۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد
سرخط خبرها

ثبت‌‎نام لاستیک دولتی در سامانه جامع تجارت امکان‌پذیر نیست! | سامانه دچار اختلال است

  • کد خبر: ۴۷۸۰۳
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
ثبت‌‎نام لاستیک دولتی در سامانه جامع تجارت امکان‌پذیر نیست! | سامانه دچار اختلال است
برخی علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرانشدن در سامانه جامع تجارت می‌دانند.

به گزارش شهرآرانیوز، مدتی است که شاهد گرانی لاستیک خودرو در بازار آزاد هستیم و این گرانی باعث مشکلات زیادی شده است. لاستیک پراید که زمانی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت، اکنون به بیش از یک میلیون تومان رسیده که فروشندگان علت این گرانی را نبود لاستیک در بازار می‌دانند.

 

از طرفی تولیدکنندگان تایر، ادعای تولید لاستیک را می‌کنند و مدعی رفع نیاز لاستیک هستند. برخی نیز علت گرانی لاستیک را احتکار می‌دانند که چندی پیش خبری مبنی بر احتکار ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران خبر ساز شد.

 

سرهنگ علی، ولی پور گودرزی با اعلام خبر کشف بیش از ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران اظهار کرد: در رصد‌های اطلاعاتی مشخص شد که انبارداری در حوالی خیابان رجایی مقدار زیادی لاستیک به قیمت دولتی را احتکار کرده است که بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به اینکه در بررسی‌های پلیسی مشخص شد که خبر صحت دارد، گفت: نتیجه تحقیقات انجام شده به مرجع قضائی منعکس و دستور دستگیری عامل یا عاملان احتکار و بازرسی از انباری اخذ شد و تیمی از کارآگاهان به نشانی اعلامی اعزام شدند.

 

وی تصریح کرد: در بازرسی از این انبار ۱۰۵ هزار و ۷۲۵ حلقه انواع لاستیک به قیمت دولتی احتکار شده مربوط به ۲۱ شرکت شخصیت حقوقی کشف و در نهایت با دستور قضائی تمام اموال توقیف و انبار پلمب شد.

 

حال خبر از فروش لاستیک‌های دولتی در فضای مجازی خبر ساز شده و بسیاری برای خرید لاستیک به قیمت دولتی به سامانه جامع تجارت مراجعه می‌کنند. بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مردادماه امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام‌مند ثبت شود.

 

این‌طور که مشخص است ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حواله‌ای نیست. لاستیک نیمه سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید می‌شود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد شده است. اما گویا این سامانه نیز مشکلاتی هم دارد.

 

یکی از خریداران لاستیک دولتی گفت: برای خرید لاستیک به نرخ آزاد توان کافی ندارم و از این رو مجبور به خرید لاستیک به نرخ دولتی هستم. چند روز است که سامانه‌ای برای خرید لاستیک به نرخ دولتی راه اندازی شده است.

 

او بیان کرد: برای خرید لاستیک به نرخ دولتی به سامانه جامعه تجارت مراجعه کردم، اما هیچ وقت به ثبت نام در این سایت نشدم و هر بار ایرادی گرفت. با وجود اینکه خودرو دارم اعلام کرد که شما فاقد خودرو هستید، گویا این سایت تنها برای از سر باز کردن برخی گله‌ها راه اندازی شده است.

 

نحوه فروش لاستیک خودرو در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی!

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر، درباره نحوه فروش خودرو در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی، بیان کرد: سال گذشته مقداری ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) به تجار دادند تا لاستیک به نرخ دولتی وارد کنند. آن‌ها نیز مکلف بودند این کالا را به نرخ دولتی به فروش برسانند.

 

او بیان کرد: از اردیبهشت‌ماه امسال فروش و عرضه این دسته از لاستیک‌ها با موانعی مواجه شد که بر این اساس افرادی که کالا را با نرخ دولتی وارد کرده اند، باید مابه تفاوت آن را پرداخت کنند که بر برخی از تجار معمولی این مابه‌ازا را پرداخت کردند. یعنی این لاستیک را با نرخ دولتی خریداری کردند، اما اکنون باید مابه تفاوت به نرخ نیمایی را پرداخت کنند.

 

دبیر انجمن واردکنندگان تایر تشریح کرد: این بین لابی بازی‌های زیادی رخ داده که از همین روال گله‌مند هستیم. برخی در این سامانه با نرخ ۴۲۰۰ تومانی لاستیک می‌فروشند و برخی با نرخ نیمایی می‌فروشند که همین روال باعث لابی بازی شده است. موافق ادامه فعالیت برخی از شرکت‌ها در این سامانه نیستیم.

 

تایر با نرخ مصوب عرضه می‌شود

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ، با بیان اینکه قیمت تایر از سال گذشته تاکنون ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: اکنون تایر دولتی یا غیر دولتی نداریم و تایر هم اکنون با نرخ مصوب عرضه می‌شود. تمام فروشندگان باید بر اساس نرخ مصوب اقدام به فروش تایر کنند.

