آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

رواق‌های حرم رضوی چه زمانی بازگشایی می‌شود؟

  • کد خبر: ۴۵۸۳۴
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
رواق‌های حرم رضوی چه زمانی بازگشایی می‌شود؟
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: رواق‌های حرم بدون هماهنگی ستاد کرونا باز نمی‌شود
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ «این آستان کاملا تابع ستاد ملی مقابله با کروناست و هیچ اقدامی در داخل حرم مطهر رضوی برای بازگشایی اماکن متبرکه دیگر انجام نمی‌گیرد، مگر اینکه با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا یا حوزه اجرایی این ستاد در خراسان رضوی باشد.» این خبر را قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در نشست خبری ویژه برنامه‌های دهه پایانی صفر اعلام و تأکید کرد که برنامه‌های آستان قدس رضوی برای روز‌های منتهی به شهادت امام هشتم (ع)، به دلیل شیوع ویروس کرونا در مقایسه با سال‌های گذشته دچار تغییرات اساسی شده است و امسال با توجه به ممنوعیت پیاده روی از شهر‌های مختلف به سمت حرم، پرچم بارگاه امام مهربانی‌ها مهمان هیئاتی خواهد شد که سال‌های پیش با کاروان‌های پیاده عازم مشهد می‌شدند.

مصطفی خاکسار قهرودی در این نشست خبری که در مرکز پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد، افزود: در چنین شرایطی وظیفه مسئولان حرم‌های مطهر بسیار سنگین‌تر است و باید بتوانند با تغییر رویکرد ارتباط مردم را قوی‌تر کنند. آستان قدس رضوی از زمان شیوع کرونا تا امروز برای برگزاری مراسم مذهبی تدابیر خاصی اندیشیده است که دهه پایانی صفر هم از این قاعده مستثنا نیست و همه مراسم با رعایت شرایط موجود و شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.


همه امور با هماهنگی ستاد ملی کرونا

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تشریح آخرین پیگیری‌ها از وزارت بهداشت برای بازگشایی رواق‌های حرم مطهر بیان کرد: آستان قدس در هماهنگی با کامل با وزارت بهداشت، ستاد ملی مقابله کرونای کشور و استان است و بدون هماهنگی با این ۳ نهاد کاری انجام نمی‌دهد. درباره بازگشایی رواق‌ها هم همان طور که تولیت محترم چندروز پیش اعلام کردند، درحال پیگیری هستند و تا امروز دستور جدیدی برای بازگشایی رواق‌های حرم امام رضا (ع) صادر نشده است.

خاکسار قهرودی افزود: ما امکانات محدود و معقولی را برای پذیرایی و اسکان زائران در صورت به وجود آمدن شرایط ویژه مهیا کرده ایم، اما هیچ کس را برای سفر به مشهد تشویق نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه استفاده از این امکانات نیز منوط به دستور و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور و استان خواهد بود.


از نذر زیارت تا عزاداری ۱۰۰ هزار خادم یار

جانشین بنیاد کرامت آستان قدس رضوی نیز در این نشست خبری اعلام کرد: قرار است بارِ بخش زیادی از برنامه‌های اجتماعی و خدماتی آستان را این بنیاد به دوش بکشد؛ برنامه‌هایی که بخشی از آن‌ها از چندروز قبل آغاز شده است. سید وحید موسویان با اشاره به برنامه‌های ویژه بنیاد کرامت برای بانوان گفت: مرکز بانوان بنیاد کرامت سامان دهی روضه‌های خانگی و بخشی از هیئات اختصاصی بانوان را در دستورکار دارد و بانوان مشهدی در دهه آخر صفر به نیابت از همه بانوان ایرانی در قالب نذر زیارت به حرم می‌روند و زیارت می‌کنند و دبیرخانه این طرح نیز به زودی روال کار را اعلام خواهد کرد.

او همچنین از اجرای مراسم عزاداری ۱۰۰ هزار خادم یار رضوی در مراکز استان‌های کشور خبر داد و گفت: در شب شهادت امام رضا (ع) برای اولین بار با حضور ۱۰۰ هزار خادم یار رضوی مراسم عزاداری در مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.


