پلمب یک واحد عرضه قلیان در بلوار پیروزی مشهد(دوم مرداد ۱۴۰۳) حضور استاندار خراسان رضوی در جمع عشایر ارتفاعات منطقه هزار مسجد | طرح ۱۴ مورد از مطالبات عشایرنشینان در کمیته فنی استان + تصاویر تامین منابع مالی اوراق مشارکت در دستور کار شهرداری مشهدمقدس افتتاح اولین شعبه روستا بازار در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) دیدار شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و معاون اقتصادی شهرداری مشهدمقدس با مدیران بانک رسالت تشکیل ستاد خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ در مشهدمقدس ۱۲ هزار گذر زیارتی در اداره گذرنامه خراسان‌رضوی جامانده است + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: تسریع در روند اجرایی پروژه‌ها باید با دقت و کیفیت باشد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه‌های شهری باید در زمان مقرر و براساس برنامه زمان‌بندی تکمیل شوند درباره «شجاع‌السلطنه»، حاکم ۲۰۰ سال پیش خراسان تلاش شهرداری مشهد برای مکانیزه‌شدن نظافت بزرگراه‌ها | تجهیزات خدمات شهری به‌روزرسانی می‌شود اعمال‌قانون ۲۱۰۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در ابتدای بولوار کوثر، سه‌راه خیام و بزرگراه آزادی در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) هشدار درباره شیوع «سالک» در حاشیه شهر مشهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد آغاز مطالعات ایجاد شهرک متمرکز ضایعاتی‌ها در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۲ مرداد ۱۴۰۳) تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت‌ساله‌شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد
سرخط خبرها

اسکوتر‌های برقی مشهد، پشت سد گمرک

  • کد خبر: ۴۶۷۵۶
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
اسکوتر‌های برقی مشهد، پشت سد گمرک
این وسایل نقلیه با تغییر قوانین گمرک در فهرست کالا‌های لوکس قرار گرفته اند
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ شلوغی بیش از حد و ترافیک‌های سرسام آور شهر‌های بزرگ و پرجمعیت دنیا، باعث شده است شیوه‌های حمل ونقل پاک نه به مرور که با سرعت هرچه بیشتر جایگزین روش‌های سنتی شود. گامِ اول این تحولات استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در این شهر‌ها بود و حالا مدتی است که وسایل حمل ونقل برقی مثل دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های برقی اشتراکی در شهر‌های بزرگ دنیا مورد توجه و اقبال مردم و مدیران شهری قرار گرفته است، تاجایی که امروز در پایتخت فرانسه بیش از ۴۰ هزار اسکوتر و دوچرخه برقی پیش بینی شده است و در بوینوس آیرس، پایتخت آرژانتین که مهد دوچرخه‌های اشتراکی دنیاست، بیش از ۱۳۰ ایستگاه اسکوتر برقی وجود دارد. استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های برقی اشتراکی در مشهد را مدیرعامل شرکت ارتباطات ترافیکی شهرداری در مردادماه و در صحن شورای اسلامی شهر علنی کرد و آنجا از اضافه شدن این تجهیزاتِ جدید تا مهرماه به ناوگان اشتراکی مشهد خبر داد، اما در حالی به انتهای مهرماه نزدیک می‌شویم که هنوز خبری از این اسکوترهایِ برقی در شهر مشهد نیست.


تغییر قوانین گمرک، مانع ورود اسکوتر‌های برقی

محمدمهدی اسدی، حالا در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مشهد اولین شهر در ایران است که قرار شده در آن از اسکوتر‌های برقیِ اشتراکی استفاده شود، به مشکلات جدید پیش آمده بر سر راه ورود این تازه نفس‌های برقی به ناوگان اشتراکی مشهد اشاره کرد و گفت: همه برنامه ریزی‌ها برای استفاده از اسکوترهایِ برقی در مشهد به درستی انجام شده است و تا مهرماه قرار بود حدود ۲۰۰‌دستگاه اسکوتربرقی که از قبل هم کار‌های خرید آن‌ها انجام شده بود، رفت و آمد کنند، اما پیمان کاری که شهرداری با وی قرارداد دارد، طبق وعده باید تمام اسکوتر‌ها را به ما تحویل می‌داد که متأسفانه هنوز نتوانسته است به تعهد خود در این زمینه عمل کند.