 

سخنگوی انجمن صنف تایر با بیان اینکه با موافقت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، قیمت مصوب انواع تایر تولید داخل کشور ۲۵ درصد دیگر افزایش یافته است که با محاسبه ۳۰ درصد دیگر افزایش علی‌الحسابی که همین یک‌ماه پیش اعمال شده بود، قیمت لاستیک در بازار کشور به‌طور رسمی تا ۵۵ درصد افزایش یافته است، تشریح کرد: تمام تولید کنندگان تایر دارای نمایندگی هستند و بر این اساس اقدام به فروش لاستیک با قیمت جدید می‌کنند.

 

تنها با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز به شدت در قیمت تایر تاثیر گذار است، گفت: تمام تایر‌های سواری در کشور ساخت داخل هستند، اما بر اساس نوسانات نرخ ارز قیمت گذاری می‌شوند چرا که مواد اولیه برای تامین این کالا از خارج وارد می‌شود و این واردات باعث نوسانات نرخ تایر می‌شود.

 

او در خصوص مراکز فروش لاستیک در کشور، گفت: تولیدکنندگان بسیاری در کشور وجود دارد و هر کدام دارای تعداد زیادی نمایندگی هستند که افراد می‌توانند به سایت هر نمایندگی مراجعه و کالای مورد نظر را از آنجا خریداری کنند.

 

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر بیان کرد: عرضه لاستیک‌های وارداتی و تولید داخل با ارز نیما نیز باید به طور کامل در سامانه جامع تجارت ثبت و از طریق شبکه مجاز با ثبت کامل اطلاعات خریدار، شماره پلاک، کارت پیمایش، میران پیمایش و ... صورت گیرد.

 

او با بیان اینکه برای فروش لاستیک به نرخ دولتی باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با فروش اینترنتی تایر مخالفت کرده است، گفت: مسئولیت گرانفروشی تایر بر عهده نهاد‌های نظارتی است. بسیاری از ارگان‌های دولتی نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات بودجه فراوانی دریافت می‌کنند و می‌بایست بر بازار نظارت کرده و با متخلفان برخورد کنند.

 

او با تاکید بر اینکه عرضه تایر با قیمت مصوب متوقف نشده است، گفت: مردم می‌توانند برای خرید تایر به نمایندگی‌های شرکت‌های تولیدکننده تایر مراجعه کنند و در عین حال، مقداری از تایر تولیدی نیز به صورت آنلاین عرضه می‌شود.

 

تنها در پاسخ به این سؤال که قرار بود میزان عرضه تایر به صورت فروش اینترنتی افزایش یابد، این اتفاق نیفتاده است؟ گفت: سازمان حمایت با این مسئله موافق نبود و افزایش فروش آنلاین را تأیید نکرد. در حال حاضر فقط دو کارخانه تولیدکننده تایر، بخشی از محصولاتشان را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند.

 

عرضه تایر سواری با نرخ دولتی در سامانه جامع تجارت

حمید محله‌ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با بیان اینکه ۲۰۰۰ عمده فروش، تولید ۸ تولیدکننده لاستیک را توزیع می‌کنند، افزود: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام‌مند ثبت شود.

 

او گفت: ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حواله‌ای نیست. لاستیک نیمه‌سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید می‌شود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد کردیم.

 

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: تولید لاستیک در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته و ۵ ماه نخست امسال ۶۰۴ هزار لاستیک وانتی تولید شده است. البته آنچه که تا ۲۴ شهریور امسال در سامانه بهین یاب ثبت تولید شده ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ از این نوع لاستیک بوده است.

 

او ادامه داد:، اما در سامانه جامع تجارت تولید ۷۱ هزار حلقه لاستیک وانتی ثبت شده و هیچ لاستیکی از این سامانه توزیع نشده است. ثبت در سامانه باید روزانه انجام شود، زیرا در غیر این صورت، نظارت بر توزیع آن امکان‌پذیر نیست. مصرف‌کننده باید بداند لاستیک کجا وجود دارد که برای خرید به آنجا مراجعه کند. اگر برای ثبت لاستیک‌های نیمه‌سنگین در سامانه جامع تجارت با مشکل رو‌به‌رو هستیم، می‌توانیم آن را با تعامل تولیدکنندگان برطرف کنیم.

 

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت دانست و افزود: زمانی که در سامانه، لاستیکی وجود ندارد، مردم از کجا باید آن را تهیه کنند. با ثبت تولید لاستیک در سامانه جامع تجارت تا پایان مهر حاشیه و تفاوت قیمت لاستیک در بازار برطرف می‌شود.

 

طبق گفته مسئولان، مردم با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد کنند و پس از راستی‌آزمایی درباره وجود خودرو و فعال‌بودن آن، پیامک اهلیت سنجی برای آن‌ها ارسال می‌شود. متقاضی بر این اساس درخواست خود را در سامانه ارائه می‌کند و سالی یک جفت لاستیک تحویل می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:ثبت ‎نام لاستیک دولتی در سامانه جامع تجارت دو ماه آینده (اواخر آبان ۹۹) انجام خواهد شد


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->