جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

گزارشی از دومین کنسرت آنلاین غیر رایگان در کشور پس از کرونا

  • کد خبر: ۳۵۹۸۳
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
گزارشی از دومین کنسرت آنلاین غیر رایگان در کشور پس از کرونا
سالار عقیلی که پیش‌تر به همراه همسرش حریر شریعت‌زاده و فرزندش ماهور کنسرت خانگی برای مخاطبانش برگزار کرده بود این‌بار بر روی صحنه بزرگ تالار وحدت و با همراهی ارکستر، اجرای آنلاین برگزار کرد.
شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز -  فروردین و اردیبهشت امسال بود که اجرای آنلاین موردتوجه اهالی موسیقی و مردم قرار گرفته بود و بسیاری از خوانندگان از جمله همایون شجریان، علیرضا قربانی، کیوان ساکت و علی زندوکیلی به همین شیوه برای طرف‌دارانشان برنامه اجرا کردند و مهمان خانه‌های مردم شدند. در این بین با صدور مجوز برای برپایی کنسرت با حضور تماشاگران از اول تیر بسیاری منتظر آغاز اجرا‌های زنده موسیقی همچون روز‌های قبل از کرونا بودند، اما گروه‌های موسیقی و خوانندگان علاقه‌ای به برپایی کنسرت با پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نشان ندادند. این اتفاق باعث شد بار دیگر نگاه مردم به سمت اجرا‌های آنلاین برگردد. این‌بار سالارعقیلی خواننده موسیقی سنتی شروع کننده این نوع از اجرا‌ها بود. او که پیش‌تر به همراه همسرش حریر شریعت‌زاده و فرزندش ماهور کنسرت خانگی برای مخاطبانش برگزار کرده بود این‌بار بر روی صحنه بزرگ تالار وحدت و با همراهی ارکستر، اجرای آنلاین برگزار کرد.
 

پیش از اجرا

کنسرت سالار عقیلی را همچون کنسرت همایون شجریان نرم‌افزار لنز تدارک دیده بود. همین موضوع نیز باعث نگرانی بسیاری از مخاطبان و کاربران شده بود. در کنسرت همایون شجریان به دلیل حجم بالای ورود به سایت هنگام آغاز این اجرای زنده، سایت با مشکلاتی روبه‌رو شد و بسیاری از مخاطبان با وجود پرداخت هزینه نتوانستند این کنسرت را به صورت زنده تماشا کنند. همین اتفاق موجی از نارضایتی را به همراه داشت. از همین‌رو برای کنسرت سالار عقیلی در روز‌های گذشته بسیاری از مردم انتقاد‌هایی را در صفحه‌های مجازی مطرح کنند. آن‌ها بی‌اعتماد و نگران به نحوه برگزاری این کنسرت بودند. به طور مثال یکی از کاربران نوشته بود: «با توجه به تجربه قبلی و از آنجایی که قراره آخرش لنز بگه برید ویدئو آفلاین ببینید. بدون اینکه اعصبامون رو خراب کنیم از سایت‌های دیگر ویدئو‌های آقای عقیلی رو می‌بینیم.»، کاربر دیگری نوشته بود: «ثبت‌نام کنیم که مثل کنسرت همایون شجریان بشه؟ حرص بخوریم و وصل نشیم آخرشم بگین ضبط شده و می‌تونید تکرارش رو ببینید؟! نه خیلی ممنون»
 
حجم بالای این‌گونه از پیام‌ها باعث شد تا سالار عقیلی حدود ۲ ساعت مانده به اجرا، ویدئویی از خود منتشر کند و به مخاطبان اطمینان خاطر دهد که مشکلات پیش آمده در اجرای قبلی رفع شده است.
 
او همچنین یادآور شد: «در اجرای زنده همیشه یکسری از مشکلات هست و این کار سختی‌های خودش را دارد به ویژه در کنسرت‌های آنلاین که به تازگی در ایران راه‌اندازی شده است.» این خواننده همچنین در این ویدئو تأکید کرد: «از نظر حس و حالی برای من سخت است که بخواهم بدون تماشاگر کنسرت اجرا کنم. اولین بار است که این کار را انجام می‌دهم، ولی مخاطبان همیشه در قلب من هستند.»
 
لازم به ذکر است، در این اجرا نرم‌افزار و سایت مربوط برای جلوگیری از هجوم کاربران در ساعت شروع کنسرت، از همه علاقه‌مندان خواسته بود تا پیش از ساعت ۱۹ روز جمعه یعنی حدود یک ساعت پیش از آغاز اجرا در سایت پیش‌ثبت‌نام انجام دهند. یعنی آن‌ها این‌بار ظرفیتی را برای تعداد مخاطبان کنسرت تعریف کرده بودند. این ظرفیت خیلی زود هم پر شد به طوری که وقتی ساعت ۱۷ به سایت مراجعه کردیم با این پیام روبه‌رو شدیم: «ظرفیت پیش‌ثبت‌نام تکمیل شده‌است، لطفا برای تماشای بازپخش از ساعت ۲۲ به لنز مراجعه کنید.» به این ترتیب می‌توان گفت حامی برنامه تلاشش را انجام داد تا از اتفاقات پیش آمده در کنسرت همایون شجریان جلوگیری کند.


