پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

بازار خودرو ریزشی شد، قیمت‌ها در حال عقب نشینی هستند

  • کد خبر: ۴۵۷۰۶
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
بازار خودرو ریزشی شد، قیمت‌ها در حال عقب نشینی هستند
همزمان با افت نرخ ارز طی روز‌های گذشته، قیمت خودرو نیز نزولی شد. هرچند روند کاهشی قیمت خودرو نسبت به افزایش بی‌سابقه آن در یک‌ماه پیش، تناسبی ندارد با این حال بررسی قیمتی یکسال گذشته نشان می‌دهد که نوسانات قیمتی در بازار خودرو بیشتر تابع موضوعات و مسائلی خارج از خودروسازی همچون نرخ ارز یا رویداد‌های کلان سیاسی- اقتصادی است.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر پیش از این تغییری در روش فروش یا حتی عرضه بیشتر و یا کمتر از سوی خودروساز بر روند قیمتی بازار نقش داشت حالا، اما نرخ ارز رقیب بی‌حریف در این زمینه شده است؛ به‌طوری‌که با نوسانات ارزی، قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی یا روند صعودی به خود می‌گیرند.

 

طی یک دو هفته گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز که بخشی از آن به گفته رئیس کل بانک مرکزی به اصرار ایالات‌متحده آمریکا به اجرای مکانیزم ماشه علیه ایران بازمی‌گشت، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز اوج گرفت. این اوج‌گیری قیمت‌های بی‌سابقه‌ای را برای خودرو‌های داخلی رقم زد. به‌طوری‌که پراید را به مرز ۱۳۰ میلیون تومان نیز رساند.

 

حالا، اما همراه با کاهش نرخ ارز که بخشی از آن مربوط به اخبار ابتلای ترامپ به کرونا است، شاهد افت قیمت خودرو در بازار هستیم. همان‌طور که عنوان شد روند کاهشی قیمت‌ها خیلی چشمگیر نیست و طی دو روز گذشته بازار شاهد افت ۲ تا ۵ میلیون تومانی قیمت‌ها بوده است. به این ترتیب نوسانات قیمتی دو سال گذشته در بازار خودرو نشان داد که این بازار در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کند و این مقاومت نمی‌شکند؛ مگر اینکه نرخ دلار افت قابل توجهی داشته باشد تا بازار خودرو هم از آن تاثیر بگیرد. آنچه مشخص است طی یک سال گذشته هر تغییر و تحولی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای ساماندهی بازار و صنعت خودرو اجرا می‌شد در ابتدا تاثیر آن در بازار قابل مشاهده بود، به‌عنوان نمونه همراه با رونمایی از بسته فروش خودروسازان و قرعه کشی متقاضیان خودرو، بازار متاثر از اجرای این بسته به یکباره روند نزولی را در قیمت‌ها شاهد بود.

 

به‌طوری‌که در خرداد قیمت برخی محصولات تا ۲۰ میلیون تومان نیز افت کرد؛ اما همراه با اجرای باقی دستورالعمل‌های فروش همچون پیش‌فروش و فروش مشارکتی یا حتی دور سوم و چهارم فروش‌های فوق‌العاده، بازار باز هم دچار رخوت وسستی شد و برنامه‌ریزی‌های بعدی تاثیری در روند کاهشی قیمت‌ها نداشت. حالا همان‌طور که عنوان شد نرخ ارز حرف اول را در بازار می‌زند. اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد قیمت خودرو نیز هم پای آن افزایشی می‌شود و اگر نرخ ارز کاهشی شود بازار نیز روند نزولی به خود می‌گیرد. به این ترتیب قیمت‌ها در بازار خودرو به نرخ ارز گره خورده است و به‌نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ریزی و دستورالعملی جز کاهشی شدن نرخ ارز نتواند قیمت‌ها را در بازار خودرو کاهشی کند.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->