سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خطر مرگ! جنگ تمام عیار ایران با کرونا

  • کد خبر: ۴۸۲۱۵
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
خطر مرگ! جنگ تمام عیار ایران با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت کنونی مقابله با کرونا در ایران را «یک جنگ تمام عیار» دانست و تاکید کرد:شرط اصلی پیروزی در این جنگ تغییر در باور تک تک مردم و مسئولان و پرهیز از سهل انگاری و عادی انگاری در این مبارزه است.

ویروس مرگبار کرونا همچنان با سرعت در ایران و جهان به پیش می تازد و امروز با گرفتن جان ۴۱۵ نفر از هموطنانمان رکورد تازه ای را از خشونت خود ثبت کرد.

«سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساعت ۱۴ امروز چهارشنبه گفت: با فوت ۴۱۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور تاکنون به ۳۳ هزار و   ۷۱۴ نفر رسیده است و ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار یا زرد کرونا قرار دارند.

او از این وضعیت به عنوان «یک جنگ تمام عیار» نام برد و تاکید کرد که «شرط اصلی پیروزی در این جنگ تغییر در باور تک تک مردم و مسئولان و پرهیز از سهل انگاری و عادی انگاری در این مبارزه است.»

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (هفتم آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و دو هزار و ۴۹۰ نفر  نیز بستری شدند که با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر رسیده است.

کرونا در حالی در ایران با چنین شتابی پیش می رود که از اوایل اسفندماه گذشته تاکنون چنین رکوردی در کشور به جای نگذاشته بود.

در حالی که کرونا در نخستین روزها در هفته اول اسفند کمتر از ۵۰ نفر را در ایران مبتلا می کرد، این رقم در اول فروردین تا ۳۱۱۱ نفر هم رسید اما با همکاری مردم، منع ترددهای بین شهری و کاهش فعالیتهای اداری تا اواسط اردیبهشت به یکهزار نفر نیز کاهش یافت. این روند اما چندان طول نکشید و با افزایش سفرها و ترددها در نیمه اول خرداد بار دیگر با عدد ۳۵۷۴ بیمار رکورد زد.

پس از آن، روند ابتلا به کرونا سرعتی کمتر و ملایم داشت اما از ابتدای مهرماه به این سو بار دیگر این ویروس مهلک سر به عصیان گذاشته و در موجی جدید، افراد بیشتری را مبتلا می کند و قربانیان بیشتری را می بلعد؛ روندی که امروز رکورد زد و به رقم بی سابقه ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار و ۴۱۵ قربانی رسید.

شرایط در سطح جهانی نیز امیدوارکننده نیست و گزارشها نشان می دهد موج سوم کرونا بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده است؛ بیماری خطرناکی که تا امروز در مجموع دست کم ۴۴ میلیون و ۴۱۳ هزار نفر را گرفتار کرده و جان یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۳۴۱ نفر را گرفته است.

همه اینها در شرایطی است که با گذشت بیش از ۸ ماه از شیوع این بیماری خطرناک هنوز هیچ واکسنی برای پیشگیری از آن در دنیا ساخته نشده و هیچ داروی قطعی نیز برای درمان آن وجود ندارد.

به گفته شماری از متخصصین علوم پزشکی، ویروس کرونا با تغییر جهش، افزایش قدرت انتقال و همچنین آغاز فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا، قدرت بیشتری یافته است و برای مهار آن، راهی جز افزایش محدودیتها، کاهش ترددها و به حداقل رساندن تجمعات و نیز، رعایت هر چه بیشتر ضوابط و پروتکلهای بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دستها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره گفته است: ویروس کرونا اکنون جهش یافته و قدرت سرایت و انتقال بیماری تقریبا۱۰ برابر شده است.

در چنین شرایطی، برخی روانشناسان اعتقاد دارند خستگی روانی جامعه یکی از مهمترین علل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در نتیجه، افزایش این بیماری در کشور است. گرچه برخی کارشناسان سلامت نیز باور اشتباه شهروندان مبنی بر کاهش قدرت ویروس، بازگشایی مدارس، مراکز تجاری و فرهنگی و کاهش وحشت روانی ناشی از بروز بحران (با گذشت زمان) را مورد تاکید قرار می‌دهند.

* لزوم بکارگیری ابتکارات جدید برای مقابله با کرونا

تشدید وخامت اوضاع ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در سطح کشور لزوم توجه هر چه بیشتر توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بکارگیری ابتکارات جدید برای مقابله با کرونا را نشان می دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای روز شنبه هفته جاری در دیدار حضوری با رییس جمهوری و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، توصیه‌های مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تأکید کردند.

