احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کاشمر آغاز شد جزئیات فروش اینترنتی محصولات سایپا از دوشنبه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر نفت: ظرفیت تجارت ایران و روسیه فراتر از ارقام کنونی است ۱۰۰ درصد اراضی ملی و کشاورزی استان حدنگاری شد| شمارش معکوس برای تکمیل حدنگاری ۱۱ میلیون هکتار اراضی خراسان رضوی وزیر نفت وارد مسکو شد | پاک نژاد در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه شرکت می‌کند خاموشی در تابستان ۱۴۰۴ حتمی شد | اعمال سختگیرانه‌ترین تنبیه‌ها برای ادارات پرمصرف استان پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال سقوط قیمت طلا در پی مذاکرات آمریکا و چین زمان عرضه بنزین سوپر اعلام شد هشدار بانک مرکزی | واریز وجه در معاملات به حساب نفر سوم پولشویی است بهره‌برداری از ۲۹۶ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی | چشم‌انداز تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در استان+ویدئو بررسی شرایط خرید ملک با موجودی ۳ تا ۵ میلیارد تومان در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول تفویض حداکثری اختیارات «ساتبا» به خراسان رضوی وصول بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی خبر داد: وجود ۱۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در خراسان رضوی توقف فروش آرد به نانوایان آزادپز بورس وارد فاز احتیاط شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه کالای همراه مسافر تا پایان فصل بهار ۱۴۰۴ تعیین شد صدور پروانه بهره‌برداری از ۶ معدن در غرب خراسان رضوی نرخ طلا در مشهد یک میلیون تومان ریزش کرد | افت ۱.۶ میلیونی قیمت سکه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی، قطب تولید انرژی پاک در کشور | ۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در استان ساخته می‌شود عشایر، ستون فقرات اقتصاد و امنیت خراسان رضوی تأکید استاندار خراسان رضوی و مشاور رئیس‌جمهور بر نقش‌آفرینی استان در پروژه‌های ملی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش نرخ دلار و طلا تورم فروردین ۱۴۰۴ رکورد ۱۷ ماه اخیر را شکست شرایط بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد تأمین بیش از ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سهم ورزش‌های همگانی خراسان رضوی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده تهران- مشهد؛ دارای بالاترین آمار جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‌های کشور طی اسفند ۱۴۰۳
سرخط خبرها

کسری بودجه و ضرورت انضباط

  • کد خبر: ۴۹۰۹
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۸
کسری بودجه و ضرورت انضباط

