کم فروشی یک نانوایی را در مشهد به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
سرخط خبرها

بورس همچنان در سراشیبی سقوط

  • کد خبر: ۴۷۵۰۲
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
بورس همچنان در سراشیبی سقوط
نماگر اصلی بازار سرمایه از ابتدای هفته با ۱۶۰ هزار واحد سقوط، ۱۰ درصد ریزش را تجربه کرده است.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ آنچه معامله‌گران بازار سرمایه از آن ترس داشتند، اتفاق افتاد. دیروز شاخص کل بازار سرمایه با ریزش ۴۲ هزار واحدی به کف کانال یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد. درمجموع از ابتدای هفته تا دیروز، شاخص کل، ریزش ۱۶۰ هزار واحدی داشته و معادل ۱۰ درصد افت کرده است. در جریان معاملات دیروز نیز نماگر اصلی بازار به سطح یک‌میلیون‌و ۴۱۲ هزار واحدی رسید و در این میان هیچ اتفاق امیدوارکننده‌ای نتوانست مقابل حجم تقاضای فروش را بگیرد. تنها کورسوی امید در دل معامله‌گران، افزایش قدرت خریداران بازار در معاملات سه‌شنبه نسبت‌به دوشنبه هفته جاری است.

همان‌طور که پیش‌بینی کرده بوده است، دیروز روند معاملات بازهم تحت‌تأثیر قدرت زیاد جبهه عرضه‌کنندگان سهام بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دیروز، افزایش عرضه در ۳۱۲ نماد، موجب قفل شدن معاملات در این نماد‌ها و تشکیل صف فروشی به ارزش ۵ هزارو ۹۵۳ میلیارد تومان شد. ازسوی دیگر افزایش تقاضا تنها در ۳۵ نماد باعث شد که برای این نمادها، صف خریدی به ارزش ۲ هزارو ۷۴ میلیارد تومان تشکیل شود. مقایسه تعداد نماد‌های معامله‌شده در صف، در جریان معاملات دیروز نشان می‌دهد که ارزش صف‌های فروش در بازار سرمایه، ۱۸۷ درصد بیشتر از ارزش صف‌های خرید بوده است که این موضوع، از غلبه جبهه عرضه‌کنندگان در بازار سرمایه حکایت می‌کند، با این حال درمقایسه‌با روز دوشنبه، وضعیت بازار دیروز به‌نسبت بهتر بود، زیرا ارزش صف‌های فروش در معاملات دوشنبه حدود ۴۸۰ درصد بیشتر از ارزش صف‌های خرید بود.
 
بررسی آخرین قیمت معاملاتی و همچنین قیمت پایانی معاملات در تمامی نماد‌های بورسی و فرابورسی، نیز نکته مهمی را یادآوری می‌کند؛ درمجموع طی معاملات دیروز و در زمان بسته شدن پنجره معاملاتی، ۳۰۴ نماد در بورس و فرابورس وجود داشتند که آخرین قیمت معامله‌شان، بیش از ۲ درصد کمتر از قیمت پایانی‌شان بود و انتظار می‌رود قیمت این نماد‌ها طی معاملات امروز کمتر شود. در نقطه مقابل، آخرین قیمت معامله در ۹۱ نماد، بیش از ۲ درصد بیشتر از قیمت پایانی (میانگین قیمت معاملات روز) بود که این موضوع، نوید رشد قیمت این نماد‌ها را طی معاملات امروز می‌دهد.

با بررسی این آمار‌ها و شرایط پیش‌آمده در صف‌های خریدوفروش و همچنین تفاوت ایجادشده در آخرین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی معاملات، می‌توان پیش‌بینی کرد که امروز روند حاکم بر بازار نسبت‌به ۲ روز قبل بهبود یابد و شاهد قدرت گرفتن جبهه خریداران باشیم، با این حال احتمالا بازهم شاخص‌های بورسی، نزولی خواهد بود.

همان‌طور که اشاره شد، دیروز شاخص کل بورس سقوط ۴۲ هزارو ۹۷۰ واحدی را تجربه کرد و با ۹۴/۲ درصد افت، به سطح یک‌میلیون‌و ۴۱۹ هزار واحدی بازگشت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۵ هزارو ۶۹۳ پله سقوط، معادل ۴۲/۱ درصد افت کرد و به سطح ۳۹۴ هزارواحدی رسید. فاصله زیاد میان ریزش شاخص کل و شاخص هم‌وزن، نشان می‌دهد که دیروز ریزش نماد‌های بزرگ شاخص‌ساز سهم بیشتری در سقوط شاخص کل بورس داشته‌اند. شاخص کل فرابورس نیز دیروز، ۲۶۶ واحد افت کرد و به سطح ۱۷ هزار واحدی رسید.


توسعه محلی با سرمایه بومی از راه بورس

یکی از انتقاد‌هایی که به‌صورت مداوم از زبان مسئولان استانی درباره سیستم بانکی در کشور شنیده می‌شود، تخصیص نیافتن سپرده‌های بانکی استان به پروژه‌های نیمه‌کاره و معطل سرمایه در استان است. به بیان ساده‌تر این انتقاد سال‌های سال در خراسان رضوی مطرح شده است که چرا سپرده‌های مردم در بانک‌های خراسان رضوی صرف توسعه استان خودشان نمی‌شود. این موضوع، مسئله‌ای بود که عضو هیئت‌مدیره بورس تهران در حاشیه افتتاح نخستین سوپرمارکت مالی در مشهد، به آن پرداخت. محمدرضا خواجه‌نصیری در این رویداد با اشاره به اینکه در کشور‌های پیشرفته دنیا ۸۰ درصد مردم با مقوله سرمایه‌گذاری آشنا هستند، گفت: یکی از کارکرد‌های اصلی صندوق‌های مالی بومی و سوپرمارکت‌های مالی، استفاده از سرمایه‌های خرد محلی برای توسعه پروژه‌ها در همان منطقه است.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، حجم سرمایه‌گذاری مردم در یکی از شهرستان‌های کوچک خراسان رضوی در بورس، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که در همان شهرستان یک پروژه اقتصادی و کارآفرینی معطل بودجه ۵۰ میلیارد تومانی است. متاسفانه به‌دلیل ضعف ساختار‌های مالی و بانکی، تخصیص اعتبارات به شیوه صحیح انجام نمی‌شود و این پروژه نیمه‌کاره رها شده است.

عضو هیئت‌مدیره بورس تهران افزود: مشکل سیستم بانکی این است که تمامی اعتبارات را در مرکز تجمیع می‌کند و در آنجا در زمان راه‌اندازی یک پروژه اقتصادی به ظرفیت‌های هر منطقه با واقع‌بینی نگاه نمی‌شود، بلکه میزان برش تیغ نماینده آن منطقه در مجلس تعیین‌کننده شیوه توزیع منابع خواهد بود. این درحالی است که تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بومی از طریق سوپرمارکت‌های مالی، امکان توسعه بومی هر منطقه را با سرمایه‌های خرد همان منطقه فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->