در این نامه با درخواست «اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی» آمده است: «سازمان باید کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری ‌بازماندگان را در فواصل زمانی که از سالی یک‌‌بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی و به همان نسبت افزایش دهد، ولی تا‌کنون این افزایش مطابق با هزینه‌های زندگی نبوده است.» همچنین با تاکید بر «اجرای کامل و دقیق بند ب ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه» عنوان شده که «بر اساس این بند، سازمان موظف است از سال ۹۶ هر ساله ۱۰ درصد بدهی‌های خود را به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کند.» از طرف دیگر سازمان تامین‌اجتماعی را نیز مکلف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران کرده است. اما از سال ۹۶ تا مرداد ماه ۹۹ این قانون عملی نشده است. بنابراین با توجه به قانون، خواهان اجرای این مصوبه از سال ۹۶ و پرداخت معوقه آن هستیم. در بند دیگری از این نامه، با‌ اشاره به ضرورت متناسب‌سازی دریافتی‌های بازنشستگان و مستمری‌بگیران، بیان شده است: «با وجود اینکه سازمان در مردادماه ۹۹ اقدام به متناسب‌سازی کرد ولی ‌اشکالات زیر بر آن وارد است:

 

- در اجرای متناسب‌سازی، سنوات مشاغل سخت و زیان‌آور محاسبه نشده است.

 

- متناسب‌سازی از مردادماه ۹۹ اجرا شده بنابراین تمام کسانی که در چهار ماه اول سال ۹۹ بازنشسته شده‌اند باید از این مزایا بهره‌مند شوند، ولی متاسفانه افزایش حقوق این افراد از طرف سازمان نادیده گرفته شده است.

 

- عدم‌ محاسبه سنوات ارفاقی برای از کارافتادگان کلی و بازماندگان نیز از دیگر نواقص متناسب‌سازی است که انتظار می‌رود با اصلاح آن، این مستمری‌بگیران به حداقل معیشتی خود برسند.»

 

منبع: ایلنا


بیشتر بخوانید: سامانه خرید اقساطی بازنشستگان تامین اجتماعی راه‌اندازی شد + جزئیات