تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

معرفی فیلم «فورس‌ماژور» (Force Majeure)

  • کد خبر: ۴۷۶۳۹
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
معرفی فیلم «فورس‌ماژور» (Force Majeure)
یکی از فیلم‌های برجسته اروپایی که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و نامزد جایزه گلدن‌گلوب برای بهترین فیلم خارجی‌زبان هم بود، فورس‌ماژور یا همان شرایط اضطراری است که بر مبنای یک لحظه غفلت و اشتباه شکل گرفته است.
دستقیچی | شهرآرانیوز - درآوردن درام از دل روابط روزمره زندگی و هرچه رئالیستی‌تر کردن سینما از دستاورد‌های مهم سینمای اروپاست. این مهم تا حد زیادی حاصل پول‌دار نبودن سینمای اروپا برخلاف هالیوود است، اما نتیجه آن درعمل به نفع فیلم‌هایی انسانی‌تر و روح‌دارتر تمام شده است که با ظهور کارگردان‌های برجسته‌ای همچون کیارستمی و شهیدثالث و در نسل‌های جدیدتر اصغر فرهادی و نوری بیلگه‌جیلان نقطه اوج خود را در سینمای شرق تجربه می‌کند. یکی از فیلم‌های برجسته اروپایی که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و نامزد جایزه گلدن‌گلوب برای بهترین فیلم خارجی‌زبان هم بود، فورس‌ماژور یا همان شرایط اضطراری است که بر مبنای یک لحظه غفلت و اشتباه شکل گرفته است.

معرفی فیلم «فورس‌ماژور» (Force Majeure)
 

کوتاه از داستان فیلم

توماس و ابا زوجی سوئدی هستند که همراه با ۲ فرزندشان، هری و ورا، برای تعطیلات به فرانسه رفته‌اند. فیلم با حضور این خانواده در مقابل دوربین عکاسی دوره‌گرد آغاز می‌شود. در ظاهر با خانواده‌ای شاد روبه‌رو هستیم، اما در یک‌سوم ابتدایی فیلم متوجه مسئولیت‌پذیری کم توماس می‌شویم تا اینکه در صحنه صبحانه یک بهمن اتفاق می‌افتد و توماس یک لحظه بنا بر غریزه از خانواده غافل می‌شود و جان خودش را نجات می‌دهد. هیچ‌کس آسیب نمی‌بیند، اما همین حرکت توماس باعث بروز شکافی عمیق در خانواده می‌شود و ابا را درباره انتخاب‌هایش مردد می‌کند.

 
معرفی فیلم «فورس‌ماژور» (Force Majeure)

 

تنهایی انسان مدرن

روبن اوستلوند روایت خود را بر پایه ۳ زوج که نماینده ۳ نسل هستند، بسط می‌دهد. زوج اول ابا و توماس هستند که یک خانواده سنتی را تداعی می‌کنند. زوج دوم شامل زنی است که به‌تن‌هایی به سفر آمده و با پسری جوان آشنا شده است و رابطه آن‌ها تنها مبتنی بر لذت‌جویی است و نماینده نسل مدرن است. زوج سوم فانی و مت هستند که بین ۲ زوج قبلی هستند و نماینده گذر از جامعه سنتی به مدرن‌اند. وقتی ابا حادثه را برای این افراد شرح می‌دهد، با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود. فانی با او همدردی می‌کند. مت هم تا حدودی مرد قصه را درک می‌کند، اما درصدد دفاع یا جانب‌داری از هیچ‌یک برنمی‌آید. زوج آزاد فیلم هم معتقدند این موضوع ربطی به آن‌ها ندارد و از لذتشان می‌کاهد. این بازخورد‌های متناقض باعث می‌شود ابا هرچه بیشتر در تنهایی خود فرو برود و درباره ادامه مسیر خود مردد شود. اینجاست که تنهایی انسان مدرن در میانه جمع که فیلم‌ساز بر آن تأکید می‌کند، هرچه بیشتر خود را نشان می‌دهد. درنهایت انتخاب فیلم‌ساز بازگشت به زندگی سنتی است و به‌نوعی شرایط اضطراری را به هشدار برای خطر از دست رفتن زندگی خانوادگی در عصر مدرن تبدیل می‌کند. پیامی که با تأکید هرچه بیشتر بر عناصر فناورانه مانند موبایلی که مانع ارتباط سالم و عاطفی توماس با خانواده است، تبلتی که بچه‌ها هنگام دعوای پدر و مادر به آن پناه می‌برند، کوادکوپتری که مشغول فیلم‌برداری از پشت پنجره است و انسان‌هایی نادیدنی که با دینامیت به جان طبیعت افتاده‌اند، بیش از پیش عیان می‌شود. در انتهای فیلم هم وقتی اتوبوس که به‌نوعی نماینده زندگی مدرن است، خراب می‌شود، یک زوج است که تنها بر جای می‌ماند و بقیه زوج‌ها ترجیح می‌دهند رنج پیاده‌روی را بر خود هموار کنند، اما در کنار هم در مسیری ایمن گام بردارند.
 
 
معرفی فیلم «فورس‌ماژور» (Force Majeure)
فورس‌ماژور

محصول ۲۰۱۴ کشور سوئد

کارگردان: روبن اوستلوند

بازیگران: یوهانس کونکه، لیسا لوون کونگسلی، کلارا وترگرن، وینسنت وترگرن
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->