مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

مشهد همچنان بدون نقشه گسل‌ها

  • کد خبر: ۴۶۳۳۰
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
مشهد همچنان بدون نقشه گسل‌ها
وزارت راه و شهرسازی هنوز درباره نقشه گسل‌های چهارگانه مشهد تصمیم نگرفته است
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ پس از زلزله بهار سال ۹۶ منطقه سفیدسنگ فریمان که قدرت بالای آن حتی مشهد را هم لرزاند موضوع تدقیق نقشه گسل‌های چهارگانه شهر مشهد توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی قرار گرفت و براساس اطلاعاتی که از سال ۹۷ تا به امروز منتشر شده است، این نقشه برای تأیید روی میز شورای عالی معماری و شهرسازی قرار دارد، اما پس از گذشت ۲ سال، هنوز ابلاغ نشده و تهیه نقشه گسل‌ها همچنان در پروسه وعده‌ها قرار دارد.

وجود یک نقشه پایه در مورد گسل‌های کلان شهر مشهد می‌تواند دست برنامه ریزان را برای اتخاذ تصمیمات کلان در مورد نقاط و شهر‌های در معرض خطر زلزله بازتر کند و حالا که این نقشه هنوز به مشهد نرسیده است، انتظار مدیران برنامه ریز، به ویژه در حوزه نظام مهندسی و شهری این است که در راستای سیاست گذاری شهرسازی، این گونه نقشه‌ها که می‌تواند زیرساخت اصلی شهر باشد، هرچه سریع‌تر در پایتخت تعیین تکلیف شود.
بااین حال مدیران در حوزه شهری مشهد در این مدت بیکار ننشسته اند و طی ۲ سال اخیر تعداد ۱۰ دستگاه شتاب دهنده زلزله در نقاط مختلف مشهد نصب کرده اند تا حداقل اطلاعات به روزی تری از وضعیت دشت مشهد در دست برنامه ریزان باشد.


دوسال ونیم بدون اتفاق تازه

در همین زمینه رئیس گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد در گفت گو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت نقشه گسل‌های شهر مشهد گفت: این نقشه همچنان در همان پروسه قبلی است و اتفاق تازه‌ای رخ نداده است، اما به طور طبیعی ما در برخی مباحث از برخی خروجی‌های این نقشه برای انجام اقدامات خود استفاده می‌کنیم.
وحید اکلملی ضعف در بخش زیرساختی و دقیق نبودن اطلاعات زمین شناسی را برخی از مشکلات در حوزه تهیه نقشه‌هایی مانند نقشه خطرپذیری سیل و زلزله دانست و افزود: به همین دلیل نمی‌توان به طورکامل به چنین نقشه‌هایی اتکا کرد.


به دنبال نقشه مدیریت اسکان و تخلیه اضطراری هستیم

وی با تأکید بر اینکه اکنون شهرداری مشهد در حوزه مدیریت بحران به دنبال نقشه اسکان و تخلیه اضطراری شهر مشهد است، تشریح کرد: این اقدام در چندفاز صورت می‌گیرد که در فاز اول آن موضوع محل‌هایی مانند مساجد، مدارس و پارک‌ها در نقاط مختلف شهر که می‌توانند در زمان تخلیه و اسکان اضطراری درگیر شوند، بررسی می‌شود.
اکلملی افزود: درهمین راستا، وضعیت امنیت این اماکن سطح بندی می‌شود و باید اصلاحاتی در اماکنی که از نظر خطر پذیری در شرایط مناسبی نیستند صورت گیرد. این اتفاقات سبب می‌شود که ما فقط منتظر یک نقشه نمانیم و کار‌ها را پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه چنین اقداماتی، حرکت منطقی به سمت تکمیل نقشه گسل‌های شهر است، تصریح کرد: در موضوع گسل‌ها نیز شرایط به همین صورت است. در بحث گسل‌ها ما نیاز به اطلاعات ریز دیگری داریم که در همین زمینه طی ۲ سال اخیر ۱۰ دستگاه شتاب نگار در نقاط مختلف شهر و دشت مشهد طی ۲ سال اخیر نصب شده است و خروجی این دستگاه‌ها در حال دریافت است.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه نقشه گسل‌های شهر مشهد باید هرچه سریع‌تر به دست ما برسد، بیان کرد: وجود این نقشه می‌تواند به صورت آزمایشی کمک کار ما باشد و در طی زمان و با برداشت اطلاعات دقیق تر، این نقشه اصلاح می‌شود. این شیوه در بسیاری از کشور‌های جهان انجام شده و شیوه استانداردی است.


مذاکره برای دریافت ۲۵ شتاب نگار جدید

اکلملی در پاسخ به این سؤال که قرار بود چندین دستگاه شتاب نگار دیگر به مشهد ارسال شود نیز گفت: در سال گذشته مذاکراتی برای دریافت ۲۵ دستگاه دیگر شتاب نگار انجام شد، اما هنوز این مذاکرات به جایی نرسیده است و ما در حال پیگیری هستیم. با توجه به جانمایی این دستگاه ها، همکاری استانداری و فرمانداری نیز در این بخش حائز اهمیت است.


انجام مطالعات برای گسل جنوبی

اما عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم با ابراز بی اطلاعی از آخرین وضعیت نقشه گسل‌های مشهد گفت: نظام مهندسی در موضوع این نقشه مطالعاتی را در بحث گسل جنوبی مشهد انجام داده که نتایج آن اعلام شده است، اما درباره گسل شمال مطالعات ویژه‌ای انجام نشده است. حمید کاظمی افزود: درباره موضوع نقشه گسل ها، طی سنوات گذشته مکاتباتی صورت گرفته است، اما تا جایی که در جریان هستم هنوز به نتیجه نرسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->