چاله آسانسور در مشهد قربانی گرفت (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) ثبت ۲۵ فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) تاریخچه‌ای از ساخت بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد | اولین بیمارستان تامین اجتماعی در مشهد آخرین وضعیت پروژه میدان شهید فهمیده مشهد | گره ترافیکی بولوار توس باز می‌شود (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) پیشخان‌های زیارت مشهد، تحقق معماری اسلامی‌ایرانی در شهر محله اسماعیل آباد مشهد در تب و تاب توسعه | دیدار مردمی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهری هوای کلانشهر مشهد در وضعیت هشدار (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس خبر داد؛ اتمام عملیات‌های عمرانی پروژه احداث معبر بلوار کرامت جشنواره گل در مشهد کجا برگزار می‌شود؟ + فیلم توسعه روستا‌های مجاور، راه‌حل حاشیه‌نشینی در مشهد قلندرشریف: شهرداری طی دو، سه دوره اخیر بیشترین درآمد را در بخش‌های مختلف داشته است | مشهد به مرکز دیپلماسی شهری تبدیل شده است کشف پرونده سرقت ۱۲۰ میلیاردی از یک خانه مسکونی در مشهد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) دبیریان: برگزاری نمایشگاه «مشهد اینوکس-فاینکس» گامی مؤثر در جهت تحقق شعار سال و توسعه اقتصاد شهری است شهروند خبرنگار | نمایی از مرزعه کلزا در نیشابور رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: تزریق نشاط و امید به شهروندان هدف اصلی ماست + فیلم اجرای ۵۱۵ رای قلع در سال ۱۴۰۳ در مشهد جشنواره‌های شهری مشهد فرصتی برای نشاط مومنانه و تزریق حال خوب به شهروندان است حل معضل حاشیه نشینی در بخش مرکزی شهرستان مشهد با بازنگری در تقسیمات کشوری جشنواره گل‌های لاله مشهد میزبان شکوه بهاری طبیعت + فیلم نگاهی به بازار سوغات زائر در مشهد و چالش هایش | سوغات مشهد همچنان ساخت چین!
سرخط خبرها

اسکوتر‌های برقی مشهد، پشت سد گمرک

  • کد خبر: ۴۶۷۵۶
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
اسکوتر‌های برقی مشهد، پشت سد گمرک
این وسایل نقلیه با تغییر قوانین گمرک در فهرست کالا‌های لوکس قرار گرفته اند
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ شلوغی بیش از حد و ترافیک‌های سرسام آور شهر‌های بزرگ و پرجمعیت دنیا، باعث شده است شیوه‌های حمل ونقل پاک نه به مرور که با سرعت هرچه بیشتر جایگزین روش‌های سنتی شود. گامِ اول این تحولات استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در این شهر‌ها بود و حالا مدتی است که وسایل حمل ونقل برقی مثل دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های برقی اشتراکی در شهر‌های بزرگ دنیا مورد توجه و اقبال مردم و مدیران شهری قرار گرفته است، تاجایی که امروز در پایتخت فرانسه بیش از ۴۰ هزار اسکوتر و دوچرخه برقی پیش بینی شده است و در بوینوس آیرس، پایتخت آرژانتین که مهد دوچرخه‌های اشتراکی دنیاست، بیش از ۱۳۰ ایستگاه اسکوتر برقی وجود دارد. استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های برقی اشتراکی در مشهد را مدیرعامل شرکت ارتباطات ترافیکی شهرداری در مردادماه و در صحن شورای اسلامی شهر علنی کرد و آنجا از اضافه شدن این تجهیزاتِ جدید تا مهرماه به ناوگان اشتراکی مشهد خبر داد، اما در حالی به انتهای مهرماه نزدیک می‌شویم که هنوز خبری از این اسکوترهایِ برقی در شهر مشهد نیست.