گزارشی از دومین کنسرت آنلاین غیر رایگان در کشور پس از کرونا

آغاز اجرا و نوای سالار عقیلی

اجرای آنلاین سالار عقیلی ساعت ۲۰:۳۰ روز جمعه ۳ مرداد آغاز شد. در ابتدا او با همراهی نوای ساز پیانو حریر شریعت‌زاده، قطعه «مرا رها کن» را اجرا کرد. بعد از این قطعه باقی اعضای گروه شامل نوازندگان سازهایی، چون ویلون، ویولنسل، تار، کلارینت، تنبک و درامز با داشتن ماسک بر روی صورت‌هایشان برای همراهی عقیلی بر روی سن حاضر شدند. دومین قطعه‌ای که در تالار وحدت طنین‌انداز شد آهنگ خاطره‌انگیز «وطنم» ساخته بابک زرین با شعری از مرحوم افشن یداللهی بود. «چه بگویم»، تیتراژ سریال «حانیه» به نام «پیدایم کن» و یک ملودی قدیمی خراسانی با عنوان «میون ایلوم» از قطعات بعدی بودند که در این کنسرت اجرا شدند.
 
همچنین سالار عقیلی برای اولین بار در این برنامه قطعه «مادر» که پیش از این در فضای مجازی منتشر شده بود را به صورت زنده اجرا کرد. او پیش از خواندن آن نیز گفت: «قرار بود این آهنگ را بهمن سال گذشته اجرا کنم، ولی به خاطر کرونا نتوانستیم. حالا امشب این آهنگ را تقدیم همه مادران می‌کنم». «ایران»، «سرو زیر آب» و تیتراژ سریال «برادر جان» به نام «تن‌ها می‌مانم» از دیگر قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شدند. همچنین عقیلی با خواندن آهنگ تیتراژ «برادر جان» از بازی علی نصیریان در این سریال قدردانی و برای او آرزوی سلامتی کرد. کنسرت آنلاین عقیلی درنهایت با اجرای مجدد قطعه «وطنم» به پایان رسید.
 
در این بین باید به یک نکته متمایز اجرای این خواننده با دیگر کنسرت‌های آنلاین برگزار شده در تالار وحدت اشاره کرد. در این اجرا دکور، پشت به صحنه و صندلی‌های تالار وحدت طراحی شده بود. در واقع عقیلی رو به دیوار برای مخاطبانش خواند. این ابتکار باعث شد که تصویر صندلی‌های خالی تالار وحدت در پشت ارکستر دیده شود و حال و هوای متفاوت این اجرا که در نبود تماشاگران برگزار شده بود بیشتر جلب توجه کند.


بعد از اجرا

اجرای سالار عقیلی همان‌طور که حامی برنامه‌ریزی کرده بود با حواشی بسیار کمتری نسبت به کنسرت همایون شجریان برگزار شد و دیگر از نارضایتی‌های بیش از اندازه در پایان اجرا خبری نبود. بیشتر پیام‌هایی که مردم درباره این اجرا منتشر کرده بودند نشان می‌داد که عقیلی توانسته برای ساعتی حس خوبی را به مخاطبانش منتقل کند البته همچنان میان پیام‌ها برخی مردم گله داشتند که باز هم به دلیل مشکلات سایت نتوانستند اجرا را به صورت زنده ببینند، اما تعداد این پیام‌ها در میان تشکر و قدردانی مردم بسیار کم‌رنگ بود.
 
یکی از موضوعات دیگری که پیش و بعد از اجرا از سوی کاربران مطرح شده بود پولی بودن تماشای کنسرت برای کاربران غیر ایرانسلی داخل ایران به قیمت ۱۵ هزارتومان و برای کاربران خارجی به قیمت ۱۰ دلار بود. آن‌ها می‌گفتند عقیلی می‌توانست کنسرتش را رایگان و صرفا برای بهتر شدن حال مردم برگزار کند. اما این نکته را نباید از یاد برد که در زمان شیوع کرونا که بسیاری کنسرت آنلاین رایگان برگزار می‌کردند کسی فکر نمی‌کرد این روند قرار است مدت‌ها ادامه داشته باشد به طوری که حتی مشخص نباشد چه زمانی این شرایط پایان می‌یابد و اجرای کنسرت‌ها از سر گرفته می‌شود.
 
همچنین باید توجه داشت با تعطیلی کنسرت‌ها و نبود اجرا‌های حضوری بسیاری از اهالی موسیقی به ویژه نوازندگان که درآمدشان تنها از همین راه است متضرر شده‌اند؛ بنابراین اگر بخواهیم حداقل در این ایام به کنسرت آنلاین به عنوان جایگزین کنسرت‌های حضوری نگاه کنیم باید برخی از ضوابط لازمه یک اجرا را نیز بپذیریم. کنسرت آنلاین عقیلی تا ۱۰ روز آینده برای علاقه‌مندانی که امکان مشاهده آنلاین آن را نداشته‌اند، در سایت لنز در دسترس خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->