دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

نوسان نرخ دلار، بازار خریدوفروش گوشی موبایل را راکد کرد

  • کد خبر: ۴۹۳۲۳
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
نوسان نرخ دلار، بازار خریدوفروش گوشی موبایل را راکد کرد
پس از یک دوره تلاطم و افزایش قیمت حالا چند روزی می‌شود که بازار فروش گوشی تلفن‌همراه خوابیده است. البته مسبب این خواب و رکود این‌بار خریداران نیستند، بلکه فروشنده‌ها هستند. علتش را هم که می‌دانید؛ نرخ ارز.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ پس از یک دوره تلاطم و افزایش قیمت حالا چند روزی می‌شود که بازار فروش گوشی تلفن‌همراه خوابیده است. البته مسبب این خواب و رکود این‌بار خریداران نیستند، بلکه فروشنده‌ها هستند. علتش را هم که می‌دانید؛ نرخ ارز.
 
چند روزی که قیمت ارز سراشیبی سقوط را پیش گرفته بود، بسیاری از فروشندگان کالا‌های وارداتی مانند گوشی تلفن‌همراه دست از کاسبی کشیده بودند تا ببینند وضعیت بازار کالاهایشان به کجا خواهد رسید. حرف آن‌ها این است که وقتی کالای خود را با قیمت بیشتری تهیه کرده‌اند، اکنون اگر با نرخ جدید بفروشند، سرمایه آن‌ها هدر خواهد رفت و ازطرفی اگر قیمت ارز دوباره صعودی شود، آن‌ها چگونه می‌توانند کالای جدید را جایگزین کالای فروش‌رفته کنند؟
 
شاید بگویید برخی از همین افراد در زمانی که قیمت ارز رو به افزایش بود، قیمت کالا‌های قدیمی‌تر خود را با نرخ روز محاسبه می‌کردند و افزایش می‌دادند، حالا چه شده است که دربرابر کاهش قیمت، مقاومت می‌کنند؟ همه این حرف‌ها درست، اما چاره این تلاطم‌های همیشگی بازار عرضه و تقاضا و بگومگو‌های خریدار و فروشنده یک چیز است؛ «ثبات قیمت ارز در بازار».

نگاهی به قیمت برند‌های مختلف گوشی تلفن‌همراه در هفته گذشته، نشان می‌دهد که قیمت برخی مدل‌ها تاحدودی کاهش یافته است. به‌عنوان مثال گوشی پرطرفدار سامسونگ A۵۱ از محدوده قیمتی ۷ میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان در ۱۲ آبان با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در روز گذشته همراه بوده است.
 
همچنین در این بازه زمانی، قیمت مدل سامسونگ A۳۰ کاهش ۵۰۰ هزار تومانی داشته و گوشی‌های هوآوی نیز به‌صورت میانگین با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی و برخی مدل‌های گوشی برند آیفون با کاهشی بین ۲۰۰ هزار تومان تا یک‌میلیون تومان مواجه بوده است. البته برخی مدل‌های گوشی تلفن‌همراه تغییر قیمت نیافته‌اند و مدل‌هایی مانند پرچمداران سامسونگ یا آیفون مکس با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. محدوده قیمتی برخی مدل‌ها، تغییرات کاهشی یا افزایشی داشته است که همه این‌ها نشان می‌دهد نمی‌توان نسخه ارزانی را برای بازار تلفن‌همراه پیچید.


استقامت دربرابر کاهش قیمت‌ها، برای بقا

معماریان، یکی از فروشنده‌های کلی تلفن‌همراه در بازار مشهد، با تایید ایجاد رکود در بازار به شهرآرا می‌گوید: ۱۰۰ درصد در این شرایط، فروشنده‌های جزئی گوشی تلفن‌همراه از خریدوفروش دست کشیده‌اند و همین موضوع باعث ایجاد رکود در بازار شده است. او با اشاره به رفت‌وبرگشت نرخ ارز در مدار نزولی و صعودی در روز‌های اخیر می‌افزاید: ازآنجایی‌که قیمت موبایل در بازار بستگی مستقیم به نرخ ارز دارد، خیلی از فروشنده‌ها دست نگه داشته‌اند تا شاید نرخ ارز به ثبات برسد و آن‌ها بتوانند برای فروش کالای خود تصمیم بهتری بگیرند.

معماریان می‌گوید: اگر صاحب فروشگاهی بخواهد همه اجناس داخل ویترین خود را با قیمت روز بفروشد، دست‌کم ۲۰ درصد ضرر می‌کند. یعنی حداقل درآمد سه ماه فروشگاه خود را از دست می‌دهد و اگر قیمت‌ها دوباره افزایشی شود، دیگر مانند قبل قادر به جایگزین کردن کالا نیست، بنابراین فروشنده‌ها برای بقای خود، مجبور به استقامت دربرابر کاهش قیمت‌ها هستند.

به نظر او این عکس‌العمل طبیعی است و در توضیح آن می‌گوید: به‌عنوان مثال وقتی من کالای خود را با درهم بالای ۷ هزارو ۵۰۰ وارد کرده‌ام، تمام تلاش خود را می‌کنم تا با قیمتی نزدیک به همان نرخ بفروشم تا ضرر کمتری کنم، پس طبیعتا با کاهش نرخ ارز، از فروش کالا منصرف می‌شوم.


قیمت گوشی کم نمی‌شود

مسعودی، نماینده یکی از شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن‌همراه در مشهد، با اشاره به اینکه دولت در تخصیص ارز برای واردات گوشی تلفن‌همراه تعلل می‌کند، می‌گوید: هنوز خیلی از شرکت‌ها با وجود ثبت سفارش برای واردات گوشی، ارز نگرفته‌اند که این موضوع، باعث کاهش ورود موبایل به کشور شده است.

او می‌گوید: عده‌ای از خریداران به امید کاهش قیمت موبایل، دست نگه داشته‌اند و فعلا خرید نمی‌کنند، اما درصورت روی آوردن یک‌باره این تقاضا‌ها به بازار در آینده و باتوجه‌به تخصیص پیدا نکردن ارز و ورود کم این کالا به کشور حتی درصورت کاهش نرخ ارز، قیمت گوشی تلفن‌همراه کم نخواهد شد.

مسعودی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا بر قیمت کالا در بازار تأثیر می‌گذارد، ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال در یکی از مدل‌های پرطرفدار سامسونگ به نام A۱۰ قیمت نسبت‌به هفته قبل، کمتر شد، اما به‌دلیل تقاضای زیاد برای این مدل، قیمت بیش از این کم نخواهد شد.


به فروش با قیمت روز، مکلف هستیم

به گزارش خبرنگار شهرآرا به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل مشهد هم مهر تاییدی بر رکود شدید در بازار تلفن‌همراه می‌زند و می‌گوید: به‌دلیل نوسانات دلار، خریدوفروش زیادی در بازار تلفن‌همراه انجام نمی‌شود و هم‌اینک رکود شدیدی بر بازار حاکم است.

افشین اکبری‌حداد می‌افزاید: اگر قیمت دلار سقوط کند، به رونق بازار کمک زیادی خواهد شد، زیرا هم‌اکنون توان خرید مردم به‌دلیل افزایش قیمت دلار کم شده است و اگرچه ممکن است در خرید‌های قبلی با ضرر‌هایی مواجه شویم، خاصیت این بازار همین است و ما به فروش به قیمت روز، مکلف هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->