طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد رئیس جمهور: تلاش در تمام کشور باید در مسیر افزایش تولید باشد رسانه‌ها از حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان خبردادند از آغاز جنگ غزه تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار  کودک کشته شده‌اند رئیسی در سمنان: گام‌های خوبی برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برداشته شده است حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه‌قضائیه شد امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) حزب الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» اسرائیل را منتشر کرد اردوغان شنبه با هنیه دیدار می‌کند وزیر خارجه راهی نیویورک شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید مقام حماس: نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به سمت نابودی می‌کشاند وزیر کشور در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ترکیه: نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است
سرخط خبرها

ویژگی‌های استاندار جدید خراسان‌رضوی در بوته نقد

  • کد خبر: ۴۶۸۹۶
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
ویژگی‌های استاندار جدید خراسان‌رضوی در بوته نقد
۳ نماینده کنونی و پیشین مجلس، بایسته‌ها و اولویت‌های کاری ارشدترین مقام دولتی استان را برشمردند
به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایط خاص کرونایی و پیامد‌های اقتصادی نامطلوب آن و در وضعیتی که کمتر از ۱۰ ماه به اتمام عمر دولت دوازدهم باقی است، همچنان وضعیت جانشین علیرضا رزم‌حسینی، استاندار پیشین خراسان رضوی مشخص نیست. باوجوداین گمانه‌زنی‌هایی درباره سکان‌دار جدید استان مطرح است.
 
احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان و رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی، در این باره به نقل از معاون وزیر کشور به قدس‌آنلاین گفت: به من اعلام کردند که دولت از بین دو گزینه نهایی، معتمدیان استاندار فعلی خراسان جنوبی و موهبتی استاندار فعلی سیستان و بلوچستان، یک نفر را به عنوان استاندار خراسان رضوی معرفی خواهد کرد. اما برای بررسی بیشتر این موضوع، سراغ نمایندگان کنونی و اسبق مجلس رفته‌ایم؛ بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، غلامحسین تکفلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم مشهد در دوره ششم مجلس، و جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مردم مشهد در دوره هفتم و هشتم مجلس.


استاندار جدید کار‌های ناتمام را تمام کند

محبی در پاسخ به این پرسش شهرآرا که گزینه‌های مطرح برای استانداری خراسان‌رضوی نظیر استانداران کنونی خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان آیا صحت دارند یا نه، گفت: «آنچه اکنون مطرح است، بیشتر شامل شنیده‌هاست و هنوز نمایندگان مجلس در جریان دقیق انتخاب استاندار جدید قرار نگرفته‌اند. مهم‌ترین گزینه استاندار خراسان جنوبی است». وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان محدود باقی‌مانده دولت، استاندار جدید می‌تواند برنامه خاصی را پیش ببرد یا نه، گفت: «آقای رزم حسینی در زمان مسئولیتشان برنامه مدون و طرح مشخصی را در استان پیگیری می‌کردند.
 
به نظر می‌رسد باتوجه به زمان کوتاه باقی‌مانده، بهترین مسئله این باشد که استاندار جدید هم همان مسیر و برنامه را دنبال و کار‌های ناتمام را تکمیل کند و همچنین آن اتحادی را که آقای رزم حسینی در بین همه نهاد‌های حاکمیتی در استان ایجاد کرده بودند، ادامه دهد و مبتنی بر آن پیش برود. ما نیز به فرد جدید کمک خواهیم کرد. ۱۸ نماینده استان در مجلس، مجموعه‌ای همراه و همفکرند و هدف مشترکی دارند. این فرصت ویژه‌ای است برای استان که با فضل الهی بتوانیم برخی مافات را جبران کنیم. براساس جمعیت و وسعت استان، بودجه اختصاص‌یافته به آن تناسبی ندارد». محبی درباره ویژگی‌های مدنظر نمایندگان استان برای استاندار جدید نیز گفت: «شرایط امروز کشور را شرایطی خاص و ویژه می‌دانم. در آخرین فرصت دو دقیقه‌ای هم که در مجلس برای صحبت داشتم، از رئیس جمهور خواستم که آنچه را امروز در کشور اتفاق می‌افتد، نظیر حوادث غیرمترقبه ببینند. همان‌گونه که ما دربرابر حوادثی نظیر سیل و زلزله همه به فوریت بسیج می‌شویم، امروز هم باید در مسائل اقتصادی نظیر ریزش بورس یا گرانی همان‌طور عمل کنیم.
 