اسدی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما به تازگی با آن درگیر شده ایم و حل و فصل آن انرژی زیادی از ما گرفته، ماجرای تغییر قوانین گمرکی کشور است که اکنون اجازه ترخیص و بارگیری اسکوتر‌ها را به ما نمی‌دهد؛ قوانین گمرک به تازگی دست خوش تغییر شده است و اسکوتر‌های برقی که تا دیروز واردتشان مجاز بود، به فهرست کالا‌های ممنوعه اضافه شده اند و فعلا اجازه ترخیص ندارند. اسدی با تأکید بر پیگیری‌های مداوم شهرداری برای ترخیص اسکوتر‌ها از گمرک خاطرنشان کرد: اکنون مشغول نامه نگاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول هستیم تا فرایند ترخیص این اسکوترهایِ برقی تسهیل شود و هرچه سریع‌تر بتوانیم از این وسیله پاک در ناوگان اشتراکیِ مشهد استفاده کنیم. البته فعلا نمی‌توانیم زمان مشخصی برای ورود اسکوتر‌های برقی به شهر و استفاده مردم از آن‌ها مشخص کنیم.


دوچرخه برقی، شاید وقتی دیگر

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به افزایش قیمت دوچرخه‌های برقی به دلیل نوسانات قیمت دلار، از احتمال منتفی شدن استفاده از این وسیله در ناوگان اشتراکیِ مشهد خبر داد و گفت: اسکوتر‌ها و دوچرخه‌های برقی کالا‌هایی هستند که به صورت ۱۰۰ درصد در خارج از کشور تولید می‌شوند و باید به ایران وارد شوند، اما با توجه به بالا رفتن قیمت دلار، دوچرخه‌های برقی هم با افزایش قیمت بی سابقه‌ای مواجه شده اند و امکان ورود آن‌ها با این شرایط سخت شده است. از آنجا که ما هنوز خریدی در این حوزه انجام نداده ایم، احتمال استفاده از دوچرخه برقیِ اشتراکی در مشهد منتفی است و برنامه‌ای برای ورود این کالا و استفاده از آن در مشهد نداریم.


منتظر نمونه‌های صنعتی ایرانی هستیم

اسدی با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی دانش بیان برای تولید دوچرخه و اسکوتربرقی داشته ایم، افزود: ما برای تولید این ۲ وسیله برقی، نیم نگاهی به بازار و شرکت هایِ داخلی داشته ایم و تا امروز با بیش از ۱۰ مجموعه که توان تولید دوچرخه و اسکوتربرقی داشته اند مذاکره کرده ایم و منتظریم که نمونه هایِ تولیدی شان به دست ما برسد.

البته ۲، ۳ نمونه برای ما ارسال کرده اند که اکنون مشغول بررسی آن‌ها هستیم. با وجود اینکه امکان صددرصدی داخلی شدن این وسایل وجود ندارد، در بهترین حالت چیزی نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد از تجهیزات آن‌ها باید از خارج کشور تأمین شود. مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه داد: دوچرخه‌ها و اسکوترهایِ برقی‌ای که در شهر‌ها استفاده می‌شوند، باید قابلیت تولید صنعتی داشته باشند، از شارژدهی مناسبی برخوردار باشند و بتوانند مسافت شایان توجهی را طی کنند. طبیعی است که اگر نمونه‌ای ایرانی با این ویژگی‌ها به دست ما برسد، قطعا از آن استقبال خواهیم کرد، اما همان طور که گفتم منتظریم که نمونه‌های صنعتی از سوی شرکت‌ها برای ما ارسال شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->