۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

۵ کشته در حوادث مهر ۹۹ مشهد

  • کد خبر: ۴۸۸۶۳
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
۵ کشته در حوادث مهر ۹۹ مشهد
آمار آتش‌نشانی نشان می‌دهد در اولین ماه پاییز ۲ هزار حادثه در شهر مشهد رخ داده است
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ بررسی وضعیت ایمنی مشهد در مهر به عنوان طلیعه ماه‌های سرد سال، نشان می‌دهد که وضعیت حوادث مهر به نسبت ماه‌های گذشته اندکی بهتر بوده است، هر چند که در همین ماه نیز ۵۸ هزار و ۸۸۰ بار تلفن آتش‌نشانی مشهد زنگ خورده و در اثر وقوع حوادث مختلف ۵ شهروند جان خود را از دست داده‌اند.


امان از این مزاحمان همیشگی

در میان آماری که آتش‌نشانی اعلام کرده است، وجود ۲۶ هزار و ۸۵۷ تماس مزاحمی با سامانه فوریت‌های ۱۲۵ آتش‌نشانی که ۴۵.۶ درصد از کل تماس‌هاست، نشان می‌دهد که جای اقدامات فرهنگی در این زمینه اندکی خالی است. شاید برخورد‌های سخت‌تر با مزاحمان که با این اقدامشان جلوی امدادرسانی به‌موقع به حادثه‌دیدگان واقعی را می‌گیرند، و رسانه‌ای کردن این برخورد‌ها اندکی از این ناهنجاری اجتماعی بکاهد. البته نباید از ظرفیت‌های موجود فرهنگی شهر، مدارس و سایر نهاد‌ها برای کاهش این ناهنجاری غافل شد. یکی دیگر از مشکلاتی که ناخواسته از سوی شهروندان تبدیل به مزاحمت برای آتش‌نشانی می‌شود وجود ۱۶ هزار و ۹۶۶ تماس اشتباهی است، یعنی افراد به جای گرفتن شماره‌های اضطراری سایر دستگاه‌ها با آتش‌نشانی تماس گرفته‌اند.


وقوع روزانه ۶۷ حادثه در مشهد

جالب است که از کل تماس‌های برقرار شده با آتش‌نشانی در مهر، تنها ۲ هزار و ۱۱ مورد معادل ۳.۴ درصد از تماس‌ها منجر به عملیات شده است که ۵ هزار و ۹۲۱ آتش‌نشان با هزار و ۸۴۱ دستگاه خودرو برای رفع خطر به محل وقوع حوادث اعزام شده‌اند. به صورت میانگین روزانه ۶۷ حادثه در مشهد رخ می‌دهد.
بررسی عملیات‌های یک ماهه انجام شده از سوی آتش‌نشانان نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌ها در مشهد با ۶۳۷ مورد بیشترین حجم حوادث را به خود اختصاص داده‌اند و ۴۷۷ عملیات امداد و نجات و ۴۹۰ عملیات خدمات ایمنی از دیگر اقداماتی بوده که امدادگران را به صحنه کشانده است.


نجات ۶۵۵ شهروند از خطر

هم‌زمان با خدمات ایمنی آتش‌نشانان ۶۵۵ شهروند از خطرات جانی نجات یافته و بدون هیچ خسارتی به نقاط امن منتقل شده‌اند. در مقابل این آمار ۱۲۱ نفر نیز مصدوم شده‌اند که با ورود امدادگران و بیرون کشیدن مصدومان از دل حوادث این افراد برای دریافت خدمات درمانی تحویل تکنیسین‌های اورژانس شده‌اند.
اما جان باختن ۵ شهروند در این حوادث، جزو آمار‌های جبران‌ناپذیری است که تنها با پیشگیری می‌توان جلوی تکرار این تراژدی را گرفت، به خصوص که روز‌های سرد سال هنوز پیش رو است و آمار گازگرفتگی در نیمه دوم سال به صورت تصاعدی بالا می‌رود.


از آتش‌سوزی ضایعات تا گرفتاری در آسانسور

سوختن ضایعات و زباله در خارج از ساختمان‌ها و وسایل نقلیه با منشأ شعله‌های کوچک همچون فندک، کبریت، شمع و زغال گداخته بیشترین حریق‌هایی بوده که در مشهد رخ داده است و سوختن درختان و گیاهان با منشأ شعله‌های کوچک و آتش‌سوزی ساختمان‌ها با منشأ گرمای اجزای شبکه توزیع برق در رتبه‌های بعدی بیشترین دلایل وقوع حریق بوده است.

حوادث مرتبط با آسانسور و همچنین گرفتاری در ساختمان‌ها و خودرو‌ها از مهم‌ترین اتفاقاتی بوده که گروه‌های امداد و نجات آتش‌نشانی را به محل حوادث کشانده است. همچنین در بحث حوادث خدمات ایمنی بیشترین عملیات‌های صورت گرفته برای دفع حشرات مزاحم همچون زنبور‌ها بوده و رهایی حیوانات گیرافتاده در اماکن مختلف و همچنین جلوگیری از نشت مایعات اشتعال‌پذیر در رده‌های بعدی قرار داشته‌اند.

به گفته سرپرست آتش‌نشانی مشهد، بی‌احتیاطی مهم‌ترین عاملی است که همواره منجر به وقوع حوادث می‌شود که این موضوع در حوادث ترافیکی و گرفتار شدن افراد درون خودرو‌ها بسیار مشهود است.
مسعود ظهوریان با اشاره به انجام ۲ هزار و ۳۲۸ بازدید پیشگیرانه از صنوف و اماکن پرخطر، بیان کرد: در مهر با توجه به اقدامات ایمنی صورت گرفته از سوی صنوف مختلف ۶۵۴ مورد تأییدیه ایمنی صادر شده است.
وی درباره آموزش‌های شهروندی برای آگاهی شهروندان از وظایفشان در قبال حوادث گفت: در مهر ۴۱ هزار و ۶۱۰ ساعت آموزش شهروندی برای اقشار مختلف انجام شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->