یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نجات «کشف رود» با احداث نخستین تصفیه‌خانه سپتاژ کشور

  • کد خبر: ۴۸۸۱۹
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
نجات «کشف رود» با احداث نخستین تصفیه‌خانه سپتاژ کشور
نخستین تصفیه خانه سپتاژ کشور در مشهد با رای مثبت پارلمان شهری و با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان احداث می‌شود. بر اساس برآورد‌ها این اعتبار تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش است.
به گزارش شهرآرانیوز، عملیات اجرایی اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال عصر چهارشنبه طی مراسمی با حضور استاندار خراسان رضوی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در منطقه "کشف رود" مشهد آغاز شد.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم گفت: براساس تفاهمنامه بین‌بخشی که با نظارت استاندار سابق خراسان رضوی امضا و مدیریت و هماهنگی آن به شهرداری مشهد واگذار شده است، تمامی دستگاه‌ها باید به تعهدات خود در ساخت تصفیه‌خانه سپتاژ مقید باشند.
محمدرضا حیدری افزود: براساس قانون شهرداری‌ها و شوراها، مسوولیت مدیریت شهری در حوزه حریم شهر، حفاظت از اراضی است و فراتر از آن مسوولیتی نداریم، با این وجود، شورای پنجم شهر در این دوره، براساس مسوولیت‌پذیری اجتماعی به این عرصه ورود کرده و فراتر از مسوولیت خود برای حریم شهر متعهد شد و به عنوان یک اصل آن را در دستورکار خود قرار داد.
وی ادامه داد: روزانه حدود ۳۵۰ تانکر، فاضلاب صنعتی و خانگی خود را در کشف‌رود تخلیه می‌کنند که تصویر بسیار تاسف‌باری را ایجاد می‌کند از این رو در شورای شهر در شرایط سخت اقتصادی و تنگنا‌های مالی ۷۵۰ میلیارد ریال برای ساخت تصفیه‌خانه سپتاژ مصوب شد که براساس برآورد‌ها این اعتبار تا هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.

بهره‌برداری از تصفیه خانه سپتاژ تا خرداد 1400

 
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: عزم و اراده ما و حاکمیت از جمله دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی در حوزه آب و فاضلاب این است که مشکلات "کشف رود" را حل کنیم.
محمدرضا کلائی افزود: یکی از موضوعات مهم در این راستا فاضلاب‌های تانکری است که با احداث این تصفیه خانه به دنبال رفع این مشکل هستیم، اقدمات اولیه در این خصوص انجام شده و تا خرداد ماه ۱۴۰۰ این تصفیه خانه به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ ماه است که مدیریت واحد "کشف رود" از سوی مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی به شهرداری مشهد واگذار شده است، ادامه داد: تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه‌های مختلف در "کشف رود" اجرا شده است.
شهردار مشهد گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در رفع مشکل موتور تلمبه‌ها تاثیر بسیار داشته باشد تصفیه خانه سپتاژ است که به صورت جدی پیگیر احداث و بهره برداری آن هستیم که امیدواریم برای این کار نهاد‌های حاکمیتی نیز کنار ما قراربگیرند.
وی افزود: برای میان مدت در زمینه ساماندهی کشف رود درمحدوده انتهای طبرسی شمالی ۱۰ هزار میلیارد ریال و برای ایجاد زیرساخت‌ها چهار هزار میلیارد ریال در نظر گرفته ایم.
کلائی با بیان اینکه درحوزه احداث تصفیه خانه سپتاژ وظیفه‌ای نداشتیم و از باب مدیریت واحد به این موضوع وارد شدیم ادامه داد: برای احداث تصفیه خانه سپتاژ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی درنظر گرفته شده است و مابقی اعتبار مورد نیاز که حدود هزار میلیارد ریال خواهد بود را تامین خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد درختکاری بیش از ۴۷۰ هکتار از زمین‌های حاشیه کشف رود را نیز بر عهده گرفته است گفت: تاکنون ۱۶۰ هکتار از این درختکاری انجام شده و سعی می‌کنیم تا پایان امسال این میزان را افزایش دهیم.
شهردار مشهد افزود: با انجام این درختکاری ها، فضای سبز با کیفیت مطلوب از محدوده پرکندآباد تا کنارگذر شمالی به فضای سبز مشهد افزوده خواهد شد.
 
عملکرد شهرداری مشهد قابل تقدیر است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از تجربه‌های خوبی که در حوزه محیط زیست مشهد شاهد آن هستیم این است که برای این مهم به مدیریت واحد دست یافته‌اند، مهمترین چالش و مشکل ما در کار‌ها نبود مدیریت یکپارچه و جامع است.
سمیه رفیعی افزود: همه ما آثار سوء بی توجهی به محیط زیست را دیدهایم و اکنون این دولت و مردم هستند که هزینه آن را پرداخت می‌کنند.
وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که اگر به محیط زیست بی توجهی شود هزینه آن را چندین برابر در جای دیگری باید پرداخت کرد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مسئله محیط زیست مطالبه به حق مردم است گفت: موضوع محیط زیست برای مجلس نیز از اهیمت ویژه برخوردار است.
وی با بیان اینکه مدیریت کردن منابع آب یک چالش در کشور است افزود: اکنون شاهد تولید ۳۳ میلیون مترمکعب فاضلاب در کشور هستیم که معتقدم به نوعی یک فاجعه است.
رفیعی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع توجه ویژه مدیریت شهری مشهد و استانداری خراسان رضوی به تصفیه فاضلاب اتفاق خوشایند و قابل تقدیر است.
وی گفت: ما نیز در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از این گونه اقدامات حمایت خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: یکی از ضرورت‌ها در ساماندهی کشف رود حل مشکل تخلیه روزانه بیش از ٣٠٠ تا ٤٠٠ تانکر فاضلاب سپتاژ در این رود بود.
مهدی یعقوبی افزود: برای رفع این مشکل مطالعات احداث این تصفیه خانه در منطقه اولنگ از سوی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت و پس از گذشت ۶ ماه از امضای تفاهمنامه ساماندهی کشف رود، قرارداد احداث تصفیه خانه سپتاژ با ظرفیت تصفیه روزانه سه هزار متر مکعب فاضلاب سپتاژ در زمینی به مساحت هشت هکتار خرداد ماه امسال امضا و برای اجرا به پیمانکار ابلاغ شد.
وی ادامه داد: این تصفیه خانه خرداد ١٤٠٠ به بهره‌برداری می‌رسد و بسیاری از مشکلات زیست محیطی کشف‌رود را برطرف خواهد کرد.
طی دو دهه اخیر کشف‌رود بخاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن و سرازیر شدن فاضلاب‌های آلوده صنعتی، کارگاه‌های محلی و خانگی به بستر آن دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است.

آبیاری زمین‌های کشاورزی واقع در اطراف کشف‌رود با آب آلوده نیز از معضلات بهداشتی آن محدوده است.

شعبه‌ای از کشف‌رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد عبور می‌کند.

این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن هم‌اینک تنها در خاطره‌ها باقی مانده است از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل‌خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در انتهای مسیر طبیعی خود در ریگزار‌های کشور همسایه فرو می‌رود.
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->