همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
سرخط خبرها

نظر نمایندگان مجلس درباره مذاکره با آمریکا چیست؟

  • کد خبر: ۴۹۷۷۹
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
نظر نمایندگان مجلس درباره مذاکره با آمریکا چیست؟
می‌توان نظرهای ساکنان بهارستان را به دو دسته تقسیم کرد: گروه نخست که هیچ‌گونه انعطافی ندارند و در هیچ شرایطی قائل به مذاکره با آمریکا نیستند و گروه دوم که معتقدند باید منتظر ماند و دید دولت بایدن تا چه میزان از دولت ترامپ فاصله می‌گیرد و با تغییر رویه، به اصول بین‌المللی پایبند است.
گروه سیاسی | شهرآرانیوز؛ در شرایطی که هنوز نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قطعی نشده و ترامپ نیز حاضر به پذیرش شکست نشده است و بر تقلب در انتخابات اصرار می‌ورزد، قریب به اتفاق کشور‌های جهان، بنا به گزارش غول‌های رسانه‌ای آمریکا، بایدن را پیروز انتخابات شناخته‌اند و با تبریک پیروزی به او، درصدد تنظیم روابط و مناسبات آتی خود با دولت جدید در آمریکا هستند. کارشناسان بسیاری نیز در این راستا به آینده‌پژوهی و گمانه‌زنی درباره روابط آتی کشور‌ها با دولت بایدن مشغول‌اند.
 
در ایران نیز بسیاری از نمایندگان مجلس درباره انتخابات در آمریکا واکنش نشان داده و نظر خود را درباره آینده روابط کشورمان با دولت بایدن اعلام کرده‌اند. اگرچه وجه اشتراک عمده نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم در این خصوص، اعتماد‌نداشتن به کلیت دولت آمریکاست و معتقدند که تفاوتی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نیست، می‌توان نظرات ساکنان بهارستان را به دو دسته تقسیم کرد: گروه نخست که هیچ‌گونه انعطافی ندارند و تحت هیچ شرایطی قائل به مذاکره با آمریکا نیستند و گروه دوم که معتقدند باید منتظر ماند و دید دولت بایدن تا چه میزان از دولت ترامپ فاصله می‌گیرد و با تغییر رویه، به اصول بین‌المللی پایبند است. در ادامه آرای این دو گروه را مرور خواهیم کرد.


 

استراتژی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، فشار حداکثری بر ایران است

امیرحسین بانکی‌پور‌فرد، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست‌های ایران تأثیری دارد یا خیر و اگر رفتار دولت جدید آمریکا تغییر کند، ایران نیز در سیاست‌های خود تجدید نظر می‌کند یا نه، گفت: در استراتژی کلی آمریکا، رویکرد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تفاوتی ندارد، ولی تاکتیک برخورد افراد در این دو حزب می‌تواند متفاوت باشد؛ یعنی جمهوری‌خواهان خیلی آشکار عمل می‌کنند، ولی دموکرات‌ها دورو رفتار می‌کنند.

 

در آمریکا هیچ میزی برای مذاکره وجود ندارد

جعفر راستی، نماینده مردم شبستر، نیز در ذیل گروه نخست، در گفتگو با ایسنا، گفت: نباید فکر کنیم که با آمدن جو بایدن، خوی استکباری آمریکا کم شده و رابطه‌اش با ما خوب می‌شود. این تصور، ساده‌لوحانه است. عروسک‌گردان در آمریکا یک طیف است و آن صهیونیسم است. صهیونیسم به همه شئون آمریکا مسلط است و عروسک‌ها یک روز بوش پدر و پسر و روز دیگر ترامپ یا بایدن هستند و تنها راه برخورد با آمریکا تکیه بر توان داخلی است. هیچ فرقی بین جو بایدن و دونالد ترامپ وجود ندارد. در آمریکا هیچ میزی برای مذاکره وجود ندارد و آینده جمهوری اسلامی نیز توافق و مذاکره را پیگیری نخواهد کرد.

 

مذاکره با آمریکا باید از موضع قدرت انجام شود

بهروز محبی‌نجم‌آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس، اما در‌مقابل گروه نخست، در گفتگو با ایسنا، با تمایزگذاری میان رویکرد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها گفت: اصل مذاکره با آمریکا چیز بدی نیست و کسی با آن مخالفتی ندارد، اما مذاکره باید از موضع قدرت صورت گیرد. قطعا اگر افراد تحت فشار و در موضع ضعف به پای میز مذاکره روند، چیزی جز باخت نصیبشان نخواهد شد. اما اگر کشور در موضع قدرت قرار گیرد و بسیاری از مؤلفه‌های قدرتش مورد احترام رقبا و دشمنانش قرار گیرد، مذاکره ایرادی ندارد. مسئله‌ای که مقام معظم رهبری و امام راحل نیز بر آن تأکید داشتند، توجه ویژه به مؤلفه‌های قدرت کشور و زمینه سازی برای اقتدار ملت بزرگ ایران در تمام عرصه‌های مختلف است.

 

بازی سیاست، بازی دادوستد بر‌اساس منافع ملی است

معین‌الدین سعیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، نیز در گروه دوم درباره آینده روابط ایران و آمریکا به ایسنا گفت: از زمانی‌که جو بایدن پیروز انتخابات اعلام شده، نخ‌هایی درباره بازگشت به برجام و ارتباط با ایران داده است. اما من فکر می‌کنم که در شرایط فعلی کشور، نباید از احتمال توافق یا مذاکره با آمریکا ذوق‌زده شویم. ما باید مبتنی‌بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مقام معظم رهبری عمل کنیم. اگر فضایی به وجود بیاید و طرف آمریکا تصمیم جدی برای بازگشت به برجام داشته باشد، چارچوبی برای ادامه مذاکرات وجود خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->