مقام معظم رهبری در این جلسه با اشاره به وضعیت تأسف بار بیماری کرونا در کشور و لزوم تلاش مضاعف و بکارگیری ابتکارات جدید برای مواجهه با این ویروس یادآور شدند: البته اصل این موضوع و همچنین اوج پاییزی آن در همه دنیا فراگیر است و فقط مخصوص ایران نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نحوه مدیریت مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف، خاطرنشان کردند: در برخی کشورها همانند آمریکا بدترین مدیریت اعمال شده است ولی ما باید تلاش کنیم از این حادثه که با جان و سلامت مردم و امنیت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترین مدیریت عبور کنیم.

ایشان لازمه اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته های وابسته به آن، عملکرد کادر درمان و سلامت را بسیار درخشان و جهاد فی سبیل الله خواندند و در ادامه توصیه‌های مهمی را بیان کردند.

«لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و نظارت بر اجرا» اولین توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

توصیه بعدی ایشان درباره «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها» بود.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضرور بین شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط در ناوگان حمل و نقل شهری و محیطهای عمومی، از جمله مصادیق محدودیت‌ها است که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است.

«آموزش همگانی درباره راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی می‌شوند» توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای مقابله با کرونا بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سخت‌گیرانه خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است.

ایشان همچنین با اشاره به اهمیت مقابله با بیماری در روزهای اول آن، گفتند: بر اساس گفته متخصصان اگر در یکی دو روز اول، مبتلایان شناسایی و برای معالجه آنها اقدام شود، تلفات کاهش جدی خواهد یافت که این کار بسیار لازم است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاههای اجرایی با افزایش خدمات الکترونیک»، مسئولان را به رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی توصیه کردند و افزودند: متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماسک زدن به شیوه صحیح یا رعایت فاصله، کوتاهی می‌کنند که این بی‌اعتنایی‌ها بر رعایتهای عمومی مردم هم اثر منفی می‌گذارد.

ایشان همچنین با تأکید بر لزوم استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، از تحقیقات پژوهشگران برای دستیابی به دارو و واکسنِ مقابله با کرونا صمیمانه و عمیقاً تقدیر کردند.

«شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا» توصیه بعدی و مؤکد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماه‌های اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاهها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیتها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه بیکاری ندارند، گفتند: تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان، اهمیت معجزه‌وار دعا، توسل و استغفار را برای دفع بلا مورد تأکید قرار دادند و افزودند: همه آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.

* راهی جز رعایت ضوابط بهداشتی وجود ندارد

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور با بیان گزارشی از فعالیت‌های مقابله با کرونا در هشت ماه گذشته گفت: برای مقابله با این ویروس فعلاً راهی جز رعایت ضوابط بهداشتی و پیشگیری وجود ندارد.

دکتر روحانی افزود: همانند دوران جنگ که اجازه خرید تجهیزات جنگی به ما نمی‌دادند، در ابتدای شیوع کرونا نیز تقریباً هیچ‌کس تجهیزات مورد نیاز مثل کیت تشخیص، دستگاه تنفس، امکانات و تجهیزات آی‌سی‌یو و حتی ماسک را به ما نداد ولی با اتکاء به شرکت‌های دانش بنیان، این تجهیزات را به سرعت تولید کردیم و اکنون هیچ مشکلی نداریم.

رییس جمهوری ادامه داد: در ماجرای کرونا برای ما روشن شد که تکیه بر توان و امکانات داخلی و نگاه نکردن به دست دیگران تا چه حد برای ما مهم است و ما فهمیدیم که در روزهای مبادا باید روی پای خودمان بایستیم چرا که دیگران ما را حتی در مسائل مربوط به حقوق بشر، بهداشت و درمان و نجات جان انسان‌ها یاری نمی‌کنند، اگرچه شعارش را می‌دهند.

 رییس جمهوری با اشاره به تفاوت ماهیت ویروس کرونای فعلی با ویروس زمان اسفند ماه که کشور را درگیر کرد، افزود: هم وزارت بهداشت و هم متخصصان می‌گویند ویروس ماههای اخیر ویروس جهش‌یافته اروپایی است که سرعت و قدرت انتقال آن، ۹ برابر شده است.

روحانی با گلایه از جدی نگرفتن توصیه‌های قانونی از طرف برخی از مردم، گفت: محدودیت‌های شدید در مناطق پر خطر، مراقبت های لازم برای جلوگیری از نقض قرنطینه مبتلایان و جریمه‌های قانونی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: برای کمک به تهیه و توزیع مایحتاج افراد در قرنطینه به کمک مساجد و بسیج مردمی نیازمند هستیم.

رییس جمهور همچنین در خصوص تأمین مالی تحقیقات دارو و واکسن، کمکهای دولت به خانواده‌های نیازمند در دوران کرونا و پرداخت بخشهایی از کارانه کادر درمان گزارش داد.

دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با تشکر از حمایت‌های بی‌بدیل و دلگرم‌کننده رهبر انقلاب اسلامی و زحمات کلیه مسئولان و جهاد کادر درمان برای مقابله با کرونا، گفت: نیمی از تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستانها را به بیماران کرونایی اختصاص داده ایم اما هیچ بیمار غیر کرونایی نیازمند تخت آی‌سی‌یو را نیز معطل نگذاشته ایم.

