آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درنگی بر آنچه در مناظره کامالا هریس و مایک پنس گذشت

  • کد خبر: ۴۶۱۹۷
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
درنگی بر آنچه در مناظره کامالا هریس و مایک پنس گذشت
امداد چهارشنبه ۱۶ مهر، مناظره میان کامالا هریس و مایک پنس، معاونان دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، برگزار شد. مناظره نامزد‌های معاونان ریاست جمهوری به‌صورت کلی رویدادی چندان مهم در فعالیت‌های انتخاباتی آمریکا به شمار نمی‌رود، اما این‌بار ماجرا متفاوت است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بامداد چهارشنبه ۱۶ مهر، مناظره میان کامالا هریس و مایک پنس، معاونان دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، برگزار شد. مناظره نامزد‌های معاونان ریاست جمهوری به‌صورت کلی رویدادی چندان مهم در فعالیت‌های انتخاباتی آمریکا به شمار نمی‌رود، اما این‌بار ماجرا متفاوت است. موضوع این است که رئیس جمهوری آمریکا دراثر ابتلا به کرونا بیمار شده است و رقابت انتخاباتی نیز میان دو نفر از سالمندترین نامزد‌های تاریخ ریاست جمهوری آمریکا انجام می‌شود. به این ترتیب موضوعی که اکنون مطرح می‌شود این است که هر دو نامزد معاونت ریاست‌جمهوری در مناظره باید نشان می‌دادند که آماده عهده‌دار شدن مهم‌ترین مسئولیت ایالات متحده آمریکا هستند.


در مناظره هریس و پنس چه گذشت؟

در مناظره معاونان ۲ نامزد ریاست‌جمهوری بیشتر به امور اجرایی و مسائل سیاست داخلی آمریکا ازجمله بحران کرونا، مالیات ها، بحران اعتراضات ضدنژادپرستی، قاضی جدید دیوان عالی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی پرداخته شد با این‌حال سخن از حوزه سیاست خارجی نیز به میان آمد و سیاست خارجی آمریکا درقبال دو کشور چین و ایران مورد بحث قرار گرفت. در بخشی از این مناظره که به مشاجره پنس و هریس درباره ایران گذشت، از رویکرد متفاوت به توافق هسته‌ای و البته شهادت سردار قاسم سلیمانی سخن به میان آمد.
 
هریس در انتقاد از سیاست ترامپ درقبال ایران گفت: «او از توافق‌ها خارج شده است. به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید که ما را در موقعیتی ناامن‌تر قرار داده؛ چون آن‌ها دارند چیز‌هایی را تقویت می‌کنند که ممکن است به ایجاد یک زرادخانه هسته‌ای مهم ختم شود. مردم! ما همراه با دوستان و متحدانمان در آن توافق بودیم و به خاطر رویکرد یک‌جانبه دونالد ترامپ در سیاست خارجی و انزواگرایی‌اش، او ما را از این توافق خارج کرد و در موقعیت ناامن‌تر قرار داد. چیزی که همیشه علاوه‌بر ارتش فوق‌العاده ما جزئی از قدرتمان بوده، این است که ما به حرفمان پایبند می‌مانیم، ولی دونالد ترامپ این را نمی‌فهمد. چون نمی‌داند صادق بودن یعنی چه.»
 
اما در پاسخ، پنس گفت: «شما از ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران صحبت می‌کنید؛ همان توافقی که دولت قبلی به موجب آن ۱.۸میلیارد دلار پول به اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی انتقال داد. رئیس‌جمهور ترامپ ما را از آن توافق خارج کرد و وقتی قاسم سلیمانی داشت برای صدمه‌زدن به آمریکایی‌ها به بغداد سفر می‌کرد، او را حذف کرد. آمریکا اکنون امن‌تر است و متحدانمان هم امن‌ترند.» درمقابل، اما هریس گفت: «به مسئله سلیمانی اشاره کردید. بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی ازسوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آن‌ها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آن‌ها سردرد گرفته اند!»


برنده مناظره که بود و این پیروزی چه تأثیری دارد؟

پس از پایان مناظره، کمپین‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، نامزد خود را برنده میدان معرفی کردند. ترامپ در واکنش به مناظره پنس و هریس در حساب توئیتری خود نوشت: «مایک پنس برنده شد.» بایدن نیز در توئیتی نوشت: «هریس! امشب همه ما را سربلند کردی.»، اما رسانه‌های تصویری نیز هریک نتایج نظرسنجی‌ها را اعلام کردند که اغلب از برتری نامزد دموکرات‌ها بر نامزد جمهوری‌خواهان حکایت داشت. بنابر اعلام سی‌ان‌ان، رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از نظر ۵۹درصد از بینندگان مناظره معاونان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معاون جو بایدن این مناظره را برنده شد. نظرسنجی سی‌ان‌ان پس از مناظره پنس و هریس ازطریق تماس تلفنی و مصاحبه با ۶۰۹نفر از کسانی که به عنوان بیننده مناظره، اسامی‌شان را ثبت کرده بودند، اخذ شده است.

مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ، با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی «راهبرد» درباره مناظره معاونان دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا معتقد است که هریس دربرابر مایک پنس پیروز شد، اما «برد بالایی نبود و باخت پنس نیز باختن خیلی بدی نبود. هریس آن‌چنان در مناظره زیر فشار نبود تا چیزی را تغییر دهد. او آمده بود تا فاصله را بین دو کاندیدا حفظ کند. در نتیجه در این رابطه، هریس موفق بود. درمقابل پنس آمده بود تا آن فاصله را کم کند، اما نتوانست. اکثریت زنان سفیدپوست آمریکا از ترامپ بریده‌اند و پنس نتوانست آن‌ها را جذب کند.»
 
با‌این‌حال دیدگاه‌های دیگری نیز وجود دارد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی پس از پایان مناظره نوشت: «درحقیقت، این مناظره پیروز آشکاری نداشت، آن هم در زمانی‌که جمهوری‌خواهان با توجه‌به عقب‌ماندنشان در نظرسنجی‌ها، به چنین پیروزی‌ای نیاز دارند. با‌این‌حال، برآورد می‌شود حدود ۵‌درصد از ثبت‌نام‌کنندگان هنوز درباره انتخاب میان تیم ترامپ - پنس و تیم بایدن - هریس تصمیم نگرفته‌اند. این افراد اغلب تا شب انتخابات تصمیم خود را نهایی نمی‌کنند. این در حالی است که هنوز بیش از ۲۴ روز به زمان پایان رأی‌گیری‌ها در روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ باقی مانده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->