علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

درباره محمد امامی، جلسه دادگاهش و حاشیه‌های فراوانی که پدید آورد

  • کد خبر: ۴۵۹۸۶
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
درباره محمد امامی، جلسه دادگاهش و حاشیه‌های فراوانی که پدید آورد
حاشیه‌های پرونده محمد‌امامی و بانک سرمایه به قدری زیاد است که آدم نمی‌داند در این مجال کوتاه کدامش را بگوید و کدامش را نه. نامش با سریال خوش اقبال «شهرزاد» بر سر زبان‌ها افتاد و اینکه چه پول‌های کلانی به واسطه این پروژه ردوبدل شد.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ حاشیه‌های پرونده محمد‌امامی و بانک سرمایه به قدری زیاد است که آدم نمی‌داند در این مجال کوتاه کدامش را بگوید و کدامش را نه. نامش با سریال خوش اقبال «شهرزاد» بر سر زبان‌ها افتاد و اینکه چه پول‌های کلانی به واسطه این پروژه ردوبدل شد. حالا، اما از زمانی که در سال ۹۶ روانه زندان شد، هر روز جزئیات بیشتری به اصل قضیه اضافه می‌شود.
 
یک روز از ارتباط مالی اش با هادی رضوی، دیگر سرمایه گذار شهرزاد، سخن می‌گویند، روزی دیگر ماجرای فساد میلیاردی او در بانک سرمایه به گوش می‌رسد، مرتبه بعد به علت پول شویی و لب کلام اینکه کلی پرداخت بدون حساب وکتاب به این و آن حالا پای او را حسابی در یک پرونده بزرگ مالی گیر انداخته است. دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او و سایر متهمان بانک سرمایه در آغازین ساعات روز سه شنبه ۱۵ مهرماه به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد و در کمترین زمان ممکن، این موضوع شد نقل تمام محافل مجازی.


امامی و داستان‌های ناتمامش

صحبت درباره افشای این فساد مالی بسیار است. رسول قهرمانی، نماینده دادستان، گفت که متهم ردیف اول این پرونده، یعنی همان محمد امامی، از طریق متهم دیگر این پرونده، یعنی فرزان راد، در عزل و نصب مدیران بانک سرمایه ایفای نقش می‌کرده است.
 
به عبارت دقیق تر، برنامه شان را این گونه طراحی کرده بودند که فرزان راد، متن عزل و نصب مدیران بانک سرمایه را تنظیم می‌کرده، در اختیار امامی قرار می‌داده است و او از طریق فردی دیگر به نام شهاب الدین‌غندالی، مدیرعامل بانک، مدیران دیگر را که مخالف او بوده اند از کار برکنار می‌کرده است. نماینده دادستان همچنین از رشوه‌های کلانی گفت که متهمان به مدیران و کارکنان بانک و حتی کارشناسان رسمی دادگستری می‌دادند تا از این طریق بتوانند اعمال غیرقانونی خود را عملی کنند.
 
پیش از این نماینده دادستان در یکی دیگر از جلسات دادگاه بانک سرمایه گفت امامی در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان تهاتر کرده است. رئیس کمیسیون تحقیق وتفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان هم درباره اتهامات امامی گفته است او فقط با یک چک و سفته وام می‌گرفت و بدون گذاشتن وثیقه، ۷۰۰ میلیارد تومان وام گرفته بود. به جز امامی، از امیررضا فرزان هم به عنوان یکی از مغز‌های متفکر این پرونده یاد می‌شود. فردی که به ظاهر الان فراری است و آن گونه که دادستان گفته است به دلیل برخی ملاحضات سیاسی، اقدامی برای بازداشت و بازگشت او به کشور انجام نشده است!


پای خانواده هم در میان است؟!

حالا از جزئیات جدید دیگری هم رونمایی شده است. جزئیات جدید از رشوه‌های جدید که جدای از هم دستان او در اخلال نظام بانکی، پای خانواده او را هم به میان کشیده است. از خرید خودرو AUDI برای پدرش، خرید خودرو اسپورتیج برای همسر اولش و خرید خودرو هیوندای ۲۰۱۴ برای خواهرش. نام لواسان که حالا به ظاهر با هرچه اختلاس و اختلاسگر گره خورده است هم دوباره شنیده می‌شود و به گفته نماینده دادستان، بخشی از این پول‌ها برای خرید املاک در لواسان صرف شده است.
 
