۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده
سرخط خبرها

خالی کردن حساب شهروندان با یک پیامک

  • کد خبر: ۵۳۹۲۲
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
خالی کردن حساب شهروندان با یک پیامک
یک حقه پیش‌پاافتاده که موجب سرقت میلیون‌ها تومان در مشهد شد
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ در میان شاکیان همه قشر آدم پیدا می‌شد، از افراد بی‌اطلاع گوشی‌به‌دست که بدون هیچ آموزشی دل به فضای پر مکر و افسون مجازی می‌سپارند تا افراد تحصیل‌کرده‌ای که فریب خورده بودند. حرف همه‌شان یکی بود و قربانی پیامکی بانکی با این مضمون شده بودند که مبلغی به حسابشان واریز شده است و از آن‌ها خواسته شده بود تا از طریق لینک اعلامی اطلاعات لازم به منظور قابل برداشت شدن این وجه را وارد کنند. وارد کردن اطلاعات از سوی فرد موجب می‌شود تا او به درون چاهی بی‌انت‌ها سقوط کند.
 
پرونده برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان با یک پیامک، با شکایت شهروندی آغاز شد که چندین میلیون تومانش را در مرز بین خواب و بیداری از دست داده بود. او به کارشناسان پلیس فتا اعلام کرد که در اوایل هفته گذشته، صبح علی‌الطلوع پیامکی از سوی بانک دریافت می‌کند با مضمون واریز وجه، و از او می‌خواهند تا برای مشخص شدن منشأ واریز، فرم لازم بانکی را تکمیل کند.
 
شاکی که تازه از خواب بیدار شده بود، بدون توجه به عواقب احتمالی این حرکت، با کلیک کردن بر روی لینک اعلامی وارد یک درگاه بانکی می‌شود. او پس از وارد کردن اطلاعات محرمانه بانکی و همین‌طور رمز دومی که همان لحظه برایش آمده بود، به ناگاه با پیامک کسر چندین میلیون تومانی از حسابش روبه‌رو می‌شود، پیامکی که خواب را از سرش می‌پراند و او را راهی بانک می‌کند.
یکی دیگر از شاکیان نیز خانمی خانه‌دار بود که با همین شیوه فریب خورده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از دست داده بود.


اعلام شکایت به پلیس فتا

این شاکیان که در طول یک هفته تعدادشان به ۸ نفر رسیده بود، پس از شکایت قضایی برای پیگیری و بررسی‌های تخصصی به پلیس فتای خراسان‌رضوی معرفی شدند.
این افراد در هفته گذشته با حضور در پلیس فتای استان از ارسال کننده پیامک دارای لینک جعلی شکایت کردند.

یکی از شاکیان اعلام کرد که هیچ وقت گمان نمی‌کرده به همین راحتی و با یک پیامک جعلی فریب بخورد.
بررسی‌های تخصصی کارشناسان پلیس فتا نشان می‌داد که احتمالا این افراد هدف یک گروه فیشینگ‌باز قرار گرفته‌اند و از آنجا که این افراد ممکن است ساکن دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور باشند، ممکن است که ردزنی و شناسایی آ ن‌ها هفته‌ها به طول انجامد.


در جست‌و‌جوی سارقان بی‌نشان

بررسی‌های اولیه در این پرونده‌ها که مبالغی بین یک میلیون و ۲۰۰ تا ۱۵ میلیون تومان از شاکیان سرقت شده بود، نشان داد که متهمان با سوء‌استفاده از وضعیت کرونا که قرار است مبالغی به حساب برخی افراد به عنوان کمک معیشتی واریز شود، پیامک‌هایی با این محتوا برای افراد ارسال کرده و آن‌ها را به صفحات مجازی شبیه صفحات بانکی (فیشینگ) کشانده و پس از دریافت اطلاعات حساب و رمز دوم یک‌بار مصرف، حساب قربانیان را خالی کرده‌اند.
قربانیان با شکایت از سارقانی نامرئی که هیچ نشانی از خود به جا نگذاشته بودند، خواستار شناسایی این افراد شدند.


درج آدرس‌های بانکی در سایت پلیس فتا

فرمانده پلیس فتای خراسان رضوی درباره این پرونده‌ها می‌گوید: اولین توصیه ما به شهروندان بی‌توجهی به پیامک‌های مختلفی است که معمولا وعده‌های باورنکردنی می‌دهند، یا پیامک‌هایی از نهاد‌ها و موسسات مختلف به‌ویژه پیام‌هایی که دارای لینک‌های آلوده هستند.
سرهنگ جواد جهانشیری با بیان اینکه بانک‌ها همیشه با سرشماره‌های خاص خود اقدام به ارسال پیامک می‌کنند و تمام اتفاقات از طریق سایت‌های اصلی بانک‌ها رخ می‌دهد، بیان می‌کند: در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که فرد برای دریافت آدرس سایت‌های بانکی، اسم بانک موردنظر را درون موتور‌های جست‌وجو وارد می‌کنند و به سایت‌های جعلی هدایت می‌شوند، برای حل این معضل به تازگی آدرس تمام سایت‌های بانکی درون سایت پلیس فتا برای دسترسی شهروندان قرار گرفته است.


آغاز تحقیقات فنی پلیس فتا

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه پرونده این افراد کی به نتیجه خواهد رسید، بیان می‌کند: از لحظه‌ای که این شهروندان شکایت خود را به فتا اعلام کرده‌اند، اقدامات فنی همکاران ما آغاز شده است، اما ردزنی و شناسایی متهمان با توجه به گسترده بودن خدمات اینترنت، کمی زمان‌بر است و همکاران ما با افرادی روبه‌رو هستند که تنها یک آی‌دی از خود به جاگذاشته‌اند و ممکن است این شیادان که به صورت باندی فعال هستند، حتی در خارج از کشور ساکن باشند. جهانشیری با اطمینان دادن به شاکیان برای شناسایی متهمان، بیان می‌کند: پلیس فتا وظیفه خودش را تا به نتیجه رسیدن این پرونده‌ها انجام می‌دهد، اما انتظار داریم که شهروندان نیز با صیانت از اطلاعات محرمانه و شخصی خود و مشورت با افراد آشنا به امور بانکی و حوزه فضای مجازی در این‌گونه پرونده‌ها، ما را یاری کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->