شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

جان پدر، خاک خراسان پیکرت را در آغوش می‌کشد

  • کد خبر: ۴۹۹۲۵
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
جان پدر، خاک خراسان پیکرت را در آغوش می‌کشد
سید جمال‌الدین سجادی- روزنامه‌نگار افغانستانی
این اولین بار در ۴۰ سال گذشته است که همدلی حمله تروریستی به دانشگاه کابل، حمله به کورس (مرکز آموزشی) موعود و کوثر دانش و شهادت دانش‌آموزان و دانشجویان در کابل قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد.
 
از سوی دیگر نورپردازی برج آزادی تهران به رنگ پرچم افغانستان، موجی از همدلی و دوستی را بین دو ملت کلید زد، این یک اقدام ساده، اما به موقع بود و همه دیدیم که چقدر توانست مرهم بگذارد بر زخم یک ملت! اقدام شهرداری‌های مشهد، تهران، اصفهان و دیگر نقاط ایران که بنر‌های جان پدرکجاستی را در نما‌های شهری جا داده بودند نیز حس غم‌شریکی و همدلی و همدردی را میان دو ملت ایران و افغانستان برافروخت.
 
اگر روابط بین دولت‌ها را کنار بگذاریم، به شمول مسائل سیاسی مثل وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران و دیگر مشکلاتی که از سوی دولت‌ها بر مردم تحمیل می‌شود، مردم ایران و افغانستان می‌توانند بهترین روابط بین‌الملل در منطقه و جهان را تجربه کنند.
 
فرق است بین روابط دولت‌ها و روابط ملت‌ها، مردم کم‌کم باید تفاوت فعل سیاسی و فعل فرهنگی را درک کنند. اینکه برج آزادی به احترام شهدای دانایی افغانستان نورپردازی می‌شود یک اقدام نیک فرهنگی است، اینکه شاعران و فرهنگیان ایرانی به یادبود شهدای دانشگاه کابل شمع روشن می‌کنند یک فعل فرهنگی است و نه یک فعل سیاسی از این جهت ما مهاجران افغانستانی مقیم ایران به رسم ادب از یکایک فرهنگیان و هنرمندان ایرانی تقدیر و تشکر می‌کنیم.
 
فعل فرهنگی ارزشمند است و قیمت‌گذاری نمی‌شود، اما فعل سیاسی قائم به منافع است و قیمت دارد. کاری که دوستان ایرانی در این مدت کردند سیاسی نبود، بلکه یک اقدام فرهنگی بود و از این جهت برای بسیاری از ما مردم ارزشمند است. وگرنه همین چندماه پیش وزرای خارجه دو کشور تفاهم‌نامه امضا کردند و دیدید که اقبال چندانی در بین دو ملت نداشت. چون یک امر سیاسی صرف بود.
 
مردم ایران و مردم افغانستان یک ریشه دارند. ارگ بم و ارگ هرات یکی هستند، خون شهدای ما یکی ا‌ست، من به عنوان یک افغانستانی همان درکی را از اشعار مولانا و حافظ دارم که یک ایرانی دارد. ما زبان هم را بهتر از هر دو ملت دیگری می‌فهمیم. بعضی از ما هستیم که هر چیزی را به چیز دیگر ربط می‌دهیم. اینکه مردم ایران برای مردم افغانستان شمع روشن می‌کنند نباید به پای اقدامات اشتباه سیاسی در قبال مهاجران نوشت، چرا که آن کار دولت و این کار مردم است. این نکته‌ای است که باید درک شود.
 
ایران بدون افغانستان و افغانستان بدون ایران روی آرامش را نخواهند دید؛ صلح و ثبات در افغانستان برای ایران هم ثبات را به ارمغان می‌آورد. تنها مؤلفه‌ای که در روابط بین‌الملل تغییر نمی‌پذیرد، همسایگی و جغرافیاست.
 
ایران نمی‌تواند افغانستان را به عنوان همسایه مشترک‌المنافع خود نپذیرد و برعکس! از این رو به عنوان یک دانش‌آموز روابط بین‌الملل قائل به این هستم که آینده سیاسی دو کشور در گرو یک سپهر ارتباطی منطقه‌گراست. شاید خون شهدای دانایی دانشگاه کابل واسطه خیر شود و از این پس شاهد نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت باشیم.
 
جان پدر کجاستی حالا اسم رمز کسانی است که قلبشان برای خراسان و خراسانیان می‌تپد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->