علیرضا طوسی رضوانی*| طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، دولت امسال بین 60 تا 100هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. کسری بودجه در اقتصاد ایران بیشتر محصول کاهش رشد اقتصادی، کاهش درآمدهای نفتی، کاهش درآمدهای مالیاتی و همچنین افزایش هزینه‌های عمومی دولت، یارانه‌ها و تورم می‌باشد. تصور غالب این است که در مسئله کسری بودجه، سهم درآمدهای نفتی در قیاس با دیگر عوامل یادشده قاعدتا باید بیشتر باشد؛ به‌ویژه در اوضاع کنونی که با تحریم و کاهش شدید درآمدهای نفتی مواجه هستیم؛ اما واقعیت این است که سهم هزینه‌های عمومی، یارانه‌ها و درآمدهای مالیاتی در بودجه کشور اگر از درآمد نفت بیشتر نباشد، کمتر هم نیست؛ و این دقیقا همان نکته‌ای است که همواره دولت و مجموعه حکومت به آن بی‌توجهی کرده‌اند. سال‌هاست که اقتصاددانان بر ضرورت کاهش وابستگی و اتکا به درآمدهای نفتی و لزوم توجه بیشتر به سایر منابع درآمدی نظیر تولیدات صنعتی، درآمدهای مالیاتی، کاهش یارانه‌ها و کاهش هزینه‌های عمومی تأکید می‌کنند؛ اما دولت تاکنون اقدام مؤثری در این راستا نکرده است. حتی در آخرین جلسه سران قوا برای جبران کسری بودجه در سال98، بازهم به این مسئله توجه نشده است. طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، جبران کسری بودجه امسال باید از 4طریق مولدسازی دارایی‌های دولت، انتشار اوراق دولتی، برداشت از منابع صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی صورت گیرد. تصمیمی که به نظر بسیاری از کارشناسان چندان مطلوب نیست و می‌تواند نتایج زیان‌باری ازجمله آثار تورمی به همراه داشته باشد به‌طورکلی برای سالیان متمادی، رویه دولت‌ها در ایران برای جبران کسری بودجه، بیش از آنکه متمرکز بر کاهش هزینه‌ها باشد، متکی بر افزایش درآمدها بوده است. این در حالی است که حجم دولت بسیار بزرگ و هزینه‌های جاری و عمومی آن (اعم از دستمزد و یارانه و...) بسیار زیاد است. به‌عبارت‌دیگر، کشور با هزینه‌های بالا و گران اداره می‌شود و همین موجب کاهش بهره‌وری در نظام اداری، معطل ماندن بسیاری از پروژه‌های عمرانی و درنهایت کسری بودجه دائمی شده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که حذف هزینه‌های زائد و بیهوده برای دولت، یک اقدام واجب و ضروری است. برای مثال پرداخت یارانه به دهک‌های پردرآمد، حقوق‌های نجومی یا حق مأموریت‌ها و مزایای عجیبی که در برخی سازمان‌ها و نهادها دیده می‌شود، هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد. در زمان بررسی و تصویب بودجه98 حدود 150هزار میلیارد تومان برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته شد. این در حالی بود که در همان زمان حدود 900هزار میلیارد تومان برای یارانه پنهان و آشکار (ازجمله یارانه نقدی و یارانه سوخت و...) اختصاص یافت؛ یعنی 6برابر درآمد نفتی! تأسف‌بارتر اینکه این یارانه‌ها هیچ‌گاه به‌طور عادلانه توزیع نشده‌اند و عملا گروه‌ها و دهک‌های پردرآمد، بیشتر از طبقات ضعیف از یارانه‌ها بهره‌مند شده‌اند. باگذشت حدود 8سال از گنجاندن موضوع حذف یارانه گروه‌های پردرآمد در لایحه بودجه، تازه امسال قرار است که این کار صورت گیرد. طبق مطالعات انجام‌شده از 10دهک درآمدی کشور، 3دهک نیازی به یارانه نقدی ندارند. 3دهکی که حدود 24میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و بیش از 75درصد آن‌ها کماکان 20هزار میلیارد تومان در سال یارانه دریافت می‌کنند! همچنین طبق برآوردها، 67هزارمیلیاردتومان از 123هزار میلیارد تومان یارانه سوخت، به جیب ثروتمندان سرازیر می‌شود! حال اگر این ارقام را در کنار 40هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی که بیشتر متعلق به همان طبقات ثروتمند و نهادهای حکومتی است قرار دهیم، خواهیم دید که در صورت اصلاح و هدفمندسازی نظام یارانه‌ها و همچنین اصلاح نظام مالیاتی، تا چه اندازه می‌توان کسری بودجه را جبران نمود. به‌ عبارت‌ دیگر، اگر فقط درآمد حاصل از حذف یارانه ثروتمندان و درآمد حاصل از کشف فرار مالیاتی را در نظر بگیریم، تنها از محل این 2منبع حدود 60هزار میلیارد تومان عاید دولت می‌شود که رقم درخورتوجهی برای جبران کسری بودجه است. بنابراین، انضباط مالی به معنای کاستن از هزینه‌های زائد دولت و جلوگیری از ریخت‌وپاش و حیف‌ومیل بیت‌المال در سازمان‌های دولتی و حکومتی، در کنار تحصیل عادلانه درآمدهای مالیاتی، ازجمله مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که برای جبران کسری بودجه باید صورت گیرد. درواقع اجرای چنین راهکارهایی این امکان را به دولت می‌دهد که بدون نگرانی از کاهش یا حتی به صفر رسیدن درآمدهای نفتی، کسری بودجه سال98 را جبران
نماید.
*مدرس دانشگاه و کارشناس سیاسی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->