تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

«کیش» و کنسرتِ کرونا

  • کد خبر: ۴۷۲۳۴
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
«کیش» و کنسرتِ کرونا
هر روز آمار زیادی از مرگ‌ومیر کرونایی‌ها منتشر می‌شود، اما برگزاری کنسرت در کیش خیلی‌ها را برای سفر آماده کرده است!
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - در روز‌هایی که همه وامانده و متعجب با بیماری ناشناخته‌ای روبه رو شده بودیم که نه راه پیشگیری مشخصی داشت و نه درمانی برای آن وجود داشت، بین همه حرف‌هایی که خلاصه اش ندانستن بود، جامعه شناسانی بودند که یک موضوع را خیلی دقیق می‌دانستند و آن هم تغییر بزرگی است که کرونا در جهان پس از خود به وجود خواهد آورد. این روز‌ها همان روز‌هایی است که از آن صحبت می‌شد و در کنار ماسک زدن و شست وشوی مداوم دست و ضدعفونی همه اشیایی که با آن سروکار داریم و حفظ اجباری بعضی فاصله‌ها و شنیدن متوالی خبر ابتلا یا مرگ آدم ها، بعضی چیز‌های دیگر هم طبیعی شده اند.
 
یکی از عجیب‌ترین چیز‌هایی که طبیعی شده است، بی توجهی عمیق اجتماعی به بعضی هشدار‌های ساده است، هشدار‌هایی که همه آن را قبول دارند، اما انگار ندارند! این روز‌ها خیلی‌ها به توافقی نانوشته رسیده اند که قبول دارند بعضی کار‌ها غلط است و در عین حال آن را انجام می‌دهند. مسافرت رفتن، رستوران گردی، کافه نشینی، بازارگردی‌های بی هدف، تجمعات غیرضروری و... از نظر همه بد هستند، اما در بزنگاه‌هایی که باید این بدبودن را در عمل ببینیم، خیلی‌ها آن را انجام می‌دهند. امروز درباره یکی از اوج‌های این کم توجهی اجتماعی که چند روزی است با سروصدای کم درحال انجام است، صحبت می‌کنیم، اتفاقی کم سروصدا که بعد‌ها صدایش درخواهد آمد!


کیش و کنسرت

از روز‌های اول کرونا و حتی در زمان قرنطینه بزرگ در ماه‌های اول بهار، کنسرت‌ها همیشه تعطیل بود، حتی در برهه‌ای که برای مدت کوتاهی سینما‌ها و تئاتر‌ها گشوده شدند، باز هم از تئاتر خبری نبود و در این مدت بعضی هنرمندان کنسرت‌های مجازی می‌گذاشتند که به دلیل کیفیت پایین یا هزینه‌های زیاد دردسرساز بود. در این مدت حتی در زمان کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان و قربانی‌های کرونا، کنسرت برگزار نشد تا اینکه خبر آمد اولین کنسرت کرونایی ۳۰مهر در فضایی باز در جزیره کیش برگزار خواهد شد. یکی از سامانه‌های آنلاین فروش بلیت روز پنجشنبه ۲۴مهر، بلیت فروشی کنسرت گروه موسیقی «هوروش بند» را شروع کرد. چندین ماه قبل، شرایط و مقررات برگزاری کنسرت از طریق مراجع بهداشتی اعلام شده بود و قرار است در این اولین تجربه برگزاری، این شرایط لحاظ شود. یعنی با خرید هر بلیت، یک صندلی قبل و یک صندلی بعد از شماره صندلی و بلیت خریداری شده، برای اعمال فاصله اجتماعی غیرفعال شود و خالی بماند تا مخاطبان با فاصله ایمن از یکدیگر به تماشای کنسرت بنشینند.

با وجود اینکه این کنسرت پس از چندین ماه و در شرایط بد اقتصادی و به احتمال برای انتشار شادی و حال خوب قرار است برگزار شود، قیمت بلیت‌های این کنسرت از قیمت معمول برگزاری یک کنسرت در تهران یا کیش در ماه‌های قبل بسیار بیشتر است. بلیت کنسرت هوروش بند در روز‌های اول تا ۳۴۰هزار تومان قیمت داشت و در روز‌های بعد به دلیل استقبال کم، این بلیت‌ها تخفیف خورد و با نهایت قیمت ۳۰۰هزار تومان فروخته شد!

اظهارنظر درباره موفقیت یا شکست برگزارکنندگان در جلب نظر مردم برای حضور در کیش خیلی زود است، اما فعلا چیزی که مشخص است، استقبال محدود و فروش حدود ۲۰۰ بلیت کنسرت است. هرچند یکی از برگزارکنندگان این کنسرت گفته است که موضوع فروش کم بلیت‌ها تا این روز چند دلیل دارد، اول اینکه تا الان تعطیلات بوده است و مردم در مسافرت بوده اند و اینکه، چون بیشتر بلیت کنسرت‌ها را مسافران می‌خرند، این مسافران هنوز در جزیره کیش حضور ندارند و تجربه کنسرت‌های این چنینی نشان داده است که بلیت بیش از ۹۰درصد کنسرت‌ها در جزیره کیش در همان روز کنسرت فروخته می‌شود.

همان طور که از این توضیحات کاملا معلوم است، مردم فعلا در مسافرت هستند و هنوز به مسافرت بعدی یعنی کیش نرفته اند که بلیت‌ها را بخرند. پس نتیجه می‌گیریم وقتی سفر بعدی خود را شروع کنند، به طور قطع این بلیت‌ها فروخته خواهد شد. مسافران هم به احتمال وقتی در سالن انتظار برای پرواز نشسته اند، پست‌هایی با مضمون خطرناک بودن سفر و انتقاد از دولت برای کم کاری در موضوع کرونا را لایک خواهند کرد و به احتمال یکی از این پست‌ها را در استوری خود بازنشر می‌کنند تا بقیه مردم هم ببینند و درخانه ماندن را رعایت کنند!


کسب وکار‌های مات!

چند خط بالا توضیح وضعیتی بود که در ابتدای مطلب آن را نوشتیم، جایی که همه قبول کردند، اما همه عمل نمی‌کنند. مهم هم نیست که بلیت کنسرت ۵/۱ برابر قیمت‌های قبل از کروناست و سفر باعث انتشار بیشتر می‌شود، فقط مهم این است که بین صندلی‌ها فاصله است و کنسرت قرار است در فضای باز برگزار شود. اما با وجود اشتباه بودن این شکل از رفتار اجتماعی، باید به این هم توجه کرد که کسب وکار سینماداران و صاحبان سالن‌های تئاتر و کنسرت گزاران هم در ۷ ماه گذشته به شدت لطمه دیده است و باید فکری هم به حال آنان کرد. درست است که سفری کاملا غیرضروری برای شرکت در کنسرت اشتباه است، اما همان قدر هم حضور در رستوران‌ها و مجتمع‌های تجاری خطرناک است. اگر می‌شود با سازوکار درست و رعایت اصول بهداشتی، کسب وکار‌های دیگر را کج دارومریز و با حداقل سود پیش برد تا کامل ورشکست نشوند، پس باید راهی برای تئاتر و سینما و کنسرت هم باشد!
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->