تظاهرات اعتراضی صهیونیست‌ها در «تل‌آویو» ترامپ با نتانیاهو دیدار می‌کند (۲ مرداد ۱۴۰۳) عملیات ترکیبی قسام در کرانه باختری | قسام: ۳ نظامی صهیونیست را زخمی کردیم (۲ مرداد ۱۴۰۳) آیا جو بایدن مرده است؟ بلینکن: بایدن در زمان باقیمانده ریاست جمهوری خود برای صلح در منطقه تلاش می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات اراک و استان مرکزی از فردا چهارشنبه (۳ مرداد ۱۴۰۳) پزشکیان: کشور با یک گروه، دسته و جناح اداره نمی‌شود نتانیاهو: ممکن است توافق برای تبادل اسیران نزدیک باشد سردار رادان: امسال حداکثر زمان خروج زوار اربعین از گیت‌ها، ۵ ثانیه است ترامپ: بایدن قربانی کودتا شد آیا ادارات سیستان و بلوچستان پنجشنبه (۴ مرداد ۱۴۰۳) است؟ جزئیات طرح سه مرحله‌ای چین برای بحران غزه اسناد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در اختیار هکر‌ها قرار گرفت مدیر سرویس مخفی آمریکا استعفا کرد حزب الله پایگاه نظامی نیریا را با پهپاد انتحاری هدف قرار داد آیت‌الله علم‌الهدی: وظایف روحانیت با دستگاه‌های حکومتی تفاوت دارد | رسالت طلبه، ایستادگی در بیان حق است گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات مشخص شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) سفیر ایران با مقام سعودی در مورد ۲ حاجی بازداشتی رایزنی کرد نامه جوانان بلژیکی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۴ هزار تن برای درمان باید از غزه خارج شوند
سرخط خبرها

ساختار حقوقی آمریکا در زمان ادعای تقلب در انتخابات چگونه عمل می‌کند؟

  • کد خبر: ۴۸۸۶۱
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
ساختار حقوقی آمریکا در زمان ادعای تقلب در انتخابات چگونه عمل می‌کند؟
نگاهی به سخنان اخیر ترامپ درباره تقلب انتخاباتی و روند حقوقی شکایت‌های انتخاباتی با یادآوری نمونه تاریخی آن در سال۲۰۰۰.
به گزارش شهرآرانیوز؛ دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در ماه‌های اخیر، همانند انتخابات سال ۲۰۱۶، بار‌ها از احتمال تقلب در انتخابات این کشور سخن گفته است. تأکید او بر امکان تقلب در پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، با افزایش بی‌سابقه آرای پستی شدت گرفته است. توضیح آنکه به‌دلیل بحران همه‌گیری کرونا، بسیاری از آمریکایی‌ها برای حفظ جان خود ترجیح داده‌اند از‌طریق آرای پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان شرکت کنند.
 
با‌این‌حال، در شرایطی که هنوز میلیون‌ها رأی پستی شمارش نشده است، روز گذشته، دونالد ترامپ در یک سخنرانی، خود را پیروز زودهنگام انتخابات اعلام کرد. او در سخنرانی خود گفت: «صادقانه بگویم که ما در انتخابات پیروز شده‌ایم. واضح است که ما پیروز این انتخابات شده‌ایم. اما تقلب بزرگی رخ داده که باعث شرمساری این کشور است. شکایت خود را در دیوان عالی مطرح می‌کنم.» اگرچه طبق گزارش‌های رسمی، ترامپ در ایالت‌های حساس و تعیین‌کننده‌ای نظیر ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا، از رقیب خود پیش است، هنوز این احتمال مطرح است که آرای پستی، نتیجه انتخابات را به نفع بایدن تغییر دهد. به همین واسطه ترامپ بر شمارش‌نشدن آرای پستی که پس از انتخابات به حوزه‌های رأی‌گیری می‌رسد و اعلام سریع نتیجه نهایی انتخابات اصرار دارد و تهدید کرده است که اگر چنین نشود، به دیوان عالی شکایت خواهد کرد.
 
تأکید ترامپ بر شکایت از روند‌های انتخاباتی در دیوان عالی به آن دلیل است که وی تقریبا تردیدی ندارد که می‌تواند رأی مطلوب خود را از دیوان عالی دریافت کند. اطمینان او از آنجا حاصل شده است که با تأیید امی برت، قاضی محافظه‌کارِ جدید دیوان عالی توسط سنا، موضع جمهوری‌خواهان در دیوان عالی بیش از پیش تقویت شد؛ چنان‌که ترکیب فعلی آن، شش‌محافظه کار در‌برابر سه‌لیبرال است؛ آن هم شش‌محافظه‌کاری که سه‌تن از میان آن‌ها توسط شخص دونالد ترامپ برای قضاوت در دیوان عالی معرفی شده‌اند. با‌این‌حال باز هم نمی‌توان از پیش، ترامپ را برنده هر‌گونه پرونده حقوقی مربوط‌به انتخابات پیش رو دانست؛ چنان‌که قاضی اندرو هنن، یک قاضی فدرال آمریکا، شکایت حزب جمهوری‌خواه برای ابطال حدود ۱۲۷‌هزار رأی در بخش دموکرات‌نشینِ هریسِ ایالت تگزاس را رد کرد.
 
همچنین کمپین جو بایدن اعلام کرده است که اگر ترامپ برای جلوگیری از جدول‌بندی صحیح آرا به دیوان عالی برود، دموکرات‌ها نیز تیم‌های حقوقی خود را برای مقاومت در‌برابر تلاش ترامپ، روانه دیوان عالی خواهند کرد. همه این‌ها نشان می‌دهد که اگر آرای ترامپ و بایدن شانه‌به‌شانه پیش رود، احتمالا این دعاوی حقوقی و رأی دیوان عالی است که همانند انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌۲۰۰۰ پیروز کارزار انتخابات را مشخص می‌کند.
 