وزیر بهداشت افزود: در هیچ جای دنیا نمی‌توان بیماری همه‌گیر را با خواهش و توصیه کنترل کرد و باید با اعمال ضوابط و تشدید محدودیت‌های قانونی، این بیماری را مهار کنیم.

* تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا

در اجرای توصیه ها و دستورات رهبر معظم انقلاب، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز گذشته «قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» را تشکیل داد و «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور را به عنوان فرمانده آن منصوب کرد.

در حکم انتصاب رحمانی فضلی، وظایف و اولویتهای ۸ گانه ای برای او تعیین شده که «اجرای دقیق و بموقع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، استفاده از ظرفیتهای مردمی از جمله مساجد، بسیج، خیرین، سازمانهای مردم نهاد و سایر سرمایه های عمومی، تقویت هماهنگی و همکاری میان همه نیروهای فعال در این عرصه، افزایش نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و آموزش و فرهنگ سازی در جامعه» از جمله آنها است.

رییس جمهوری همچنین در حکم دیگری دکتر علیرضا رئیسی را به عنوان «سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا» منصوب کرد تا به عنوان «تنها مرجع موثّق و قابل استناد در مورد اعلام برنامه‌ها و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا» فعالیت کند.

رییس جمهوری امروز چهارشنبه نیز در نشست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه کار بسیار عظیمی در این ۸ ماه صورت گرفته و کار بزرگی هم پیش رو داریم، گفت: کار بزرگ و سنگینی بر دوش کادر درمان هست که در این مدت ‌فداکاری کردند و با همه توان و دانش و تجربه به میدان آمدند و باعث حفظ جان ده‌ها هزار جمعیت در میان جامعه شدند و ما از آنها سپاسگزاریم.

رییس جمهوری افزود: ما همچنین از همه دستگاه‌هایی که تا امروز تلاش و کمک کردند برای اینکه بتوانیم راحت‌تر و سریع‌تر از این دوران سخت عبور کنیم و جامعه به شرایط عادی و معمولی خود برای هرگونه فعالیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برگردد، قدردانی می‌کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری دستور دادند قرارگاهی تشکیل شود که این قرارگاه همه مصوبات را به دقت دنبال کند. نقصی که وجود داشت، این بود ستاد مصوبات زیادی را می‌گذراند و آن را ابلاغ می‌کرد، برخی از این مصوبات به‌صورت دقیق اجرا نمی‌شد و برخی از این مصوبات هم خیلی کم اجرا می‌شد و یا اجرا نمی‌شد.

وی تصریح کرد: بنابراین قرارگاهی باید تشکیل می‌شد که به عنوان نگاهبان و ناظر دقیق که موظف باشد برای اینکه همه این مصوبات به دقت اجرا و عملیاتی شود و کار ستاد برای سلامت جامعه مثمرثمر باشد و ستاد ملی کرونا یک زبان واحد داشته باشد.

 رییس جمهوری در باره انتصاب سخنگوی ستاد هم گفت: گاهی سخنان مختلف در استان‌های مختلف و افراد به مناسبت‌های مختلف در مصاحبه‌های خود بیان می‌شود که مردم دچار سردرگمی می‌شوند. طبق نظر رهبر انقلاب اسلامی، ما سخنگویی را منصوب کردیم که مردم حرف مورد اعتماد را فقط از سخنگو بشوند. این سخنگوست که همه آنچه که جزو برنامه‌ها و مصوبات ستاد است را برای مردم تشریح می‌کند و سخن او از این پس به‌عنوان مرجع خواهد بود.

روحانی یادآور شد: البته ایشان توصیه‌های دیگری هم داشتند که ما به‌دقت آن را دنبال می‌کنیم. این هفته برای اینکه کارانه عزیزان کادر درمان پرداخت شود تاکید کردم و سازمان برنامه و بودجه هم اقدام کرد و ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی و معوقات کادر درمان پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: تامین نیازهای هر نیازمندی که کادر درمانی برای سلامت مردم به‌ویژه در بخش کرونا دارد و افرادی که به‌دلیل از دست دادن کسب و کار خود به بیمه بیکاری نیازمند می‌شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان که پشتیبان بسیار خوبی برای تامین نیازهای بهداشتی هستند، جزو برنامه‌های ماست که آنها را دنبال می‌کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به بیانات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت وحدت و انسجام اجتماعی گفت: ما در یک شرایط عادی نیستیم، حتی اگر در شرایط عادی هم بودیم نیاز به وحدت و انسجام داشتیم حتی اگر تحریم و کرونا وجود نداشت و اگر مردم هیچ مشکلی نداشتند برای توسعه و پیشرفت و کمال جامعه به الفت برادری و اخوت نیاز داریم.  

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->