.
 
قیمت دلار پنجشنبه سوم مهر، ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما با افزایش قیمت هزار و ۹۰۰ تومانی در طول هفته گذشته، به رقم ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان در روز ۱۱ مهر رسید و فاصله خود را با ۳۰ هزار تومان کم و کمتر کرد. البته برخی کانال‌های خبری منتشرکننده نرخ دلار از قیمت ۳۰ هزار تومانی آن هم خبر داده‌اند، اما هنوز این نرخ به‌طور همه‌گیر در بازار دیده نمی‌شود.

در هفته‌ای که گذشت، قصه تلخ رشد قیمت‌ها فقط درباره دلار نبود، بلکه تمامی بازار‌ها به استثنای بورس صعود معناداری را تجربه کردند. طی هفته‌های اخیر، بازار طلا و ارز به‌صورت پله‌ای رشد کرد و سکه با بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت، بیشترین رشد را نسبت‌به دیگر بازار‌ها به ثبت رساند.

قیمت سکه درهفته گذشته به کانال ۱۵ میلیون تومان رسید. براساس داده شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت سکه در پایان هفته منتهی به چهارم مهر به ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید و در این هفته یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار تومان گران شد. با رشد ۸/۹ درصدی سکه در روز‌های اخیر، در پایان معاملات روز پنجشنبه، قیمت این فلز گران‌بها به رقم ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که بیشترین قیمت ثبت‌شده است.
 
طلای ۱۸ عیار طی هفته گذشته رفتاری همانند سکه داشت و با رشد ۴/۸ درصدی در رده دوم جدول بازدهی هفتگی قرار گرفت. قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار در پایان معاملات روز سوم مهر به رقم یک‌میلیون و ۲۴۶ هزار تومان رسید، اما با افزایش قیمت ۱۰۵ هزار تومانی به ازای هرگرم در طول هفته‌ای که گذشت، به رقم یک‌میلیون و ۳۵۱ هزار تومان رسید.


از حباب طلا تا اجاره دلار

رشد نرخ طلا آن‌قدر زیاد بود که محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلاوجواهر تهران، نیز ضمن بیان اینکه هرسکه تمام‌بهار آزادی ۸۰۰ هزار تومان حباب دارد، گفت: افزایش قیمت سکه و طلا بیشتر تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز در داخل بوده است و هنوز افزایش ۳۶دلاری قیمت اونس جهانی در طول هفته، روی بازار طلای ایران تاثیری نگذاشته است، با این حال معتقدم هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی ۸۰۰هزار تومان حباب قیمتی دارد.

اتفاق عجیبی که در بازار‌های هفته گذشته رخ داد، نه‌فقط موجب افزایش نرخ‌ها بلکه سبب رواج شغلی جدید در بازار دلار بود و آن هم «اجاره دلار!». تعجب نکنید، اشتباه نخواندید. مهدی علی‌پور، عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان کالا‌های صنعتی و معدنی، از رواج شغل «اجاره دلار» در تهران خبر داد و اعلام کرد: یک پدیده عجیب در بازار به نام اجاره دلار وجود دارد؛ به این صورت که دلار را اجاره و آن را خریدوفروش می‌کنند. روزی ۲۰۰هزار تومان برای اجاره دلار ۱۰هزار دلاری به صاحب اسکناس اجاره می‌دهند.


واکنش‌های مجازی

زیر سایه سکوت رسانه‌های رسمی در پوشش دیدگاه‌ها و اعتراض‌های مردمی، شبکه‌های اجتماعی، اما بهترین محل برای نشر واکنش‌های مردم به دلار ۳۰ هزار تومانی بودند. جست‌وجوی #دلار ۳۰ تومنی ما را به این دیدگاه‌ها رساند. اغلب مردم به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت و انفعال مسئولان و کنترل نکردن نرخ دلار پرداخته بودند. یکی از کاربران با این رویکرد نوشته بود: «افزایش قیمت #دلار از ۷تومن تا ۱۰هزار تومن ۴۰سال طول کشید، از ۱۰هزار تومن تا ۲۰هزار تومن ۲سال طول کشید و از ۲۰هزار تومن تا ۳۰هزار تومن ۳ماه».

برخی توئیت‌ها نیز حامل پیام ناامیدی مردم از آینده و شرایط موجود در کشور بودند؛ نظیر این توئیت که یکی از کاربران نوشته بود: «کشوری که جووناش نمی‌تونن یه خونه ٥٠متری تو خاکش داشته باشن، از صدتا غربت بدتره #دلار_۳۰_تومنی». یا این توئیت: «کاش حداقل پدری شرمنده خونواده‌اش نشه تو این اوضاع دلار_۳۰_تومنی».

مثل همیشه، برخی کاربران نیز در فضای مجازی این اتفاق ناخوشایند را دست‌مایه شوخی‌های خود کردند و نوشتند: «اگه امروز نَمیری، فردا مردنت گرون‌تر درمیاد. #دلار_۳۰_تومنی». یا کاربر دیگری که با درون‌مایه طنز نوشته بود: «این‌قدر غرغر نکنید؛ به‌زودی دلار ۳ تومن می‌شه. ان‌شاء‌ا... با تدبیر و امید مسئولان لایق و نمایندگان انقلابی پاکدست و حذف ۴ صفر از پول ملی، این مهم محقق خواهد شد.
 
در آن زمان برای رُند شدن نرخ دلار به‌سمت دلار ۵ تومنی حرکت می‌کنیم. #دلار_۳۰_تومنی». با این وجود بعضی گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش نرخ دلار در هفته جاری به گوش می‌رسد. برخی تحلیلگران، تکرار تاریخ و کاهش نرخ ناگهانی دلار را همچون مهر سال ۹۷ محتمل می‌دانند و در این‌باره به صحبت‌های مسئولان درباره تزریق درآمد‌های دلاری به بازار کشور، استناد می‌کنند. به گفته این افراد، ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی دور از ذهن نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->