البته امامی هم در این مدت ساکت ننشسته بود. او در اوایل کار تهدید به افشاگری کرد و اینکه اگر پای پول کثیفی در میان باشد، قطعا پای آدم‌های زیاد دیگری هم گیر است. علاوه بر این، با روزنامه شرق هم گفت وگویی کرد و از این گفت که نه تنها به بانک سرمایه بدهی ندارد، بلکه از این بانک بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان طلبکار است. همچنین از شهرزاد گفت و اینکه می‌تواند ثابت کند که تولید ۱۵۰۰ دقیقه سریال شهرزاد، حدود ۵/۱۲ میلیارد تومان هزینه داشته است، هزینه‌ای معادل یک سریال درجه ۲ در تلویزیون.


از نامه مرخصی تا شائبه همکاری‌های مالی

همان طور که انتظار می‌رفت، اتفاقاتی که برای امامی افتاد، از سوی جامعه سینماگران بدون واکنش نبود. واکنش‌هایی که خودش داستان جدیدی به داستان فساد مالی امامی اضافه کرد و موافقان و مخالفان زیادی داشت. ماجرا از این قرار بود که به دنبال زندانی شدن امامی، گروهی از سینماگران به رئیس قوه قضائیه نامه نوشتند تا برای امامی تقاضای مرخصی کنند. اسامی افرادی که این نامه را امضا کردند، از جمله تینا پاکروان، پیمان قاسم خانی، محسن چگینی و... در فضای مجازی هم پخش شد.
 
نامه‌ای که باعث شد سخنگو قوه قضائیه از آن انتقاد کند و بگوید: «نامه هنرمندانه‌ای نبود.» و شورای عالی تهیه کنندگان هم به امضاکنندگان هشدار داد که باید نگران خدشه دارشدن اعتماد افکار عمومی باشند. در نهایت، امضای این افراد شائبه همکاری‌های مالی با امامی را هم قوت بخشید. اتفاقی که البته آن‌ها علتش را انسان دوستی و شفقت برای حضورنداشتن در زندان آن هم به علت شیوع ویروس کرونا دانستند.


کدام نامه؟ کدام امضا؟

بعد از انتشار این نامه موج دوم واکنش‌ها شروع شد. خیلی از امضاکنندگان زدند زیر حرفشان که اصلا کدام نامه و کدام امضا؟ محسن تنابنده و روح ا...  حجازی گفتند چنین نامه‌ای را امضا نکردند، مهران احمدی گفت امضایش پای این نامه جعلی است، مهدی کرم پور اظهار بی خبری کرد و محمدحسین مهدویان هم همچنین. محمدحسین قاسمی، تهیه کننده «شبی که ماه کامل شد»، امضایش برای آزادی امامی را اشتباه دانست و گفت اگر پولی به صورت غیرقانونی کسب کرده است، باید پاسخ گو باشد. این نکته‌ای بود که مهدی سجاده چی، رئیس صنف فیلم نامه نویسان خانه سینما هم به آن اذعان کرد. این حاشیه‌ها حتی دامن برنامه نوستالژیک «شهرموش‌های ۲» را هم گرفت.
 
در همان بحبوحه‌ای که امامی سعی در دفاع از خود داشت، گفت: «در راستای ایجاد شفافیت، فیلم سینمایی شهرموش‌های ۲ به تهیه کنندگی خانم منیژه حکمت بررسی و حسابرسی شود تا یک بار برای همیشه روشن شود که پول کثیف از کجا و چگونه به سینمای این کهن مرزوبوم وارد شده است». «مغز‌های کوچک زنگ زده» هم بی نصیب نماند، چون محمد امامی از سرمایه گذاری روی این پروژه گفته بود که البته سعید سعدی، تهیه کننده این فیلم، آن را تکذیب کرد و گفت که واقعا نمی‌دانم چطور محمد امامی چنین ادعایی را مطرح کرده است. اتفاقی که برای فیلم شبی که ماه کامل شد هم افتاد. امامی خود را سرمایه گذار این فیلم اعلام کرد، درحالی که تهیه کننده این فیلم مالکیت این پروژه را در اختیار خودش و ۲ جوان بومی اهل سیستان وبلوچستان دانست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->