«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

کلاهبرداری از خانواده مشهدی به بهانه ویزا کانادا

  • کد خبر: ۴۸۷۶۳
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کلاهبرداری از خانواده مشهدی به بهانه ویزا کانادا
زن و شوهر جوان در مشهد ۴۵۰ میلیون تومان را برای دریافت روادید کانادا باختند
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ هشت ماه از آن ماجرا می‌گذرد. هرچه داشتیم و نداشتیم را به دلار تبدیل کردیم و برای آن از خدا بی‌خبر ریختیم، به این امید که سه ماه دیگر می‌پریم. کانادا شده بود خواب و خیالم و برای رسیدن به آن دست از پا نمی‌شناختم. اما حیف که همه این‌ها تنها خواب بود و در عالم واقع من بودم و چند صد میلیون تومان سرمایه‌ای که به آتش کشیده شده بود. این‌ها گوشه‌ای از اظهارات شاکی یک پرونده کلاهبرداری مجازی است که به بهانه اقامت و کار در کانادا صد‌ها میلیون تومان خود را باخته بود.

ماجرای این پرونده، اما از اوایل امسال شروع شد. شاکی پرونده که زنی سی‌ویک ساله است پست تبلیغاتی یک شرکت ثبت مهاجرتی را در فضای اینستاگرامی مشاهده می‌کند و برای اخذ ویزا به لینک ارتباطی این شرکت در واتس‌آپ پیام می‌دهد. چند روز بعد فردی که خود را یکی از مسئولان این شرکت معرفی کرده بود از طریق واتس‌اپ با زن جوان تماس می‌گیرد و درخواست او را برای اخذ ویزا برای اقامت در کانادا ثبت می‌کند.
با ثبت این درخواست، مراحل ابتدایی پرونده طی می‌شود و شاکی اطلاعات حقیقی و حقوقی خود، همسر و فرزندش را برای مسئول این شرکت ارسال می‌کند.
 
چند روز بعد از زن جوان درخواست می‌شود تا مبالغ اخذ ویزا که از قرار نفری ۶ هزار دلار بوده را بپردازد. برای این کار نیاز بوده تا او مبلغ مورد نظر را با تبدیل ارز دیجیتالی پرداخت کند. شاکی ۱۸ هزار دلار تهیه و سپس با تبدیل آن به ارز دیجیتالی فرایند ثبت درخواست خود را به اتمام می‌رساند. طبق وعده مسئول این شرکت مقرر می‌شود تا سه ماه بعد ویزا‌ها که ماهیت کاری و اقامتی داشته‌اند به دست زن برسد، اما این اتفاق رقم نمی‌خورد و نه‌تن‌ها ویزا‌های زن جوان و همسر و فرزندش برایشان ارسال نمی‌شود بلکه فرد مورد نظر نیز پاسخ تماس‌های شاکی را هم دیگر نمی‌دهد.

سرمایه‌مان پای یک تبلیغات مجازی رفت

با اعلام گزارش شاکی به مرجع قضایی پرونده برای رسیدگی به پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی ارجاع داده شد و تیمی از کارشناسان اداره فضای مجازی این پلیس تخصصی سرخط پیگیری‌های این پرونده قرار گرفتند.

در شروع تحقیقات این پرونده شاکی به پلیس فتای مرکز استان فراخوانده شد و در برابر افسر تحقیق پرونده قرار گرفت. زن جوان در اظهاراتش به کارشناس پلیس فتا گفت: قرار بود سه ماه بعد از اتمام مراحل ثبت درخواست، ویزا‌ها به دستمان برسد که متأسفانه نرسید، با شماره‌ای که از قبل با آن در واتس‌آپ ارتباط گرفته بودم، تماس گرفتم، اما پاسخی دریافت نکردم. چند روز منتظر ماندم و با خودم گفتم شاید تأخیر در ارسال ویزا‌ها امری طبیعی باشد و من بیخودی ذهنم را مشوش کرده‌ام.
 
