ویدیو درگیری عجیب در مسابقات جام رمضان فدراسیون جودو! آیا نحوه واگذاری غیر عادلانه است؟ | اعتراض استقلال برای چیست؟ آندو: جوان‌های تیم ملی منتظر فرصت باشند جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سردیس «نیره عاکف» در تالار مشاهیر المپیک ایران

  • کد خبر: ۴۵۵۶۹
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
سردیس «نیره عاکف» در تالار مشاهیر المپیک ایران
«نیره عاکف» بانوی تیرانداز، تنها ورزشکار مشهدی افتخارآفرین تاریخ ورزش کشور شد
مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ سردیس «نیره عاکف»، نخستین بانوی مدال‌آور پاراالمپیک‌۲۰۰۰ سیدنی و ورزشکار مشهدی، از‌سوی کمیته ملی المپیک در حال ساخت است.
کمیته ملی المپیک با هدف زنده‌نگه‌داشتن قهرمانان پرافتخار ایران در جهان به‌دنبال ماندگار‌کردن چهره این ورزشکاران در تالار مشاهیر ورزش کشور است. این نهاد بین‌المللی ورزشی کشور تیر‌ماه امسال و هم‌زمان با افتتاح تالار مشاهیر ورزش، از ۶ سردیس مدال‌آور المپیکی و پاراالمپیکی رونمایی کرد.
 
در ادامه این پروژه، روز گذشته ۵ سردیس دیگر از قهرمانان این کشور رونمایی شد و سردیس دیگر‌مدال‌آوران نیز در صف ساخت و رونمایی قرار دارد که در‌این‌بین تنها‌بانوی مشهدی یعنی نیره عاکف نیز حضور دارد. او اولین بانوی ورزشکار ایرانی بود که توانست نخستین مدال پاراالمپیک زنان را کسب کند و به‌همین‌دلیل در تالار مشاهیر ماندگار خواهد شد. در بین سردیس‌های در‌حال‌ساخت، عاکف تنها‌چهره مشهدی است.

سال ۱۳۷۹ کاروان ورزشی پاراالمپیک ایران با ۴۱ ورزشکار در ۵ رشته ورزشی راهی کشور استرالیا شد که در‌این‌بین بانوی تیرانداز معلول مشهدی موفق شد در اولین سال حضورش در میدان بزرگ پاراالمپیک، مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کند و اولین بانوی مدال‌آور در پاراالمپیک شود. عاکف توانست راهگشا و آغازکننده راه چهره‌های امروز مانند زهرا نعمتی‌ها و ساره جوانمردی‌ها باشد. حالا ۲۰ سال از آن اتفاق بزرگ می‌گذرد و نام او در بین اولین‌های تاریخ ورزش ایران ثبت شده است.

طرح ساخت سردیس قهرمانان المپیک تا فروردین‌۱۴۰۰ ادامه دارد و در‌مجموع سردیس ۵۵ مدال‌آور در تالار مشاهیر جانمایی می‌شود. نحوه ساخت این سردیس‌ها به‌ترتیب از ابتدای حضور ایران در المپیک‌۱۹۴۸ آغاز شد که ملاک آن رعایت عدالت است؛ البته از بین ۵۵ مدال‌آور طی ۶۸ سال، ۱۲ قهرمان فوت کرده‌اند. قرار است با پایان این طرح، سردیس‌های قهرمانان و پیش‌کسوتان در بازی‌های آسیایی و جهانی از سال‌۱۴۰۰ در دستور‌کار قرار گیرد.

در بخش پاراالمپیک، نحوه معرفی مدال‌آوران برای ساخت سردیس در تالار مشاهیر برعهده رئیس کمیته پاراالمپیک است که در‌این‌بین سردیس‌های مرحوم «سیامند رحمان» و «نیره عاکف»، «قادر مدبر» دارنده طلای پاراالمپیک‌۱۹۹۶ آتلانتا در دوومیدانی، «اعظم خدایاری» دارنده برنز پاراالمپیک‌۲۰۰۴ آتن، «مختار نورافشان» دارنده طلا و ۲ نقره دوومیدانی پاراالمپیک‌۱۹۹۶ آتلانتا، «زهرا نعمتی» دارنده طلای پاراالمپیک‌۲۰۱۲ لندن، «علی کشفیا» دارنده طلای پاراالمپیک در والیبال، «ساره جوانمردی» دارنده مدال طلای پاراالمپیک ریو و برنز پاراالمپیک لندن و «محمدرضا رضایی‌جابری» دارنده طلای پاراالمپیک در دوومیدانی در حال ساخت است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->