تغییر قوانین گمرک، مانع ورود اسکوتر‌های برقی

محمدمهدی اسدی، حالا در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مشهد اولین شهر در ایران است که قرار شده در آن از اسکوتر‌های برقیِ اشتراکی استفاده شود، به مشکلات جدید پیش آمده بر سر راه ورود این تازه نفس‌های برقی به ناوگان اشتراکی مشهد اشاره کرد و گفت: همه برنامه ریزی‌ها برای استفاده از اسکوترهایِ برقی در مشهد به درستی انجام شده است و تا مهرماه قرار بود حدود ۲۰۰‌دستگاه اسکوتربرقی که از قبل هم کار‌های خرید آن‌ها انجام شده بود، رفت و آمد کنند، اما پیمان کاری که شهرداری با وی قرارداد دارد، طبق وعده باید تمام اسکوتر‌ها را به ما تحویل می‌داد که متأسفانه هنوز نتوانسته است به تعهد خود در این زمینه عمل کند.

اسدی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما به تازگی با آن درگیر شده ایم و حل و فصل آن انرژی زیادی از ما گرفته، ماجرای تغییر قوانین گمرکی کشور است که اکنون اجازه ترخیص و بارگیری اسکوتر‌ها را به ما نمی‌دهد؛ قوانین گمرک به تازگی دست خوش تغییر شده است و اسکوتر‌های برقی که تا دیروز واردتشان مجاز بود، به فهرست کالا‌های ممنوعه اضافه شده اند و فعلا اجازه ترخیص ندارند. اسدی با تأکید بر پیگیری‌های مداوم شهرداری برای ترخیص اسکوتر‌ها از گمرک خاطرنشان کرد: اکنون مشغول نامه نگاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول هستیم تا فرایند ترخیص این اسکوترهایِ برقی تسهیل شود و هرچه سریع‌تر بتوانیم از این وسیله پاک در ناوگان اشتراکیِ مشهد استفاده کنیم. البته فعلا نمی‌توانیم زمان مشخصی برای ورود اسکوتر‌های برقی به شهر و استفاده مردم از آن‌ها مشخص کنیم.


دوچرخه برقی، شاید وقتی دیگر

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به افزایش قیمت دوچرخه‌های برقی به دلیل نوسانات قیمت دلار، از احتمال منتفی شدن استفاده از این وسیله در ناوگان اشتراکیِ مشهد خبر داد و گفت: اسکوتر‌ها و دوچرخه‌های برقی کالا‌هایی هستند که به صورت ۱۰۰ درصد در خارج از کشور تولید می‌شوند و باید به ایران وارد شوند، اما با توجه به بالا رفتن قیمت دلار، دوچرخه‌های برقی هم با افزایش قیمت بی سابقه‌ای مواجه شده اند و امکان ورود آن‌ها با این شرایط سخت شده است. از آنجا که ما هنوز خریدی در این حوزه انجام نداده ایم، احتمال استفاده از دوچرخه برقیِ اشتراکی در مشهد منتفی است و برنامه‌ای برای ورود این کالا و استفاده از آن در مشهد نداریم.


منتظر نمونه‌های صنعتی ایرانی هستیم

اسدی با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی دانش بیان برای تولید دوچرخه و اسکوتربرقی داشته ایم، افزود: ما برای تولید این ۲ وسیله برقی، نیم نگاهی به بازار و شرکت هایِ داخلی داشته ایم و تا امروز با بیش از ۱۰ مجموعه که توان تولید دوچرخه و اسکوتربرقی داشته اند مذاکره کرده ایم و منتظریم که نمونه هایِ تولیدی شان به دست ما برسد.

البته ۲، ۳ نمونه برای ما ارسال کرده اند که اکنون مشغول بررسی آن‌ها هستیم. با وجود اینکه امکان صددرصدی داخلی شدن این وسایل وجود ندارد، در بهترین حالت چیزی نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد از تجهیزات آن‌ها باید از خارج کشور تأمین شود. مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه داد: دوچرخه‌ها و اسکوترهایِ برقی‌ای که در شهر‌ها استفاده می‌شوند، باید قابلیت تولید صنعتی داشته باشند، از شارژدهی مناسبی برخوردار باشند و بتوانند مسافت شایان توجهی را طی کنند. طبیعی است که اگر نمونه‌ای ایرانی با این ویژگی‌ها به دست ما برسد، قطعا از آن استقبال خواهیم کرد، اما همان طور که گفتم منتظریم که نمونه‌های صنعتی از سوی شرکت‌ها برای ما ارسال شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->