هر بار که با فرد رابط تماس می‌گرفتم و او پاسخ تماس‌هایم را نمی‌داد به بهانه‌ای خودم را دلداری می‌دادم. چیزی بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان از دستمان رفته بود و نمی‌خواستم قبول کنم که طعمه یک کلاهبرداری قرار گرفته‌ایم. بعد از گذشت چند ماه بالأخره با خودم کنار آمدم و قبول کردم که دیگر روی آن پول‌ها و اقامت فرنگ را نخواهیم دید. گرچه حال همسرم هم نسبت به این اتفاق خوب نبود و حسابی به‌هم ریخته بود، اما در اوج ناامیدی به مرجع قضایی مراجعه و علیه فردی که نه او را دیده و نه می‌شناختیم شکایت کردیم.

شاکی ادامه داد: تا چند ماه پیش فکر می‌کردیم که دیگر کار تمام شده و می‌توانیم بپریم و حالا با یک ویزای دوکاربرده، هم پول در می‌آوریم و هم اقامت دائم خواهیم داشت، اما نشد که نشد. چند صد میلیون تومان سرمایه بی‌زبانمان را برای یک آگهی بی‌ارزش در اینستاگرام باختیم.


شناسایی متهم در ترکیه

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: پس از تکمیل تحقیقات اولیه این پرونده کارشناسان ما به سراغ ردزنی و شناسایی متهم یا متهمان احتمالی رفتند. در بررسی‌های تخصصی و رصد فضای مجازی سرانجام اطلاعاتی به دست آمد که نشان می‌داد متهم پرونده در یکی از شهر‌های کشور ترکیه ساکن است و از آن طرف مرز نقشه شوم خود را با فریب افرادی که تقاضای اقامت در کشور‌های اروپایی دارند، عملی می‌سازد.

سرهنگ جواد جهانشیری بیان کرد: با توجه به شناسایی و ردزنی متهم در کشور ترکیه اقدامات به دام انداختن این فرد در دستور کار پلیس فتای استان قرار گرفته و به‌زودی او دستگیر خواهد شد.

این مقام ارشد پلیس فتای استان خراسان رضوی در ادامه به شهروندان هشدار داد: شگرد افراد سوء‌استفاده‌گر با گسترده بودن فضای مجازی این روز‌ها تغییر کرده و متخلفان برای کسب درآمد غیر‌مجاز به هر طریقی دست به اقدامات شوم خود می‌زنند که در این راستا شهروندان و خصوصا کاربران فضای مجازی باید هوشیار بوده و به توصیه‌های امنیتی پلیس فتا توجه کنند تا در دام این سوء‌استفاده‌گران نیفتند.
 
به گفته سرهنگ جهانشیری ما هرساله در بازه زمانی مهر تا آبان شاهد کلاهبرداری از طریق ثبت‌نام لاتاری هستیم که این نوع جرم به سرعت گسترش یافته و مجرمان سایبری با این عنوان اقدام به فریب کاربران فضای مجازی می‌کنند. در رایج‌ترین شیوه این نوع کلاهبرداری؛ متهمان علاوه بر دریافت مبالغ کلان از شهروندان بابت ثبت‌نام لاتاری، آن‌ها را به صفحات جعلی درگاه پرداخت بانکی یا همان فیشینگ هدایت کرده و پس از سرقت اطلاعات بانکی، اقدام به برداشت‌های غیر مجاز از حساب بانکی آن‌ها نیز می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی ادامه داد: در شیوه‌ای مشابه نیز ممکن است افراد پیامکی مبنی بر قبولی در لاتاری دریافت کنند که در این مورد هم شهروندان باید بسیار هوشیار باشند و هیچ توجهی به این‌گونه پیام‌ها نکرده و از ارسال اطلاعات شخصی خود در پاسخ به آن‌ها خودداری کنند. مردم در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری باید مراقب انواع شیوه‌های کلاهبرداری با عناوین مرتبط با ثبت‌نام لاتاری بوده و امنیت مالی خود را به مخاطره نیندازند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->