اگر چنین روندی طی شود، در روز‌های آتی باید منتظر ماند تا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشخص شود و این به‌معنای هرج‌و‌مرج بیشتر در آمریکاست، به‌ویژه در جامعه دوقطبی‌شده‌ای که خشونت‌های سیاسی و اجتماعی در آن در‌حال اوج‌گیری است.


ساختار حقوقی آمریکا در زمان ادعای تقلب چگونه عمل می‌کند؟

ترامپ تنها کسی نیست که به نظام انتخابات آمریکا شک دارد و می‌توان اظهاراتی را نظیر آنچه می‌گوید، در طول تاریخ آمریکا مشاهده کرد. نزدیک‌ترین بحران در این زمینه را در سال‌۲۰۰۰ شاهد بودیم. اما پیش از پرداختن به آن، اشاره به ساختار حقوقی آمریکا برای بررسی ادعای تقلب در انتخابات، خالی از لطف نیست. در‌صورت ادعای تقلب در انتخابات آمریکا، راهکار حقوقی پیش‌بینی شده است، اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در آمریکا، کمیسیون انتخابات فدرال، برخلاف نامی که دارد، مجری انتخابات نیست؛ بلکه این کمیسیون، تنها بر فعالیت‌های مالی ستاد‌های انتخاباتی نظارت می‌کند. مجریان انتخابات در آمریکا فرمانداران و دولت‌های ایالتی هستند. قوانین اجرای انتخابات هم طبعا از یک ایالت به ایالت دیگر فرق می‌کند.
 
با این وصف، اگر نامزدی به روند انتخابات در یک ایالت اعتراض داشته باشد، باید به هیئت‌های نظارت یا مبادی قانونی پیش‌بینی‌شده در آن ایالت مراجعه کند. به‌عنوان مثال، در ایالت ماساچوست اگر نامزدی خواستار بازشماری آرای یک یا چند حوزه انتخابیه باشد، باید تا شش‌روز پس از رأی‌گیری، درخواست کتبی خود را به فردی که عنوان منشی شهر (clerk) را دارد، تقدیم کند. امضای حداقل ۱۰‌رأی‌دهنده که مؤید تخلف در آن حوزه انتخابیه است، باید به درخواست بازشماری پیوست شده باشد. در شهر بوستون مرکز ایالت ماساچوست، باید دست‌کم ۵۰‌رأی‌دهنده امضا کنند که در یک حوزه انتخابیه خاص احتمالا تخلفی روی داده است. این فرایند ممکن است در ایالت‌های گوناگون متفاوت باشد.


در انتخابات ۲۰۰۰ چه گذشت؟

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰، روز هفتم نوامبر، میان جرج بوش پسر و ال گور، معاون بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، برگزار شد. رقابت میان این دو نامزد، بسیار نزدیک بود و کسی که ۲۹‌رأی گزینندگان ایالت فلوریدا را می‌برد، برنده انتخابات می‌شد. زمانی‌که فلوریدا پیروزی جرج بوش را با تنها چند‌هزار رأی بیشتر اعلام کرد، ستاد انتخابات ال گور به نتیجه رأی‌گیری معترض شد. این اعتراض، با‌توجه‌به اینکه برادر جرج بوش در آن زمان فرمانداری ایالت فلوریدا را برعهده داشت، مورد‌توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت. ستاد انتخابات ال گور از چندین مورد تخلف یا کج‌سلیقگی در برگزاری انتخابات خبر داد. دادگاه عالی ایالت فلوریدا به نفع ال گور رأی داد، اما ستاد بوش این‌بار به دیوان عالی ایالات متحده آمریکا شکایت کرد و این دیوان، با نقض رأی دادگاه فلوریدا، جلو ادامه بازشماری دستی آرا را گرفت و بدین‌شکل بوش به کاخ سفید راه پیدا کرد.


آیا ساختار حقوقی آمریکا تعیین‌کننده نتیجه نهایی اعتراض‌هاست؟

سنت حزبی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا این بوده است که اعتراض‌هایشان را از مبادی قانونی به پیش ببرند و درنهایت به رأی دیوان عالی آمریکا گردن نهند. با‌این‌حال، رفتار دونالد ترامپ در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که او حتی به سنت‌های حزب خود هم پایبند نیست. با‌توجه‌به ادعا‌های ترامپ مبنی‌بر احتمال تقلب در انتخابات و ازآنجاکه او از هواداران حمل سلاح در آمریکاست، تعجبی ندارد که گروه‌های شبه‌نظامی از هم‌اکنون برای پس‌گرفتن آرای دزدیده‌شده یا ابطال آرای پستی دموکرات‌ها، آستین‌ها را بالا بزنند. گروه‌های شبه‌نظامی نظیر «نیروی امنیتی ۳ درصد» و «متعهدان به سوگند» ازجمله این گروه‌های شبه‌نظامی هستند که بیم فعالیت هرج‌و‌مرج‌طلبانه آنان در آمریکا وجود دارد. هر‌چه روند بررسی حقوقی شکایت ترامپ و کمپین او در‌صورت ارجاع به دیوان عالی، ادامه پیدا کند، به‌معنای تشدید خشونت در آمریکاست و اگر نتیجه نهایی دلخواه ترامپ و حامیانش نباشد، بحران جدی‌تر خواهد شد؛ بحرانی که نتیجه آن، چیزی جز آسیب‌های بنیادین به دموکراسی آمریکایی نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->