موکب‌های اربعین در راه حاشیه شهر

اما موکب‌های اربعین که امسال شرایط حضورشان در عراق فراهم نشده است، از چندروز پیش و با حمایت معاونت خدمات اجتماعی در بعضی از نقاط حاشیه شهر مشهد فعال شده اند و مشغول خدمت رسانی هستند. موسویان درباره این طرح نیز گفت: موکب‌های اربعین ایرانی که امکان حضور در کربلای معلا را نداشتند، از چند روز پیش در ۸ نقطه از روستا‌های محروم شهر مشهد مستقر شده اند و در قالب اردو‌های جهادی، یک بسته جامع خدماتی از برگزاری مراسم عزاداری و خدمات پزشکی گرفته تا کار‌های عمرانی و... را به ساکنان این مناطق ارائه می‌دهند.

پخت و توزیع ۵۰۰۰ غذای گرم و ۱۰ هزار قرص نان به صورت روزانه در مناطق محروم مشهد، پویش محله‌های امام رضایی و ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه خانواده و فرزندآوری از دیگر برنامه‌های بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر خواهد بود.


۸۰۰ روضه، مقابل منازل شهدا

حجت الاسلام محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نیز با تشریح برنامه‌های این سازمان برای روز‌های شهادت امام رضا (ع) گفت: پلاک ۸ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در دهه پایانی صفر است و با هدف تکریم و تعظیم خانواده شهدا و گرامیداشت عزای ائمه اطهار (ع)، بیش از ۸۰۰ مراسم روضه در مقابل منازل شهدا برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس برگزاری سوگواره خورشید را که نمایش‌های خیابانی با موضوعات دهه آخر صفر است برنامه ریزی کرده ایم و به زودی جزئیات برگزاری این برنامه‌ها اعلام می‌شود. همچنین در سراسر کشور و به ویژه در گلزار شهدایِ کرمان و در جوار مزار سپهبد شهید قاسم سلیمانی کرسی تلاوت رضوی برپا خواهد شد.
وی افزود: در مشهد و قم و در دهه آخر صفر هر روز ۱۱ کرسی علمی و ترویجی، ۹ وبینار علمی و رونمایی از آثار و ۱۳ برنامه رادیویی با موضوع علم و دانش رضوی برگزار می‌شود.


یک مراسم به نیابت از قومیت‌های ایرانی

مدیرعالی حرم مطهر رضوی هم در این نشست خبری با بیان اینکه قومیت‌های ساکنِ مشهد در حرم مطهر هرشب به نیابت از همشهری هایشان برنامه خواهند داشت، گفت: امسال یکی از صحن‌ها را در اختیار اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی همانند یزدی ها، عرب ها، آذربایجانی‌ها و حتی اردوزبان‌ها قرار می‌دهیم تا به سبک و سیاق سنتی خودشان عزاداری کنند، ضمن اینکه هرروز روضه‌های خانگی بانوان در فضای مدرسه خیرات خان برگزار می‌شود و مدیریت این مراسم با خودِ بانوان است. همچنین برنامه‌هایی برای هیئات مذهبی ناشنوایان و نابینایان و مخاطبان خاص دیگر حرم مثل کودکان و نوجوانان هم پیش بینی شده است.

محمدمهدی برادران همچنین از تغییر شرایط برنامه خطبه خوانی شام غریبان حضرت رضا (ع) خبر داد و افزود: طبق آیین نامه در شب شام غریبان امام هشتم (ع) همه ۸۰۰۰ خادم حرم مطهر باید حضور داشته باشند که باتوجه به شرایط ویژه کشور و آغاز موج سوم کرونا، از تولیت محترم تقاضا کردیم که تنها نمایندگان خدام در این مراسم حضور داشته باشند.

برادران با بیان اینکه طبق گزارش‌های وزارت بهداشت تنها جایی در کشور که کادر آن به صورت صددرصدی از ماسک استفاده می‌کنند، حرم مطهر رضوی است، به پیش بینی توزیع بیش از ۲ میلیون ماسک در میان زائران دهه آخر صفر اشاره و خاطرنشان کرد: تا امروز چیزی نزدیک به ۹۵ درصد از زائران در حرم مطهر از ماسک استفاده می‌کنند و اعلام کرده ایم ورود به حرم مطهر در روز‌های آینده تنها با ماسک مجاز است تا این آمار به ۱۰۰ درصد برسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->