در حاشیه نمایشگاه گروهی آثار نگارگری و تذهیب «شرح فراق» در نگارخانه رضوان مشهد

  • کد خبر: ۴۶۷۷۹
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
در حاشیه نمایشگاه گروهی آثار نگارگری و تذهیب «شرح فراق» در نگارخانه رضوان مشهد
اگر خسته شده‌اید از رنگ‌های سیاه و سفید و خاکستری این‌روزهایتان و اگر خسته شده‌اید از این روز‌های بی‌رویا و بی‌روح، بروید و روحتان را در چشمه نمایشگاه «شرح فراق» بشویید. این نمایشگاه با ۷۵ اثر از ۳۰ هنرمند تا ۲۴ مهر در نگارخانه رضوان واقع در خیابان کوهسنگی ۱۷ دایر است.
امیرمنصوررحیمیان | شهرآرانیوز - ساعت کمی از ۵ بعدازظهر گذشته بود و شب زودتر از من به نگارخانه رضوان رسیده بود. جلوی در، لامپ خاموشی را آویزان کرده بودند، ولی در حیاطش ساعت ۴ بعدازظهر بود. میز کوچک و کوتاهی چند آب‌میوه و کیک را روی سرش نگه داشته بود و به آدم‌ها تعارف می‌کرد. در آن سالن عریض و طویل نگارخانه، آدم‌ها درهم تنیده شده بودند. این را خوب می‌دانم که ما مردم، زیاد اهل این‌طور وقت‌گذرانی‌ها نیستیم. لابد که، چون روز اول و ساعت اول و افتتاحیه بوده است این‌طور شده بود. والا ما کمی بی‌رحم‌تر و گرفتارتر از این حرف‌هاییم که وقتمان را صرف این‌طور جا‌ها و چیز‌ها بکنیم. ولی به هرحال رفتم و روحم را جلا دادم و در آبشاری از رنگ و خط شستم.
 
در حاشیه نمایشگاه گروهی آثار نگارگری و تذهیب «شرح فراق» در نگارخانه رضوان مشهد
 
 
در آن ضیافت دیدنی و آن بهشت مجسم، ساعت‌هایی را غرق شده بودم و اوقات خوشی را می‌گذراندم و اگر چراغ‌ها را خاموش نمی‌کردند و تکانم نمی‌دادند قصد نداشتم از آنجا بیرون بیایم. رقص رنگ‌ها و قلم‌موها، ظرافت طبع هنرمندان نگارگر و پیچش خطوط مینیاتوری من را به وجد آورده بود. این احساسی بود که تجربه کردنش را مدت زیادی بود که به فراموشی سپرده بودم و ناگهان به واسطه این ضیافت تماشا، در من زنده شده بود. فکر کردم که انگار هر چیزی از درون آدم‌های این مملکت برآید، یک روح و یک طرح دارد. گویی در همه آن‌ها بهشتی آرام گرفته است.
 
 
در حاشیه نمایشگاه گروهی آثار نگارگری و تذهیب «شرح فراق» در نگارخانه رضوان مشهد
 
 
گل و بلبل و درختان و ریاحین مختلف، در کنار نگار و لب جویی و نسیمی روح‌افزا همه در آن‌ها جمع شده‌اند و نگارگران به زیبایی هر چیز را که می‌شد دید و حتی نسیم را هم تصویر کرده بودند. نمونه این‌طور نقش‌ها هم زیاد است. دم دست‌ترین مثالش هم فرش‌های زیر پایتان، که هر روز می‌بینید. تا به حال شده است که به نقش‌هایش دقت کنید. ببینید در چه بهشت پر گلی راه می‌روید؟ این طرح قالی را بگذارید کنار شعر و ادب فارسی، بگذارید کنار حافظ، سعدی، مولانا، فردوسی و بقیه. فکر می‌کنید که آن‌ها شعر گفته‌اند و این‌ها در حالی که به آن اشعار گوش می‌داده‌اند نقش قالی را کشیده‌اند. خط نستعلیق و بقیه صنایع این هنر هم همین‌طور است و نگارگری هم به همین منوال.
 
در حاشیه نمایشگاه گروهی آثار نگارگری و تذهیب «شرح فراق» در نگارخانه رضوان مشهد
 
پیچ و خم‌هایی که در هنر این مملکت از قدیم و روزگاران کهن برمی‌آید مثل خواهران و برادران از یک مادر زاده شده‌اند و با اینکه از یکدیگر جدایند، شبیه به هم هستند. شما را توصیه می‌کنم، اگر خسته شده‌اید از خطوط صاف و تند و تیزِ ساختمان‌ها و ماشین‌ها و خیابان‌های دور و برتان، اگر خسته شده‌اید از رنگ‌های سیاه و سفید و خاکستری این‌روزهایتان و اگر خسته شده‌اید از این روز‌های بی‌رویا و بی‌روح، بروید و روحتان را در چشمه نمایشگاه «شرح فراق» بشویید. این نمایشگاه با ۷۵ اثر از ۳۰ هنرمند تا ۲۴ مهر در نگارخانه رضوان واقع در خیابان کوهسنگی ۱۷ دایر است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->