اما متأسفانه برخی آقایان اهتمام جدی ندارند و به سرعت عمل نمی‌کنند. در روز‌های گذشته هم شاهد بودیم که به دلیل واردنشدن برخی کالا‌ها به استان، قیمت آن‌ها اوج گرفت. ادامه این شرایط به نفع هیچ کس نیست و هرچه بیشتر مردم تحت فشار قرار بگیرند، این یک امتیاز منفی برای حاکمیت خواهد بود. در نتیجه کسی که قرار است استاندار خراسان رضوی شود باید مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، جهادی عمل کند و با توجه‌به شرایط، کار را جدی ببیند و با اهتمام شبانه‌روزی و استفاده از ظرفیت‌های همه ارکان استان، برنامه‌ها را پیش ببرد. استاندار جدید باید با نمایندگان در ارتباط مستمر باشد و نمایندگان نیز در ارتباط تنگاتنگ و مداوم با مجموعه دولت و به‌صورت خاص وزرا تا ان‌شاءا... بتوانیم شرایط کشور را بهبود ببخشیم».


استاندار چند وجهی باشد

تکفلی نیز در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط خاص استان خراسان رضوی در وضعیت کنونی، استاندار جدید باید چه توانمندی‌هایی داشته باشد و چه اقداماتی را به‌صورت خاص انجام دهد، به شهرآرا گفت: «خراسان رضوی با توجه به اینکه استانی با شرایط ویژه است و تنها حضور بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان برای خاص بودن آن کافی است، استاندار آن باید چندوجهی و دارای ویژگی‌های چندگانه باشد. بخش‌های مختلف در استان، متضاد هم نیستند و می‌توانند به‌عنوان مکمل یکدیگر به رشد و توسعه استان کمک کنند. گاهی به اشتباه ارکان مختلف حاکمیت در استان به عنوان بخش‌های متضاد در نظر گرفته می‌شود. فرد منصوب‌شده قرار است در استانی فعالیت کند که هم به‌شدت کار‌های اقتصادی و اجرایی می‌طلبد و هم باید عقب‌ماندگی‌ها و کمبود‌های استان را جبران کند.
 
همه این‌ها در شرایطی محقق می‌شود که مانعی در کارش ایجاد نشود و این مهم نیز درپی توجه به جنبه‌های مختلف استان و غفلت‌نکردن از آن‌هاست. استان ما همیشه تحت تأثیر مسائل دیگری قرار گرفته و خیلی به مسائل اقتصادی و اجرایی آن پرداخته نشده است. شرایط استان امروز در مقایسه با وضعیتی که مبتنی بر ظرفیت‌هایش باید داشته باشد، عقب‌تر است. اما معمولا ۱۰ ماه برای این مأموریت و جبران ضعف‌ها و کمبود‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصادی حتی با حضور استاندار جدیدی که استان و پیچیدگی‌های آن را بشناسد، کافی نیست، چه برسد به فردی که شناختی از مسائل استان نداشته باشد. با‌این‌حال حتماً فردی که قرار است منصوب شود، باید استان را بشناسد تا به‌سرعت بتواند فرمان هدایت استان را به دست بگیرد».


استاندار بومی و آشنا با شرایط استان منصوب شود

آرین‌منش نیز درباره بهترین استراتژی‌ای که دولت باید در انتخاب استاندار جدید مدنظر داشته باشد، به شهرآرا گفت: «خراسان رضوی در سال‌های گذشته مکرراً دستخوش مدیریت‌های استانی مختلفی بوده است، به‌طوری‌که سرپرست فعلی استان، پانزدهمین مسئولی است که بر مسند استانداری خراسان قرار می‌گیرد. همچنین در بازه‌های زمانی مختلف، در استان با خلأ‌های مدیریتی مواجه بوده‌ایم و گاه به دلیل تنوع سلایق سیاسی نمایندگان مجلس و مسئولان محلی، این وضعیت تشدید شده است.
 
در حال حاضر که مدت زیادی از عمر دولت فعلی باقی نمانده است، به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد یک استاندار غیربومی و غیرآشنا با شرایط استان منصوب شود، طبیعتاً این فرصت باقی‌مانده نیز صرف این خواهد شد که فرد جدید جغرافیای استان را بشناسد و تا با مسائل و مشکلات آشنا شود، عمر دولت به پایان می‌رسد؛ بنابراین معتقدم که اگر یک استاندار ترجیحاً بومی و آشنا با شرایط و مشکلات استان و اقداماتی که در حال حاضر مبتنی بر برنامه‌های استاندار پیشین در دست انجام است، منصوب شود تا بتواند کار‌های نیمه‌تمام را به سرانجام برساند، حتماً به مصالح استان نزدیک‌تر از آن است که فردی غیربومی و ناآشنا با استان ولو توانمند انتخاب شود. انتخاب یک فرد غیربومی و غیرآشنا با استان در این زمان زیانش بیش از هر چیزی است. اگر قرار بر این باشد که در ۱۰ ماه باقی‌مانده، فردی انتخاب شود که یک برنامه‌ریزی متفاوت و جدید را مدنظر داشته باشد، تا این برنامه تدوین و بخواهد اجرا شود، عمر دولت به پایان می‌رسد؛ بنابراین زمان زیادی برای شروع کار‌های جدید نیست و زمان باقی‌مانده تنها مناسب تکمیل کار‌های نیمه‌تمام است».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->